Horvátország;Alföldi Róbert;Radnóti Színház;

Rejtélyes családi útvesztők: 3tél címmel a Radnóti Színház mutatta be a horvát kortárs Tena Štivičić drámáját

A női nézőpontokat közel hozó mű 1945-től a kétezres évek elejéig hív egy tanulságokkal teli szembesítő időutazásra.

Tena Štivičić 3tél című drámája fontos szöveg, több szempontból is. Nyugodtan mondható, hogy hiánypótló. Ismerünk lényegessé vált kortárs szövegeket, ilyen például a lengyel Tadeusz Słobodzianek A mi osztályunk című műve, amelyet 2011-ben mutatott be Magyarországon először a Katona József Színház, a darab egy iskolai osztály sorsán keresztül tárja fel a XX. század megrázó történéseit. A Pesti Színházban játszották David Eldridge Az ünnep című darabját, amely egy nagy hatású film színpadi változata és egy család tabusított, korábban elhallgatott bűneiről és titkairól szól. Bíró Bence magyar tenger címmel írt egy darabot, a Centrál Színházban játsszák és a 3tél rendezője, Alföldi Róbert vitte színre. 

A horvát Tena Štivičić főhősei a zágrábi Kos család tagjai, akik szintén egy családi ünnepre, egy esküvőre készülnek. Ez alkalomból ülnek össze az esemény előestéjén, 2011-ben Horvátország európai uniós csatlakozásának idején.

A darab azonban időugrásokkal dolgozik, hol visszalép a II. világháború végére 1945-re, illetve 1990-re. 

A történetet elsősorban nők mesélik el, az ő nézőpontjukat, küzdelmeiket, konfliktusaikat, traumáikat ismerhetjük meg ebben a sajátos kelet-közép-európai időutazásban, a kommunista hatalomátvételtől az EU-csatlakozásig. Štivičić darabja azért izgalmas, mert nem elégszik meg a felülettel, ennél jóval mélyebbre megy. A történelmi fordulópontokon keresztül próbálja megmutatni az egyén, illetve egy család döntéseit és az ezekkel járó következményeket és képes az események mögé menni. Dramaturgiailag rendkívül fordulatos, csavarokkal teli, néhol olyan mint egy krimi. Közben előjön a politika, megidéződnek előítéletek, árulások, képmutatások, túlélési stratégiák. Nagyon sűrű az egész. A történetet pedig a nők viszik előre. Alföldi Róbert pedig ad is nekik lehetőséget, teret, hogy kitombolják magukat, kikiáltsák örömeiket, fájdalmaikat, próbálják lejátszani egymással a korábban elhallgatott sérelmeiket. Ebből aztán jó nagy felfordulás keletkezik. Közben felbomlik Jugoszlávia, független, önálló államokra. Azt is láthatjuk, hogy egy zágrábi család ezt miként éli meg.

Kováts Adél a Kos ház tulajdonosát játssza kellő életismerettel és iróniával. Tóth Ildikó, aki ettől az évadtól a Radnóti Színházhoz kötődik, egy másik generációt képvisel. Próbálja összetartani a családot, mindezt óriási empátiával, megértéssel teszi, annyi energiával, hogy akár ezzel hegyeket is képes lenne elhordani. Pálfi Kata vendégként játssza a húgát sok kitöréssel és hallgatással. Sodró Eliza játssza a menyasszonyt. Alkut köt azért, hogy a családi házat megmentse. Nincs ideje a törékenységre, vagy az érzékenységre muszáj kegyetlennek és kíméletlennek lennie ahhoz, hogy elérje a célját. De ő képes az asztalra csapni, kihisztizni a győzelmét. Testvérét Bata Éva formálja meg vendégként. Ő a család kakukktojása, külföldre költözött, sok mindent kipróbált, az identitását is keresi. Óriási az igazságérzete, de ennek nagy is az ára. Berényi Nóra Blanka a fiatal Ruzát játssza tisztán és vonzóan. Az ő édesanyját a szolgálót, a sok titok tudóját pedig Hay Anna m.v. kelti életre. A legjelentősebb férfiszerep László Zsolté, aki apaként igyekszik úrrá lenni a helyzeten, de sokszor a szólamait hamar elsodorják, a Kos családban nem ő a meghatározó figura, még akkor sem, ha az szeretne lenni. Bodoky Márk szintén vendégként látványosan játszik el egy karakterszerepet és biztonságosan megoldott Schneider Zoltán, Pál András Nagy Márk és Gazsó György színpadi jelenléte is.

A 3tél arról mesél, hogy le kell ülnünk egymással, komolyan kell venni a másikat, Le kell játszani a kibeszéletlen dolgokat. Akkor talán van némi esély. Akkor nem esik szét minden, családok, remények, minden amiben hinnünk kellene.

Infó

Tena Štivičić

3tél

Radnóti Színház

Rendező: Alföldi Róbert