oktatás;pályakezdők;egyházi iskolák;Belügyminisztérium;pedagógushiány;tanárballagás;

„A hivatástudatunkkal élnek vissza, ami erkölcstelen”

Másodszor is tanárballagással hívták fel a figyelmet a közoktatás tarthatatlan helyzetére egyházi iskolák pedagógusai vasárnap délután Budapesten.

Az első alkalommal tavaly novemberben megszervezett ballagás óta nem sokat javult a helyzet. Sőt, a korábbinál nagyobb mértéket ölt a tanári pályaelhagyás, ami nemcsak az állami, hanem az egyházi intézményeket is sújtja. Az eseményen körülbelül kétszázan vettek részt, a ballagók a Móricz Zsigmond körtérről sétáltak át a Placid atya parkba, rézfúvós kísérettel ballagási dalokat énekelve.

A parkban rövid beszédekre került sor, az első felszólaló egy pályakezdő pedagógus, Kakucs Katalin volt, aki egyebek mellett beszámolt arról, a tanárballagás előtt felkereste volt egyetemi szaktársait, s kiderült:

három évvel a diploma megszerzése után a történelem szakosok 40 százaléka, az angol szakon végzetteknek pedig mindössze 18 százaléka tanít, de még nekik is mintegy felük a pályaelhagyáson gondolkodik. 

Beszélt arról is, bénító érzés számára, hogy egy egyházi iskolában nem könnyű beszélni a problémákról, sokan úgy tesznek, mintha minden rendben lenne, mások szerint lehetne rosszabb is, aki nem bírja, az meg úgyis elhagyja a pályát. – Ez lenne a megoldás? – tette fel a kérdést, hozzátéve:

„a pályaelhagyók miatt növekedni fognak a kötelező óraszámok, de mint fogalmazott, nem lehet az az elvárás, hogy „kizsigereljük magunkat”.

A második felszólaló Lakatos Máté volt, a tanárballagást szervező Küldetés - Keresztény Pedagógusok Szövetségének elnöke. Elmondta, egy kollégája miatt jött el a rendezvényre, aki nem anyagi okokból fejezte be a tanítást, hanem azért, mert úgy érezte, a mostani körülmények között nem tud úgy tanítani, hogy az a gyerekek javára váljon, miközben nem jut ideje a pihenésre, feltöltődésre sem.

– A hivatástudatunkkal élnek vissza, ami erkölcstelen 

– mondta, majd felsorolta szövetségük létrehozásának okait és céljait. Az okok között szerepel egy olyan közösség építése, amelyben bátran szembe lehet nézni a helyzettel, ahol el kell ismerni a jót, de be kell mutatni a hiányosságokat is, építő kritikát megfogalmazva. Szeretnék megmutatni, milyen kiváló pedagógusok dolgoznak az iskolákban, mennyi értéket kaphatnának a diákok, ha a mostani rendszer nem akadályozná azok kibontakozását. Januárban pedig kampányt indítanak “tanárnak lenni jó, de nehéz” témában.

A rendezvény végén Miklós Attila református lelkész mondott imádságot, majd a szervezők egy pohár forró itallal vendégelték meg a ballagás résztvevőit.