Olaf Scholz kancellár az ARD televízióban szerda este megvédte a kabinet terveit. Ami a legfontosabb, nem függesztik fel az adósságféket. A német alkotmánybíróság novemberi, a Covid-alapok klímavédelmi célokra való átcsoportosítását alkotmányellenesnek minősítő döntése nyomán komoly lyuk keletkezett a költségvetésben, s a szociáldemokraták és a Zöldek úgy vélték, a 2009-ben alkotmányban rögzített adósságfék felfüggesztésével oldható meg, hogy a szociális juttatások ne szenvedjenek kárt. A liberális FDP azonban ragaszkodott az intézkedéshez, amelynek értelmében a szövetségi büdzsé deficitjének GDP-arányosan 0,35 százalék alatt kell maradnia.
A megállapodás fontos eleme, hogy Németország továbbra is elkötelezetten támogatja Ukrajnát, és komoly összegekkel segíti az árvízvédelmet. Berlinben bizonytalanságra és potenciális vészhelyzetre számítanak Ukrajnával kapcsolatban. Eddig 8 milliárd eurót különítettek el az ország jövő évi közvetlen támogatására, amelyet közvetlenül a költségvetésből kell kifizetni. A nagy kérdés, mi történne, ha az Egyesült Államok – Ukrajna legnagyobb finanszírozója – abbahagyná az ostromlott ország támogatását. Scholz elismerte, komoly kihívás előtt állnak. Christian Lindner pénzügyminiszter, az FDP elnöke ugyanakkor engedett Ukrajnával kapcsolatban. "Ha a helyzet megváltozik, és a nemzetközi közösség közös döntéseket hoz, akkor teljes mértékben képesek vagyunk cselekedni, még akkor is, ha túllépjük a szövetségi költségvetés által biztosított lehetőségeket" – fogalmazott.
Az árvízvédelmi erőfeszítésektől és az ukrán segítségnyújtástól eltekintve a jövő évi költségvetés számos területen megszorításokat foglal magában. Az éghajlat-változási és átalakítási alapból jelenleg 12,7 milliárd euró hiányzik, amelyet már elkülönítettek különböző projektekre, többek között a német állami vasúttársaság, a Deutsche Bahn hálózatának felújítására. Ezt most a német állami tulajdonban lévő részvények eladásával fizetik ki. A Deutsche Bahn maga is el akarja adni szállítmányozási leányvállalatát, a Schenkert.
A napenergia-iparnak, a klímasemleges fűtési rendszerek telepítésének és az elektromos autók vásárlásának támogatását is csökkentik, annak ellenére, hogy az intézkedés eredetileg 2024 végéig szólt. Valamelyest emelkedik majd az üzemanyagok ára.