Összesen 182,4 millió euróval csökkentette a kormány az elővárosi HÉV-vonalak korszerűsítésére szánt uniós helyreállítási források keretét, és ezzel párhuzamosan új intézkedésként 253,6 millió eurót biztosít Budapestnek villamos- és trolibusz projektekre - derül ki az Európai Bizottság által minap elfogadott magyar helyreállítási tervben, amelyet a Portfolio vett észre.
Minderre azért volt szükség, mivel ezek a projektek biztos befejeződnek 2026 nyaráig. Ellenkező esetben nem lehet elszámolni Brüsszel felé. Három vonal korszerűsítése - a szentendrei, a ráckevei és a csepeli - így sem marad el.
Lázár János megígérte, hogy a kormány jövőre belekezd a legfontosabb vasúti hálózatok újjáépítésébeAz erre jutó uniós keretösszeg 698 millió euróról 515,6 millió euróra, azaz 182,4 millió euróval csökkent. Mindez persze nem zárja ki, hogy ezt esetleg valamilyen más keretből biztosítja a kormány - legyen az költségvetési forrás, vagy más uniós program.
Az ütemterv szerint 2023 év végéig kell megkötnie a szerződést a kormánynak és a fővárosnak a villamos, illetve troli vásárlási támogatásról. Utóbbiban minden fontos szállítási paramétert rögzíteni kell. 2026 június végén már forgalomba kell állnia az 51 darab új villamosnak, amelyből 46 normál és 5 darab hosszú szerelvény. Eddig kell befejezni a vonalhálózati fejlesztéseket is.
Buszokkal kell pótolni a kiöregedő HÉV-szerelvényeket, ha az Orbán-kormány nagyon gyorsan nem talál forrást újak beszerzésére és pályafelújításra