Oroszország;repülőszerencsétlenség;Vlagyimir Putyin;Jevgenyij Prigozsin;Wagner-csoport;

Rejtélyes vevők jelentek meg felszállás előtt a Wagner-vezér repülőgépén, titkosszolgálati főnököt sejtenek a háttérben

A Kreml visszautasította, hogy ő állna a lázadó Jevgenyij Prigozsin hirtelen halála mögött. Közben kiderült, a biztonságra mindig kényes Wagner-főnök látogatókat kapott a katasztrófa napján.

Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője pénteken teljes hazugságnak nevezte azokat a nyugati feltételezéseket, melyek szerint az orosz elnök parancsára végeztek a Wagner-vezér Jevgenyij Prigozsinnal, s a halálát nem volt hajlandó véglegesen megerősíteni, arra hivatkozva, hogy még tart a szerda esti repülőgép-szerencsétlenség kivizsgálása.

Az orosz nyomozók eközben „dokumentált bizonyíték” alapján hivatalosan megerősítették a pilóta, Alekszej Levsin családjának a holttest azonosítását, bár ennek alátámasztására a család még DNS-vizsgálatnak veti magát alá. A nyomozók nem tettek még említést az elhunyt többi utas azonosításáról.

Miközben Vlagyimir Putyin már részvétét is nyilvánította, a brit védelmi minisztérium azt közölte, még nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy a Wagner-vezér a gép fedélzetén volt, de „nagy valószínűséggel” halott - írta a Reuters. Az amerikai hírszerzés még csütörtökön közölt előzetes értékelésében azt állapította meg, hogy valószínűleg a fedélzeten történt robbanás miatt zuhant le a Wagner-vezérkar néhány tagját, köztük vélhetően Prigozsint is szállító repülőgép. 

Közben újabb nyomok utalnak arra, hogy az Embraer Legacy 600 típusú gép fedélzetén robbanószerkezetet helyezhettek el. Egy napvilágot látott videofelvételen látszik, hogy a felszállás előtti órákban magukat „potenciális vásárlóknak” kiadó személyek jártak a biztonságra mindig kényesen ügyelő Prigozsin gépén, ami egy súlyos biztonsági incidensnek minősül. Az orosz biztonsági erőkkel szoros kapcsolatban állónak tartott VChK-OGPU Telegram-csatorna szerint az illetők átmenetileg a magánrepülőgep utasaként regisztráltatták magukat a repülőtér biztonsági embereinél, hogy átengedjék őket a szemlére. A potenciális vevők - köztük egy nő egy kézitáskával - állítólag reggel 9:30 és 10:30 között körülbelül egy órán át át tartózkodtak a fedélzeten, illetve a gép körül, néhány órával a kora esti lezuhanás előtt. Kilétük még nem ismert.

A találgatásokat csak fokozta, hogy a gép légiutaskísérője, Krisztyina Raszpopova néhány órával moszkvai Seremetyjevo repülőtérről való felszállás előtt azt mondta rokonainak, hogy a járatot egy műszaki ellenőrzés miatt késleltetik. A tulajdonos MNT-Aero és a gyártó brazil Embraer cég viszont elárulta, hogy 2019 óta nem végeztek javításokat a gépen, mivel a nemzetközi szankciók miatt a nyugati gyártók nem szállíthatnak alkatrészeket vagy támogatást az Oroszországban üzemeltetett gépekhez.

Az orosz Baza hirportál, amely a repülőgép vázlatait tette közzé, rámutatott, hogy a repülőgép farokrészében, a szárnyak mögött található mosdó melletti szervizrekesz ideális hely egy bomba elrejtésére. A potenciális vevők, akik azt állították, hogy egy 4,29 millió font értékű üzletben vesznek részt, állítólag egy Mercedesszel érkeztek a repülőtérre, s átmentek a belső fémdetektorokon. 'A technikusnál csak egy telefon volt, a nőnél pedig egy táska. Miután átvizsgálták a gépet kívül és belül, nyugodtan távoztak. Hamarosan Prigozsin, Dmitrij Utkin, a Wagner műveleti parancsnoka, valamint a Wagner logisztikai vezetője, Valerij Csekalov és mások is beszálltak a gépbe, amely a felszállás után néhány perccel, már utazó magasságban felrobbant.

Eközben a Sky News brit hírszerzési forrásokra hivatkozva arról ír, hogy Andrej Averjanov az orosz katonai hírszerzés, a GRU külföldi akcióra szakosodott egységének, a a vezetője állhat a Prigozsin-féle repülőgép zuhanása mögött. Ennek a számmal, a 29155-tel jelzett egységnek Vlagyimir Putyin ad utasítást akciók végrehajtására, ügynökei a kiugrott FSZB-ügynök, Alekszandr Litvinyenko 2006-os megmérgezésében is.