választások;önkormányzatok;ellenőrzés;Gémesi György;Schmidt Jenő;

Gémesi György az önkormányzatok ellenőrzéséről: A bejelentés nagyon látványos, de érthetetlen, hiszen most is mindenbe belelátnak

Egy évvel a 2019-es önkormányzati választások előtt is elrendeltek egy hasonló vizsgálatot.

– Ellenőrzésre eddig is volt lehetőség, hiszen az önkormányzatok törvényességi felügyelete a kormányhivatalok feladatai közé tartozik, melyek elvileg folyamatos kontroll alatt tartják az önkormányzatokat. Az, hogy most kormányrendeletbe foglalták az ellenőrzést, akár kritikaiként is felfogható a kormányhivatalokkal szemben – mondta lapunknak Gémesi György, a Magyar Önkormányzatok Szövetsége elnöke, Gödöllő polgármestere a Magyar Közlönyben megjelent kormányrendeletről, amely a helyi önkormányzatok polgármesteri hivatalainak és közös önkormányzati hivatalainak közszolgálati ellenőrzéséről szól.

Eszerint a 2022. január 1-től 2023. július 31-ig tartó időszak esetében meg kell vizsgálni a szabadságok kiadásának és kivételének gyakorlatát. Ellenőrizni kell a főpolgármester, a polgármester, a megyei közgyűlési elnök és alelnök, valamint a főpolgármester-helyettes és az alpolgármester díjazását és költségtérítését, illetve a településvezetőknél az idegennyelv-tudási pótlék megállapításának gyakorlatát. Az ellenőrzés határideje november vége,

míg Gulyás Gergely miniszternek jövő év január 31-ig kell jelentést tennie a tapasztalatokról – vagyis alig több mint 4 hónappal a választások előtt.

A MÖSZ elnöke szerint egy ekkora vizsgálat során minden bizonnyal feltárnak majd néhány adminisztratív szabálytalanságot, más kérdés, hogy ilyen nehéz pénzügyi helyzetben tényleg ekkora kapacitást kell-e biztosítani egy ilyen feladatra.

– A bejelentés nagyon látványos, de érthetetlen, hiszen most is mindenbe belelátnak az önkormányzati adminisztratív rendszeren keresztül 

– jegyezte meg. Persze ettől még – mondja Gémesi – akkor kér külön ellenőrzést a kormány, amikor akar, ráadásul a téma megint alkalmas arra, hogy elterelje a figyelmet más problémákról. Nem tudni, mi lesz a konklúzió, hiszen például a szabadságolásoknál az adott települési vagy megyei testületé a felelősség, ezt nem lehet központilag szabályozni.

– Nincs ebben semmi rendkívüli, ha ennyi szabadideje van a hazai közszolgálatnak, hát ellenőrizzen 

– erről már Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége elnöke, Tab polgármestere beszélt. Hozzátette, még csak nem is új az ötlet, 2018-ban, egy évvel a 2019-es önkormányzati választások előtt is elrendeltek egy hasonló vizsgálatot. Elképzelhető,

hogy néhányan fennakadnak majd a rostán, s ezáltal nem tudnak jövőre elindulni a választásokon.

A települések esetében leggyakrabban a szabadságmegváltások miatt kifizetett, sokszor többmilliós, esetenként tíz millió forintot is meghaladó összegek érik el a társadalom ingerküszöbét:

a több cikluson át hivatalban lévő településvezetőkről távozásukkor derül csak ki, hogy hivatalosan hosszú éveken keresztül nem vettek ki szabadságot, vagy csak néhány napot, így hivatali idejük lejártával igencsak komoly összegekre jogosultak, sokszor nehéz helyzetbe hozva településüket. 

- A testület és a hivatal dolga, hogy adott esetben figyelmeztesse a polgármestert, illetve bárkit a szabadságszabályok betartására – tette hozzá Schmidt Jenő –, s hogy ne fordulhasson elő, hogy összegyűlik irreális mértékű, ki nem vett szabadság.