2024. márciusától csak a MÁV vagy a Volán által értékesített jegyekkel vagy bérletekkel lehet használni a vonatokat, a HÉV-et és a buszokat Budapesten és az agglomerációban - értesült az Index kormányzati forrásból.
A lap felidézi, hogy a fővárosi és elővárosi vasúti szolgáltatásokról, illetve a fővárosi és elővárosi, autóbusszal végzett szolgáltatásokról 2016. október 28-án az agglomerációs feladatok megosztására, a közlekedésszervezői-technológiai feladatok meghatározására és a finanszírozási feltételek rögzítése érdekében megállapodás jött létre az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) jogelődje, valamint Budapest Főváros Önkormányzata között, azonban a szerződés 2022. évi elszámolásában nem tudtak megállapodni. Lázár János tárcája szerint a Karácsony Gergely vezette főváros mintegy kétmilliárd forinttal tartozik az állami közszolgáltatónak, amit azonban Budapest nem akar elfogadni, így a 2022-es év pénzügyi zárása nem történt meg. Emiatt a Budapest-bérletek fővároson belüli, helyközi járatokon, valamint HÉV-eken való használatának lehetősége megszűnik. A lap forrása azt közölte:
„A MÁV-START Zrt. és a VOLÁNBUSZ Zrt. (sárga buszok) járatain, a fővároson belüli szakaszokon 2024. március elseje után a BKK jegyeit és a Budapest-bérletet (korábbi BKV-bérlet) nem fogadjuk el. Az ÉKM-megrendelésű szolgáltatások igénybevétele a tarifarendszert érintő módosítások életbe lépését (tervezetten: 2024. március 1.) követően a helyközi díjtermékekkel, köztük a vármegye- és országbérletekkel, illetve azok 24 órás érvényességű új változatával lehetséges.”
A lap kormányzati forrásának értekezése alapján Lázár János tárcája más módon is tervez keresztbe tenni Budapestnek. E szerint „kiegyenlítésre kerül” Budapest közösségi közlekedésének más nagyvárosokkal és vonzáskörzeteivel szemben meglévő „aránytalan állami támogatási előnye”. Magyarra lefordítva pénzelvonásról van szó, a cikk szerint a költségvetési törvény értelmében kötelezően ellátandó helyi közösségi közlekedési feladat támogatása jogcímén eddig 12 milliárd forint járt Budapestnek, ebből a pénzből más városok elviekben nem részesültek. A jövőben ez viszont várhatóan szintén megváltozik, a minisztérium elrendeli a források átcsoportosításával kapcsolatos lehetőségek vizsgálatát, a pénzt pedig vidéki városok tömegközlekedésének támogatására, vagy a munkavállalók béremelésére használják fel.
Az információra Karácsony Gergely főpolgármester a Facebookon reagált egy éles hangú bejegyzésben, azt remélve, hogy ez az egész csak vicc, bár szerinte még annak is durva lenne.
„Bravó. Így kell ostobaságból és kicsinyességből kicseszni sok százezer budapesti és környékbeli emberrel”
- írta.
A főpolgármester felidézte, hogy a BKK-bérlet hosszú évek óta minden közösségi közlekedési járműre érvényes Budapesten. Ennek eredményeképp az emberek a fővárosi és az állami szolgáltatásokat is használhatják, a cégek pedig osztoztak a bérletekből származó bevételen, ezáltal mindenki jól járt. A kormány terve alapján ez az egész a kukában fog landolni, pedig Karácsony Gergely szerint ennek inkább az ellenkezője lenne a feladat.
„A budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés sokkal szorosabb összekapcsolására lenne szükség. Közös bérlet, egységes utastájékoztatás és összehangolt szolgáltatások helyett azonban járatritkítások, áremelések, visszafejlesztések történnek az állami vonalakon. Maradt még néhány nap, hogy a kormány elfelejtse ezt a badarságot, és visszatérjünk a közös Budapest-bérlet fenntartását szolgáló megállapodáshoz” - zárta bejegyzését a főpolgármester.