Az utóbbi hónapokban rossz hírek sora érte Ukrajnát a háborúval kapcsolatban, főleg az harcok menetét meghatározó, elmaradó amerikai fegyverszállítások miatt. Ugyanakkor az év utolsó napjaiban elért sikerek – a krími kikötőben horgonyzó Novocserkasszk partraszálló hajó megsemmisítése – azt mutatta, messze nem szabad leírni az ukránokat.
Szintén jó hír volt Ukrajna számára, hogy a holland kormány jelezte, hamarosan átadhatják az első F-16-os vadászgépeket Kijevnek. Összesen 18 gépről van szó. A holland védelmi minisztérium hangsúlyozta, a szállítás megkezdésének feltétele, hogy az ukrán védelmi minisztérium megfelelő légi bázisokkal és elegendő kiképzett személyzettel rendelkezzen. Ez azonban nem jelenthet akadályt, hiszen már egy sor ukrán pilótát képeztek ki Romániában. Így az első gépek napokon belül megérkezhetnek Ukrajnába.
Hollandia, Dánia és Norvégia is ígéretet tett arra, hogy Ukrajnának adják a feleslegessé vált F-16-osokat. Kijev több mint 60 darabot kaphat az egy hajtóműves, együléses, szuperszonikus vadászgépekből, ezekkel egészíthetné ki a meglévő - és sokkal kevésbé hatékony - MiG és Szuhoj vadászgépparkot.
Az első kontingenst alkotó gépeket továbbfejlesztették, mondta Jurij Ihnat, az ukrán légierő szóvivője az ukrán médiának. A holland légierő összesen 42 vadászgépet szállíthat, a továbbiakat a következő egy évben vagy egy év múlva bocsátanák Ukrajna rendelkezésre.
Hollandia 18 F-16-os vadászgépet küld UkrajnánakA fejlesztés szó persze viszonylagos, hiszen nem olyan ráncfelvarrásról van szó, mint amilyenekkel az Egyesült Államokban szolgáló F-16-osokat illették. Az 1990-es évekből származó gép, amit több európai légierő is vásárolt, a Northrop Grumman APG-66V2 radarját használja. Ez gyorsabb és megbízhatóbb radar, mint az eredeti APG-66. De ez még mindig egy mechanikus eszköz, amely egyszerre legfeljebb néhány célpontot képes követni. Az új radar, amelyet az amerikai F-16-osokra telepítenek, egyidejűleg potenciálisan több tucat célt képes követni.
Az APG-66-ot néhány nap alatt ki lehet cserélni egy új APG-83-asra, de nem biztos, hogy Ukrajna vesződni fog ezzel - főleg akkor nem, ha sürgősen szüksége van új vadászgépekre. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy minden egyes APG-83-as szerkezet több mint 2 millió dollárba kerül.
Az ukrán légierőnek valószínűleg kevesebb mint száz, nyolcvanas évekbeli Mikojan MiG-29-es és Szuhoj Szu-27-es repülőgépe van, amelyekkel az orosz harci gépek, drónok és rakéták ellen védekezhet. Az amerikaiak segítettek az ukránoknak abban, hogy e repülőgépeket alkalmassá tegyék amerikai gyártmányú siklóbombák és sugárzásgátló rakéták hordozására.
Az F-16-ost könnyebb vezetni, mint egy szovjet típusú repülőgépet, hatékony radarriasztó és radarzavaró hardverrel büszkélkedhet, és megfelelő körülmények között képesnek kell lennie egy légi célpont követésére és egy AIM-120-as levegő-levegő rakéta kilövésére 75 kilométer távolságból vagy még távolabbról. "Az F-16-osokkal Ukrajna jobban meg tudja védeni magát az orosz támadásokkal szemben" - mondta Kajsa Ollongren holland védelmi miniszter.
Kijev azt reméli, hogy a modern repülőgépek segítségével távolabb szoríthatják az orosz gépeket a frontvonaltól, hatékonyabban célozhatják meg a radarjeladókat és több cirkálórakétára vadászhatnak. Valerij Zaluzsnij, az ukrán fegyveres erők főparancsnoka novemberben ugyanakkor úgy foglalt állást, hogy az F-16-osok most "kevésbé lesznek hasznosak", mint egy évvel ezelőtt lettek volna, mert Oroszországnak volt ideje javítani légvédelmét. De segíteni fognak egy olyan probléma megoldásában, amely az invázió 2022. februári kezdete óta fennáll: Oroszország modernebb harci repülőgépei ellen az ukrán hadseregnek nehéz volt védekeznie saját, elöregedett gépparkjával.
Hogy mennyire nagy szükségük van az ukránoknak a gépekre, az is jelzi: hírek szerint a napokban az ukránok két Szu-24-est vesztettek. Szergej Sojgu orosz védelmi miniszter novemberben azt mondta: minden F-16-ost megsemmisítenek, sőt az orosz propagandisták már azt terjesztik, hogy többet le is lőttek, amire kijevi illetékesek megjegyezték: még meg sem érkezett az első kontingens az országba.
Nyugati katonai tisztviselők és szakértők szerint az F-16-osok nem változtatják meg hirtelen a háború menetét. A pilóták és a támogató személyzet kiképzése időt vesz igénybe, a föld-levegő rakéták továbbra is komoly fenyegetést jelentenek, és a repülőgépeket nem Ukrajna sérült és néha rögtönzött kifutópályáira tervezték. De ezek a repülőgépek komoly előrelépést jelentenek a MiG-29-eshez képest, és hosszú távon segítenek Kijevnek integrálódni az észak-atlanti szövetségbe.
Az F-16-osok hatékonyabbá tehetik az ukrán hadsereget – mutatott rá Brynn Tannehill, az amerikai haditengerészet volt pilótája, aki segített az ukrán pilóták kiképzésében. Az F-16-os ugyanis több fegyvert tud szállítani, mint az Ukrajna által jelenleg használt régebbi típusok.
Több mint 4600 darab F-16-ost gyártottak és adtak el több mint két tucat országnak, sokféle konfigurációban.