– Egyértelmű, hogy ez ajándék a kampányért, mi másért kapott volna egy cigány egyesület egy sportos Audit? A kisbuszt, mint amilyet a falu is vett, megérteném, az tényleg hasznos, de egy ilyen kocsival mire mennek? Nem is használja más, mint az elnök, a Balogh, volt vele a horvát tengerparton és Németországban is. Ha beszélnek vele, kérdezzék már meg, mit csinál az egyesület az autóval? – szakadt ki egy szuszra egy férfiből, amikor a Babócsai Romákért Egyesület (BRE) elnöke, Balogh József, illetve állami támogatással vett autója felől érdeklődtünk.
A tanács szerint megkérdeztük volna az elnököt, többek között az emlegetett külföldi útjairól, arról, hogy tényleg sportos audit vettek-e, ám csak a feleségét, a helyi roma önkormányzat vezetőjét, Baloghné Vitelics Mónikát értük utol telefonon. Ő először készségesen kihangosított bennünket, lévén férje ott állt mellette, ám amint kiderült, milyen ügyben érdeklődünk, azonnal ellenséges lett a hangnem, s közölték, a témáról senkivel sem akarnak beszélni, legfőképpen velünk nem. Aztán a férfi
gyorsan a közösségi oldaláról is letiltott bennünket, egyúttal panaszkodni kezdett a faluban, hogy „utazunk rá”, a kocsit pedig bezárta a garázsába, s napokig nem állt ki vele.
Pedig ahogyan a helybéliek egy részét, minket is csak az érdekelt, hogy – miként azt a faluban tényként állítják – miért egy Audit vásárolt a BRE a tavalyi országgyűlési választások előtt a Magyar Falu Program (MFP) Falusi Civil Alap pályázatán nyert több mint ötmillió forintból. Egy, az MFP pályázataira rálátó forrásunk megjegyezte, tavaly év elején rapid módon írták ki az MFP Falusi Civil Alap pályázatot, melynek keretében az érintett szervezetek ingatlanfelújítási és -vásárlási, eszközbeszerzési, programszervezési és gépjárműbeszerzési támogatásra pályázhattak. Utóbbi esetében
új vagy maximum 10 éves autók vásárlására, illetve javításra, alkatrészbeszerzésre, felújításra lehetett pénzt kérni.
A pályázatban nem szerepelt kitételként, milyen autó beszerzését támogatják, ám egy civil szervezet esetében logikusnak tűnt volna kisbusz, pickup, de legalábbis egy nagyobb egyterű beszerzése. Kevéssé tűnik viszont hasznosnak erre a célra az a forrásaink szerint a BRE által vásárolt 2000 köbcentis, dízel Audi A5 Sportback. Az idén novemberben 9 éves, nyolc fokozatú automata váltóval felszerelt kocsit 2021 decemberében helyezték forgalomba Magyarországon – külföldön 286 ezer kilométert futott előzőleg –, s eddig két tulajdonosa volt.
Több dél-somogyi település cigány civil szervezete hasonlóképpen inkább személykocsit vásárolt, a babócsai Audi mellett hallottunk városi crossoverről, igaz, egyszerű Hyundairól is. Abban viszont megegyeznek a pályázaton nyert pénzből vett kocsik, hogy információink szerint
mindegyiket a civil szervezet vezetője használja, jellemzően magáncélra, s több helyen még a pályázati előírásban kötelezően szereplő Magyar Falu Program matrica is hiányzik az autókról.
Egy forrásunk szerint a cigány szervezetek vezetői mind közismerten kormánypártiak, akik komoly környezetükben komolyan mozgósították a romákat a tavalyi országgyűlési választásoknál, s úgy vélte, a pályázati támogatás afféle fizetség számukra, no és előleg a jövő évi önkormányzati és EP-voksolás előtt. Hasonló megállapításra jutott amúgy Hadházy Ákos országgyűlési képviselő is, aki a nógrádi Karancslapújtőn szúrt ki egy sport BMW-t, melyet ugyanilyen támogatásból vásároltak. A független honatya Facebook-oldalán írt a Gerigari Romákért Egyesület autóbeszerzéséről, melyhez 7 milliót biztosított az MFP. Hozzátette, a hétmilliót egy olyan egyesület kapta, melyet 2020 elején alapították, abban az első évben ezer forint bevétele volt, aztán a Magyar Falu Programnak köszönhetőn jött a hétmillió, ami egy ezüstszínű sport BMW-ben tárgyiasult.
A Babócsai Romákért Egyesület 2020 novemberében alakult, és Baloghék címére van bejelentve. Az alapító okirat szerint az egyesület célja „a roma/cigány nemzetiség hagyományainak, értékeinek ápolása, átörökítése érdekében társadalmi, kulturális rendezvények szervezése, az euroatlanti integráció segítése, aktív és tevékeny részvétel Babócsa település fejlesztésében”. A civil szervezet az első évben semmilyen bevétellel nem rendelkezett, 2021-ben 3,3, tavaly 9,3 millió forintból gazdálkodhattak, s ehhez erősen hozzájárultak a szép állami – egy részük uniós forrásból – támogatások. Két éve kulturális esemény szervezésére 800 ezer, civil közösségi tevékenység támogatására 1,06 millió, míg roma kulturális közösségek aktivizálására 1,9 millió forintot kapott az egyesület. Tavaly aztán civil közösségi tevékenység támogatása címszó alatt 5,25 milliót ítéltek meg nekik gépjármű-vásárlásra. Amiből tehát egy sportos Audira futotta, melynek funkciói behatároltak,
így a szervezett programokra több helybéli állítása szerint az egyesület – mely működésre az idén is felmarkolhatott már félmillió forint költségvetési támogatást – elkéri a falu kisbuszát.
Nem akar a kocsikhoz érteni a Miniszterelnökség
Megkerestük a Magyar Falu Programért felelős Miniszterelnökséget, arra kértünk választ, valóban egy Audi A5 Sportbacket számolt el a támogatásért cserébe a babócsai egyesület. Arra is kíváncsiak voltunk, elfogadhatónak tartják-e, hogy egy falusi civil szervezet az egyesület számára egy ilyen autót vásárol, ami közösségi felhasználásra – például nagyobb létszámú személyszállítás – nem igazán alkalmas.
– A használt gépjárműbeszerzés esetében nincs előírás a típusra vonatkozóan, a maximum elnyerhető 7 millió forintos kereten belül szabadon megválasztható, attól függően, hogy mely típus segíti leginkább a civil szervezet napi tevékenységét – válaszolta Minisztérium, ami amúgy a pályázati kiírásból is kiderült. Hozzátették, az ominózus pályázat esetében még tart a megvalósítási időszak, a támogatás felhasználásának jogszerűségét az elszámolás benyújtását követően tudják csak megvizsgálni, illetve, hogy a nagyobb létszámú személyszállítás a kistelepüléseken a falu- és tanyagondnoki szolgálatok feladatkörébe tartozik, a civil gépjárműbeszerzések esetében nincs erre vonatkozó előírás. V. A.