Annak érdekében, hogy az utazást Bécstől biztosan az eredeti Railjettel tudják folytatni, a MÁV szombati közleményében azt javasolja az utasoknak, hogy a Bécsbe történő eljutáshoz – az eredetileg tervezetthez képest – egy órával korábban induló nemzetközi vonatot válasszák.
A vasúttársaság kiemelte, hogy az Ausztria irányába szóló nemzetközi jegyek az érvénytartamukon belül más vonatokon is igénybe vehetők, amennyiben valaki a külföldi csatlakozás biztosítása érdekében a korábbi vonattal utazna el.
Emellett a tájékoztatás szerint
a MÁV a korábbi vonattal utazók számára díjmentes helyfoglalást és kerékpárhelyjegyet biztosít, férőhelytől függően.
ha az utas valamely rövidebb útvonalon közlekedő Railjetre rendelkezik helybiztosítással, és aznapi vonattal szeretne utazni az osztrák fővárosig, akkor Bécsig az új helyjegyet díjfizetés nélkül állítja ki a MÁV. Ha az utasnak nincs helyjegye az eredeti vonatra, viszont az azt megelőzőre szeretne helyfoglalást, akkor a helybiztosítás díját ki kell fizetnie.
ha az átszállás miatt valaki a felajánlott korábbi eljutási lehetőség ellenére lemond az utazásáról, akkor számára kezelési költség nélkül visszatérítik a már megváltott nemzetközi jegy árát (az utazás még meg nem tett szakaszára vonatkozóan).
a bécsi főpályaudvaron (Wien Hbf) a vasúttársaság utastájékoztatási munkatársa segíti az utasainkat az eligazodásban és az átszálláskor.
Pénteken lapunk is beszámolt arról, hogy az osztrák állami vasúttársaság, az ÖBB bejelentette, többszöri figyelmeztetés után hétfőtől levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról a Budapest-Bécs fővonalon. Az intézkedés egyelőre ideiglenes, okaként az osztrákok a rendszeres, 20-30 perces késéseket jelölték meg.
Itt a bejelentés, az osztrák vasút jövő hétfőtől levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatrólA MÁV a friss közleményben kiemeli, hogy a változás nem minden Bécsbe induló Railjetet érint, a Keleti pályaudvarról 6:40-kor Zürichbe induló és 17:40-kor Salzburgba induló járat a teljes útvonalon közlekedik. A változás nem érinti a Bécsen, Salzburgon, Münchenen át Stuttgartba, illetve Zürichbe közlekedő Kálmán Imre EuroNight közlekedését sem.
Magyarország felé valamennyi Railjet vonat továbbra is a teljes útvonalán közlekedik, az utasaiknak Bécsben nem kell átszállni.
Spohn Márton közlekedési szakértő a Népszavának azt mondta, szerinte az osztrák bejelentésnek a fent említetten kívül más oka is van. Az uniós vasúti piacot szabályozó, az európai vasúttársaságok viszonyrendszerét meghatározó uniós irányelv értelmében a hét napnál hosszabb, a forgalom több mint 30 százalékát érintő pályakarbantartásokat két évre előre be kell jelenteni és egyeztetni kell a várható korlátozásról az érintett pálya használóival, az utasokon kívül a többi vasúttársasággal és a fuvarozókkal is. A MÁV-Start Zrt. 53 árufuvarozó céggel áll szerződéses kapcsolatban, így a cseh és az osztrák vasúttársaságok is elvárhatták volna az időben történő egyeztetést. A cég nemhogy két éve, de két hónappal korábban se hirdette ki ezt a tervét, kész helyzet elé állított mindenkit. A fenti szabály alól a szükséghelyzet természetesen felmentést ad, de Spohn Márton szerint a MÁV évek óta tudott a problémáról, így a felújítást előre ütemezni lehetett volna.
A MÁV ezzel szemben azt állítja, hogy szabályszerűen járt el. A Népszava kérdéseire írt válaszában a cég kiemelte, hogy a vasúti pályahálózathoz történő nyílt hozzáférés részletes szabályairól szóló rendelet alapján üzembiztonsági vágányzár esetén nem áll fenn a kétéves egyeztetési, illetve uniós szervek felé való tájékoztatási kötelezettség. A most folyó pályafelújítást eredetileg a jövő év első negyedévére ütemezték, de az idei heves esőzések és a nyári hőségek hatására felgyorsult a korábban feltárt állapotromlás üteme, így az úgynevezett kihúzóerő vizsgálatok eredményeinek ismeretében előbbre kellett hozni a munkát. Ezt a magyarázatot árnyalja viszont az, hogy a MÁV vezetése a nyár végén nem azonnali pluszforrást és felújítást sürgetett az érintett szakasz miatt, hanem „csak” sebességkorlátozást rendelt el.
A rengeteg késés csak az egyik ok, a MÁV uniós szabályt sérthetett, mielőtt elvágták Nyugat-Európától