Hévíz;

Évek óta építési terület Hévíz központja, a helyiek szerint jól fekszik a Fidesznél a kivitelező cég, amely 2021 óta képtelen volt kialakítani egy teret

„Franc se lesz itt, nemhogy agóra!” 

– Szégyen ez a romhalmaz a belváros közepén, a fürdő mellett! – fakadt ki a hévízi Erzsébet királyné utca egyik butikjának tulajdonosa. – El tudják képzelni, hogy Nyugaton egy, a mienkhez hasonló turisztikai központban éveken át sitthalmokat és torzókat kelljen néznie a vendégeknek, nyelni a port a kávézók teraszán, s kerülgetni a lezárt építési területet? Pedig elvileg Európa egyik leghíresebb fürdővárosa lennénk…

A felháborodott kereskedő ráadásul szerencsésnek mondhatja magát, hiszen üzletét közvetlenül nem befolyásolja a hajdani buszpályaudvart elvileg belvárosi turisztikai központtá átlényegítő beruházás. Nem úgy a Deák téri és Kölcsey utcai vendéglátósokat, kisboltosokat, butikosokat, illetve az itt található kiadó lakások, apartmanok tulajdonosait. Őket évek óta azzal hitegetnek, hogy igazi kis agóra épül a 2021-ben kitelepített buszpályaudvar helyén, a tófürdő szomszédságában.

– Amikor megmutatták a terveket, naná, hogy örültem, hiszen nem mindegy, hogy buszok járnak az utcában, s pöfögnek a vendégek orra alá, vagy sétány, szökőkút, parkosítás váltja mindezt – magyarázta az egyik vendéglátós. – Azt mondták, az elején lesz egy kis felfordulás, de úgy voltunk vele, fél-egy évet kibírunk, hiszen utána jelentősen szebb lesz a környezet, ami a mi forgalmunknak is jót tesz. Na, ebből nem lett semmi, a buszok helyett rendre munkagépek jártak, meg flexeltek, légkalapácsoltak, ment az üvöltözés, s látják, ennyire jutottak: franc se lesz itt, nemhogy agóra! És egy darabig nem is lesz semmi, most rúgták ki az építőcéget, állítólag a pénz is hiányzik a befejezéshez, persze a polgármester a közösségi oldalán már megint ígérget, most állítólag tavaszra elkészülnek majd. De már annyiszor hallottuk, hogy hamarosan vége, hogy nem hiszek nekik!

– Hidd el, össze fogják gányolni – szólt közbe egy szomszédos vállalkozó. – Júniusban választás jön, s ez az egész már így is ráégett a polgármesterre, ha addig nem lesz kész, kipakolhat a városházáról…

Az említett városvezető, a kormánypárti többségű képviselő-testületet irányító, Fidesz-KDNP-s Papp Gábor november 6-án a közösségi oldalán jelentette be, hogy szerződést bontanak a kivitelező céggel, amelytől több mint 150 millió forint meghiúsulási kötbért követelnek.

A város a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) keretében nyert el 1,188 milliárd forint uniós támogatást „turisztikailag frekventált térségek integrált termék- és szolgáltatásfejlesztésére”. A projekt szerint a régi buszpályaudvar helyén új árushelyek épülnek, a tófürdő felőli részen egy rendezvények megtartására alkalmas szabad területet alakítanak ki, négyévszakos, klimatizált pihenőtér, Tourinform-iroda és kerékpártárolók épülnek, illetve sétánnyá alakítják át a Kölcsey utcát. A beruházás végső elszámolási ideje 2023. november 30., az átadást október közepére tervezték, ám a látvány alapján kijelenthető: egyik határidőt sem sikerült-sikerül betartani.

A közbeszerzési pályázaton nyertes keszthelyi Fitotron-System Kft. több hévízi pályázaton szerepelt sikerrel az elmúlt években, például az új buszpályaudvart és kerékpárutakat magába foglaló 724 milliós tendert is a cég nyerte. 

De nemcsak a fürdővárosban, hanem Keszthelyen és környékén is ügyesen pályázott a testvérpár, Borsos Barna László és Borsos Pál Balázs cége az elmúlt években. A társaság nemcsak Hévízen hagyott torzót maga után, Keszthelyen a Helikon park felújításával is durván megcsúsztak, s a Manninger Jenő korábbi országgyűlési képviselő vezette, kormánypárti többségű testületben is felmerült, hogy felmondják a szerződést a vállalkozással.

Helyi forrásaink szerint nem véletlen, hogy a Fitotron tarolt a térségben, hiszen testvérpár remek fideszes kapcsolatokat épített ki, elsősorban a volt országgyűlési képviselőt emlegették, mint „mentort”, bár erre konkrét bizonyítékkal nem szolgáltak. A cég ellen korábban többször indult végrehajtás, az elmúlt években viszont rendre félmilliárd forint fölötti nettó árbevétellel büszkélkedhetett, a csúcsévben, 2020-ban közel 900 milliós bevétel mellett 154 milliós adózott eredményt ért el. Ehhez képest tavaly már csak kevesebb, mint 4,4 milliónyit.

Lapunk megkereste a céget, de a társaság nem reagált.

– Hosszú évek óta minden komolyabb beruházást ugyanaz a haveri cég nyert el, várható volt, hogy előbb-utóbb beüt a ménkű – legyintett egy helybéli férfi a hévízi nagyparkolóban. – Versenyhelyzet nélkül nincsenek rákényszerítve semmire, persze, hogy tettek minden határidőre. A képviselők és a polgármester pedig mindig minden indokot elfogadtak, miért nem halad az építkezés. Aztán most, amikor nagy a baj, megy a kapkodás, s nem tudni, mi lesz a támogatással, a városban beszélik, mivel kicsúsztak az időből, vissza kell fizetni a maradék pénzt, majdnem 900 milliót az uniónak. És akkor miből lesz befejezve? Saját zsebből beletol a város közel egymilliárdot?

Papp Gábor szerint viszont anyagi értelemben vett kár nem érte a várost. Facebook-oldalán is azt bizonygatta, hogy az eddig beépített elemek megmaradnak, tehát amit kifizettek, az nem veszik el. Arról viszont nem írt, mi lesz az uniós támogatási összeg sorsa.

– Szakemberek szerint a projekt készültsége körülbelül 33 százalékos – felelte lapunk kérdésére a városvezető. – A műszaki ellenőr ellenőrzése és jóváhagyása után 25 százalékos részszámlát fizettünk ki a Fitotronnak, a cég bruttó 193,8 milliót kapott. Többször is műszaki akadályra hivatkoztak a munkálatok során, amit minden esetben a megfelelő szakemberek, hatóságok és szervezetek vizsgáltak meg. A kötbér ki nem fizetése esetén pert indítunk a Fitotronnal szemben, ennek előkészítésén már dolgozunk. A beruházást pályázati forrásból tervezzük befejezni, ám a határidőt illetően jóslatokba nem bocsátkoznék.

Közösségi oldalán nem volt ennyire visszafogott, – az állítólagosan a kormánnyal folytatott előrehaladott tárgyalásokra hivatkozva – azt írta: Az ígéretemet betartom, a tér néhány hónapon belül el fog készülni!