Fidesz;ellenzék;szavazatszerzés;Orbán Viktor;szavazók;közösségi portál;TikTok;

Nem véletlen Viktor_a_tiktokon, nagy erőket mozgósítva küzd a miniszterelnök a fiatalok szavazataiért a tinik platformján

Mikulás-sapkában vagy westernhősként viccelődik Orbán Viktor a fiatalok közösségi oldalán. A szakértők szerint ez szokatlan, de szavazatra váltható.

– Ha politikai tanácsadással foglalkoznék, azt mondanám minden politikusnak, hogy költözzenek fel a TikTokra, vagyis a Z-generáció közösségi oldalára. Hogy miért? Mert a jelenlévő fiatalok egy része választópolgár, vagy hamarosan azzá válik – jelentette ki a Népszavának Merkovity Norbert, a Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar Politológiai Tanszékének tanszékvezető egyetemi docense. A szakértő arra reagált, hogy a mostani évben már hazai politikusok is használni kezdték a TikTok-ot, természetesen Orbán Viktor kormányfő is.

Ezt idén nyáron – egyébként már fél éve aktív fiókjáról – jelentette be: „Ember most jöttem a TikTokra!” Már a bejelentés is „fiatalosra” sikerült, hiszen saját magát parodizálta azzal, hogy a Telex egykori interjújára utalgatott. (Az eredeti videóban a miséről érkező miniszterelnököt próbálja szóra bírni a portál újságírója, mire csak annyit mond: „Ember, most jövök a templomból!”)

A Viktor_a_ tiktokon oldalnak már csaknem 120 ezer követője lett és a bejegyzéseit összesen 2,1 millió kedvelik. Ezzel a kormányfő magasan vezet minden magyar politikus és párt előtt.

Ezért a sikerért Orbán Viktor lényegében bármit megad:

egyik legfőbb közjogi méltóságként adja arcát olyan videókhoz is, amelyek nélkülöznek bármiféle érdemi közlést, tartalmat, létezésük egyetlen oka a népszerűség növelése.

A 2016-ban indult kínai platformot az különbözteti meg az eddig ismert közösségi oldalaktól, hogy itt szinte 99 százalékban a videók dominálnak, és jellemzően a 25 év alatti korosztály használja.

– A TikTok lényegében egy generációs ugrás. A Facebookon a választók széles tömegei találhatóak meg, a főleg képekkel operáló Instagramot a mai 30-40 éves korosztály futtatta fel, akik már szintén válaszókorba értek, és koruknál fogva aktívabbak is a politikában. A fiatalok viszont mindig keresik azt a lehetőséget, ahol az idősebbek nélkül tudnak megjelenni, ez most éppen a TikTok – szögezte le Merkovity Norbert.

Lévai Richárd, online marketing specialista is azt hangsúlyozta a Népszavának, hogy a TikTok mind a leírt, mind vizuális nyelvben is jelentősen eltér a többi közösségi oldaltól. – Míg a többi platform sokkal nyugodtabb formátumot képvisel, addig a TikTok lényege, hogy gyors, laza, dinamikus és extravagánsabb legyen – mondta.

„Bárki bármit mond, a megrajzolt mikulás sapkában, máskor Western hősként parolázó, »lazáskoskodó« Orbán Viktorra igenis van kereslet” – vélekedett Lévai, aki szerint a miniszterelnök videóin egyértelműen látszik, nagyon sok háttérmunka van benne. – Gyors, dinamikus, finoman kidolgozott videókról van szó. Noha Orbán Viktor, mint karakter nem a TikTok törzsközönségéhez tartozik, de nem is úgy akarja eladni magát. A videóiban annak a határán egyensúlyoz, hogy ő most megjátssza a szerepét vagy őszinte, öreges vagy fiatalos? De attól még, hogy egy idősebb politikusról van szó, ezek a tartalmak jók, illeszkednek az oldal logikájába, és ez a számokon is meglátszik – összegzett a szakértő.

Merkovity Norbert szerint az sem utolsó szempont, hogy a Fidesz kevésbé népszerű a fiatalok körében, ez pedig egy jó lehetőség a közeledésre. – Ha feltesszük azt a kérdést, hogy hány politikust ismernek a mai fiatalok, a válasz: nem sokat. Viszont Orbán Viktort biztosan. Ez pedig kihasználható, hiszen valahonnan a jövő szavazóit is el kell érni, ennek jelenleg a legkézenfekvőbb lépése, hogy felmegy a TikTokra.

Amikor Orbán Viktor vagy Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő zenei alappal összhangban valamilyen cselekvés sort mutat meg – folytatta a szakértő –, akkor trendik, a mai populáris kultúra termékei, mozzanatai köszönnek vissza. Az, hogy idősebb emberről van szó nem feltétlenül probléma. Gondoljunk csak arra, hogy a Facebookon milyen népszerűek a Szomszédok Lenke néniéjének, vagy Vágási Ferinek a mémjei. Más értelemmel és tartalommal megtöltve, minden régi fiatalosítható – emlékeztetett Merkovity Norbert.

