Magyarország;közlekedés;vasút;Ausztria;MÁV;Railjet;

A MÁV azt javasolja az utasoknak, hogy Bécs felé az egy órával korábbi vonattal induljanak

Az Ausztria irányába szóló nemzetközi jegyek pedig más vonatokon is igénybe vehetők, amennyiben valaki a külföldi csatlakozás biztosítása érdekében a korábbi vonattal utazna.

Annak érdekében, hogy az utazást Bécstől biztosan az eredeti Railjettel tudják folytatni, a MÁV szombati közleményében azt javasolja az utasoknak, hogy a Bécsbe történő eljutáshoz – az eredetileg tervezetthez képest – egy órával korábban induló nemzetközi vonatot válasszák.

A vasúttársaság kiemelte, hogy az Ausztria irányába szóló nemzetközi jegyek az érvénytartamukon belül más vonatokon is igénybe vehetők, amennyiben valaki a külföldi csatlakozás biztosítása érdekében a korábbi vonattal utazna el.

Emellett a tájékoztatás szerint

  • a MÁV a korábbi vonattal utazók számára díjmentes helyfoglalást és kerékpárhelyjegyet biztosít, férőhelytől függően.

  • ha az utas valamely rövidebb útvonalon közlekedő Railjetre rendelkezik helybiztosítással, és aznapi vonattal szeretne utazni az osztrák fővárosig, akkor Bécsig az új helyjegyet díjfizetés nélkül állítja ki a MÁV. Ha az utasnak nincs helyjegye az eredeti vonatra, viszont az azt megelőzőre szeretne helyfoglalást, akkor a helybiztosítás díját ki kell fizetnie.

  • ha az átszállás miatt valaki a felajánlott korábbi eljutási lehetőség ellenére lemond az utazásáról, akkor számára kezelési költség nélkül visszatérítik a már megváltott nemzetközi jegy árát (az utazás még meg nem tett szakaszára vonatkozóan).

  • a bécsi főpályaudvaron (Wien Hbf) a vasúttársaság utastájékoztatási munkatársa segíti az utasainkat az eligazodásban és az átszálláskor.

Pénteken lapunk is beszámolt arról, hogy az osztrák állami vasúttársaság, az ÖBB bejelentette, többszöri figyelmeztetés után hétfőtől levágja a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról a Budapest-Bécs fővonalon. Az intézkedés egyelőre ideiglenes, okaként az osztrákok a rendszeres, 20-30 perces késéseket jelölték meg.

A MÁV a friss közleményben kiemeli, hogy a változás nem minden Bécsbe induló Railjetet érint, a Keleti pályaudvarról 6:40-kor Zürichbe induló és 17:40-kor Salzburgba induló járat a teljes útvonalon közlekedik. A változás nem érinti a Bécsen, Salzburgon, Münchenen át Stuttgartba, illetve Zürichbe közlekedő Kálmán Imre EuroNight közlekedését sem.

Magyarország felé valamennyi Railjet vonat továbbra is a teljes útvonalán közlekedik, az utasaiknak Bécsben nem kell átszállni.

Spohn Márton közlekedési szakértő a Népszavának azt mondta, szerinte az osztrák bejelentésnek a fent említetten kívül más oka is van. Az uniós vasúti piacot szabályozó, az európai vasúttársaságok viszonyrendszerét meghatározó uniós irányelv értelmében a hét napnál hosszabb, a forgalom több mint 30 százalékát érintő pályakarbantartásokat két évre előre be kell jelenteni és egyeztetni kell a várható korlátozásról az érintett pálya használóival, az utasokon kívül a többi vasúttársasággal és a fuvarozókkal is. A MÁV-Start Zrt. 53 árufuvarozó céggel áll szerződéses kapcsolatban, így a cseh és az osztrák vasúttársaságok is elvárhatták volna az időben történő egyeztetést. A cég nemhogy két éve, de két hónappal korábban se hirdette ki ezt a tervét, kész helyzet elé állított mindenkit. A fenti szabály alól a szükséghelyzet természetesen felmentést ad, de Spohn Márton szerint a MÁV évek óta tudott a problémáról, így a felújítást előre ütemezni lehetett volna.

A MÁV ezzel szemben azt állítja, hogy szabályszerűen járt el. A Népszava kérdéseire írt válaszában a cég kiemelte, hogy a vasúti pályahálózathoz történő nyílt hozzáférés részletes szabályairól szóló rendelet alapján üzembiztonsági vágányzár esetén nem áll fenn a kétéves egyeztetési, illetve uniós szervek felé való tájékoztatási kötelezettség. A most folyó pályafelújítást eredetileg a jövő év első negyedévére ütemezték, de az idei heves esőzések és a nyári hőségek hatására felgyorsult a korábban feltárt állapotromlás üteme, így az úgynevezett kihúzóerő vizsgálatok eredményeinek ismeretében előbbre kellett hozni a munkát. Ezt a magyarázatot árnyalja viszont az, hogy a MÁV vezetése a nyár végén nem azonnali pluszforrást és felújítást sürgetett az érintett szakasz miatt, hanem „csak” sebességkorlátozást rendelt el.