akkumulátorgyár;

Erélytelen kormányhivatali fellépés és lassú a nyomozás jellemzi az akkugyári balesetek kivizsgálását

Az elmúlt években több baleset is történt akkumulátorgyártó, újrahasznosító, és bontó üzemekben vagy már ezek építése alatt. A rendőrség csak három esetben indított nyomozást, de egyelőre ezeket sem sikerült lezárni.

A Népszava baleseteket részletesen felsoroló kérdésére az Országos Rendőr-főkapitányság csupán annyit válaszolt: „A rendőrség szakértők bevonásával jelenleg is nyomozást folytat, így a folyamatban lévő büntetőeljárásra tekintettel bővebb tájékoztatást nem áll módunkban adni”. Szó szerint ezt válaszolták két hónappal ezelőtt is. Így most sem kaptunk választ arra, hogy mely esetekben, pontosan milyen gyanú alapján nyomoznak. De az sem tudható, hogy miért csak három esetben folyik nyomozás, milyen „eljárási cselekmények” történtek az ügyekben, kiket hallgattak meg eddig.

A nyomozások elhúzódása részben érthető, hiszen a magyar hatóságok új terepre léptek. Az akkumulátoripar a hazai gyárak által kevéssé használt, egészségre súlyosan veszélyes anyagokkal dolgozik, miközben a beruházók féltve őrzik a gyártási technológiát és nagyon sok külföldi munkavállalót foglalkoztatnak. 

Ráadásul élvezik a kormány támogatását, amely állami forrásokkal, infrastrukturális beruházásokkal és az engedélyezést megkönnyítő kiemelt státusszal ösztönzi az akkumulátoripari cégek megtelepedését. Az eljáró hatóságok bizonytalanságát mutatják az engedélyező és felügyelő szervként működő kormányhivatalok erélytelen fellépései. A gödi Samsung SDI Zrt. például megtehette, hogy csak idén szeptemberben indítsa el a környezetvédelmi engedély kiadásához szükséges eljárást, holott a gyár 2018 óta működik.

Több akkumulátorgyártó, újrahasznosító üzemről rendre kiderül, hogy sorozatosan megszegi a munkavédelmi szabályokat. Az elmúlt években több baleset is történt. Az üzemek működése, szabályszegése egymáshoz nagyon hasonló mintázatot mutat.

A dél-koreai Samsung SDI gödi akkugyárában 2021 novemberében a gyártósor javítása közben egy 27 éves próbaidőn lévő karbantartó beszorult a gépbe és olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy egy héttel később meghalt. A rendőrség nem indított nyomozást. A kormányhivatal 3 millió forintos bírságot szabott ki, mivel a fiatalember halálát okozó gyártósornak csak angol nyelvű dokumentációja volt, az oktatáshoz nem készült írásos tananyag, így nem tudni, mi is hangzott el.

Az akkumulátor-újrahasznosítással foglalkozó dél-koreai cég, a SungEel Hitech magyarországi leányvállalatának bátonyterenyei akkumulátor-újrahasznosító üzemében tavaly júliusban bekövetkezett technológiai robbanás ügyében azonban azóta is nyomoz a rendőrség. A Népszava birtokába jutott vizsgálati iratok szerint „a káresemény egy, a hatóságokhoz be nem jelentett, engedéllyel nem rendelkező technológia kipróbálása során bekövetkező robbanás volt”. Az előzetes szakvélemény szerint az üzem működtetésekor megvalósult „a hulladékgazdálkodás rendjének megsértése bűncselekmény, ahogy a foglalkoztatás körében elkövetett veszélyeztetés vétsége is”. A felrobbant akku-újrahasznosító berendezés 85 elemében tért el a szabályostól, üzemeltetésére nem volt engedélye a cégnek. A működtetéshez szükséges dokumentációt nem tudták bemutatni a cég képviselői, hiányzott a veszélyes anyagokkal végzett tevékenységről szóló hatósági bejelentés is. A helyszínen a baleset után több hónappal vett minták között akadt olyan, amelyben az emberre veszélyes toxikus anyag mennyisége 3,5-szerese volt az egészségügyi határértéknek. Miután a kormányhivatal dolgozói is rosszul lettek egy ellenőrzés során, az üzem működését határozatlan időre felfüggesztette a Nógrád megyei kormányhivatal. A létesítményben a gödi Samsung SDI és a komáromi SK Battery gyárainak selejtes akkumulátorait dolgozták fel.

A SungEel másik, szigetszentmiklósi üzemegységében 2023. március 14-én keletkezett tűz. Egy korábban szintén tűzeset miatt leállított, majd újra munkába állított darálógép robbant fel. A baleset három sérültje közül az egyik még aznap meghalt, egy másik, szintén súlyos égési sérüléseket szenvedett dolgozó hosszas kórházi kezelés után, április 3-án vesztette életét, a harmadik munkavállaló könnyebb sérüléseket szenvedett. A munkavédelmi hatóság itt is számos szabálytalanságot állapított meg, többek között azt, hogy csak angol nyelvű dokumentációja volt a gépnek, az oktatásnak nem volt írásbeli anyaga.

A rendőrség halált okozó, foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés gyanúja miatt indított büntetőeljárást, amely az rendőrség Népszavának küldött tájékoztatása szerint még nem zárult le.

A szintén dél-koreai SK Battery Manufacturing Kft. iváncsai akkumulátor gyára még nem is működik, de az építkezésen már többen is meghaltak. 2022. májusában egy 52 éves férfire munkavégzés során rázuhant az általa vezetett hidraulikus emelőgép. 2023. januárjában targoncával ütött el egy szlovák munkás egy szintén szlovák állampolgárságú férfit, aki olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette. Néhány nappal később egy dél-koreai állampolgár szenvedett halálos balesetet. A baleseteket közigazgatási hatósági eljárásban vizsgálják, rendőrségi nyomozás nem indult.

Az iváncsai gyár Elektróda nevű részlegében júniusban tucatnyian lettek rosszul, miután a HVG által megszerzett dokumentumok szerint a NCM nevű anyag szabadult fel. A kobalt, lítium, mangán, nikkel, hidrid és dioxigén keveréke akkumulátorgyártáshoz széles körben használt rákkeltő anyag. (A beruházó elfelejtette bejelenteni, hogy az üzemben már most rákkeltő anyagokkal dolgoznak.) A munkások mindegyikét alvállalkozó foglalkoztatta, az SK komáromi üzeméből tették át őket Iváncsára. A komáromi gyárban szintén szabadult már fel súlyosan rákkeltő gáz, tavaly januárban 14 munkás lett rosszul, de korábban is voltak hasonló esetek. Rendőrségi nyomozás nem indult, a munkavédelmi eljárások jellemzően figyelmeztetéssel vagy néhány milliós pénzbüntetéssel zárultak.