Ezek a tartalmak viszont megosztóak lehetnek az idősebb generáció számára, ugyanis Orbán Viktor, a többi közösségi oldalán inkább szabadságharcosként, az ország első számú védelmezőjeként tűnik fel. Merkovity Norbert szerint nehéz megjósolni, hogy miként csapódik le az emberekben egy más fajta karakter, de a politika történetben akadtak már hasonló példák. Mindezek pedig csak hullámokat vetettek. – Az Igazából Szerelem című filmben van egy olyan jelenet, amikor Hugh Grant, mint Egyesült Királyság miniszterelnöke karácsony alkalmából felszabadult táncot lejt. Gyurcsány Ferenc pedig 2007-ben, tehát még miniszterelnökként ugyanezt eltáncolta. Mindez megosztotta az embereket, vitatkoztak rajta. Illik-e ez a szerep az ország első emberéhez? Vagy ellenkezőleg, szimpatikussá, emberközelivé teszi? Orbánnál is hasonlókat látunk, reagálnak rá az emberek, hol őszintén, hol szarkasztikusan, de nem tudjuk, hatalmi szempontból mekkora a jelentősége, hogy a TikTokon viccelődik.

Lehet vásárolni, csak sok értelme nincs

Tóth Bettina, a Fidelitasból kilépett influenszer még szeptemberben hívta fel a figyelmet arra a jelenségre, hogy Orbán Viktor egyes TikTok videói alatt meglehetősen ingadozik a megtekintések száma. Például volt olyan videó, aminek a megtekintése már 2 millió felett járt, de pár órával később már csak százezernél tartott. Az influenszer ezzel arra célzott, hogy Orbán Viktornak nézettséget vásárolnak. Lévai Richárd szerint ez nem új jelenség, külföldi, akár versenyszférát érintő példák is akadnak, de a TikTokon ennek nem sok értelmét látja. – A követőket, like-okat és egyebeket darab számra lehet megvásárolni, többnyire külföldről, például Indiából. Természetesen minél több megtekintés, like van egy oldalon, videón, a vásárlójuk annál erősebbnek tűnik a többi politikus közt. Viszont a TikTok algoritmusa másként működik, mint a többi közösségi oldal. Facebookon ez működik, több követővel nagyobb az elérés. TikTokon viszont a tartalom számít. Ha valaki politikai tartalmakat fogyaszt, akkor is láthatja Orbán Viktor videóját, ha egyébként nem követi. Ha más téma érdekli, akkor sem dobja fel az oldal a politikusok videóit, ha egyébként követi őket az illető.

Egyelőre nem az ellenzék terepe

A közösségi oldalakra, így a TikTokra is igaz, hogy többnyire az ellenzéki szereplők és pártok válnak először aktívabbá. Ugyanakkor itt mégsem sikerül megközelítőleg sem olyan népszerűségre szert tenni, mint a kormányzati szereplőknek. Lévai Richárd szerint ennek oka, hogy a platform teljesen sajátos formátumot követel meg, amire az ellenzékieknek nem mindig van lehetősége.

– A TikTokon népszerűbbek a rövidebb, vibrálóbb tartalmak. Ennek ellenére (politikától függetlenül is) léteznek hosszabb, komolyabb témájú videók. Az ellenzék esetén is sokszor hosszabb interjú részletek, egy-egy témát, ügyet átfogó velősebb videók kerülnek fel. Viszont ez egyéni preferenciáktól függ, és biztosan kisebb réteget szólít meg. Közelebbről megnézve arról van szó, hogy minden oldal más-más formátumot követel, amihez pénz és erőforrás kell. Vagyis Facebookra akár hosszabb szöveggel, hosszabb videóval, Instagramra fotóval és kevés szöveggel, TikTokra pedig már az említett rövidebb, pattogósabb formátummal dolgoznak. Az ellenzék esetében is valami ilyesmit látunk. Vannak videók, amit egységesen legyártanak minden felületre, és mondjuk minden ötödik készül csak a TikTokra. Feltehetően erre van kapacitásuk, az ehhez szükséges eszközök korlátozottabban állnak a rendelkezésükre. Mondjuk nincs pénzük nagy stábra. Ebben a kormánynak erőfölénye van – mondta lapunknak a marketing specialista.

Merkovity Norbert ezt azzal egészítette ki, hogy a készítőknek kevesebb idő áll rendelkezésre, hogy elcsípjék a potenciális nézőközönséget. – A kutatások szerint a mai fiatalok koncentrációképessége sokkal rövidebb, viszont erősebb, mint az idősebb generációé.

Magyarul van egy időablak, míg az üzenetet célba lehet juttatni, így a hosszabb videók kevésbé lesznek hatékonyak.

Ez nem jó vagy rossz, hanem tény, amihez alkalmazkodnia kell a politikának, ha meg akarja szólítani a fiatal választókat.

A legnagyobb ellenzéki tömörülés, a Demokratikus Koalíció vezetőjét, Gyurcsány Ferencet összesen csaknem 19 ezren követik. A sokak által fiatalok pártjaként jellemzett Momentum csupán mintegy 28 ezer követővel bír. Ez annak fényében különösen meglepő, hogy Tuzson Bence igazságügyi minisztert, aki Varga Juditot váltotta idén a bársonyszékben, 92 ezren figyelik. Szentkirályi Alexandra egykori főpolgármester-helyettesre, jelenleg kormányszóvivőre csaknem 40 ezren kíváncsiak. - F. Zs.