Jemen;légicsapás;huszik;

Utolsó figyelmeztetést küldtek a húsziknak

A jemeni húszik ismételt, a Vörös-tengeren közlekedő konténerhajók ellen támadásai nyomán az egekbe szöktek a tengeri szállítási díjak.

A Freightos nemzetközi árufuvarozási platform szerint az Ázsia és Észak-Európa közötti árfolyamok ezen a héten több mint kétszeresére, konténerenként 4000 dollár fölé emelkedtek. Az Ázsia és a Földközi-tenger közötti tarifák 5 175 dollárra nőttek, és néhány nagy hajózási társaság a hónap közepére 6000 dollár feletti tarifákat jelentett be a szállítmányokra. A konténerenként 500 dollártól 2700 dollárig terjedő pótdíjak tovább emelhetik az általános árakat - magyarázta a Freightos.

Az egyiptomi Szuezi-csatorna összeköti a Vörös-tengert a Földközi-tengerrel, és a leggyorsabb módja az üzemanyag, az élelmiszerek és a fogyasztási cikkek Ázsiából és a Közel-Keletről Európába történő szállításának. A világ konténeres rakományának mintegy harmadát - többek között játékokat, teniszcipőket, bútorokat és fagyasztott élelmiszereket - ezen az útvonalon szállítják. A térségbeli konfliktus azzal tetőzött, hogy az Irán által támogatott jemeni milicisták, a húszik szolidaritást vállaltak a radikális iszlamista Hamásszal a Gázai övezetben zajló háborúban, és többször támadtak az ellenőrzésük alatt álló partoknál elhaladó hajókra. A Maersk, a Hapag-Lloyd és más hajózási társaságok bejelentették, kénytelenek elkerülni a Vörös-tengert.

Szerdáig már több mint 180 hajót irányítottak át a dél-afrikai Jóreménység-foka felé, hogy elkerüljék a támadásokat. A project44 ellátási lánc menedzsment technológiával foglalkozó vállalat szerint ez hét-húsz nappal meghosszabbította az utazási időt. 18 hajózási társaság már átirányítja a hajóit, és lehetővé teszi, hogy Afrika helyett megkerüljék Afrikát - közölte az ENSZ. A Dél-Afrikán keresztül történő átirányításnak csökkentenie kell a hajók elleni támadásokat – közölte a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) vezetője, Arsenio Dominguez.

Az Ázsiából Észak-Európába és a Földközi-tengerre irányuló szállítmányok árai ugyan megugrottak, de még mindig messze elmaradnak a világjárvány okozta rekordszintektől, amely 14 000 dollár volt konténerenként.

Jemen a Vörös-tenger és az Ádeni-öböl közötti Bab al-Mandeb-szorosban fekszik. A kereskedelmi hajózás védelme érdekében az USA december közepén nemzetközi katonai koalíció megalakítását jelentette be. Az amerikai védelmi minisztérium szerint jelenleg több mint 20 ország tagja ennek a szövetségnek. A koalíció szerdán utolsó figyelmeztetést adta ki a húszi jemeni lázadó csoportnak, hogy hagyjanak fel a nemzetközi hajózás elleni támadásokkal, máskülönben viseljék a "következményeket". "A Vörös-tengeren zajló húszi támadások illegálisak, elfogadhatatlanok és mélységesen destabilizálóak" – áll a 12 nemzet által kiadott nyilatkozatban. Washingtoni tisztségviselők szerint az amerikai hadsereg előkészítette a lehetőségeket az Irán által támogatott lázadó csoport elleni csapásra. A szövetségesek a húszik hajóit, drónkilövő állásait támadhatják, továbbá parti radarberendezéseket és a lőszerek tárolására szolgáló létesítményeket. A húszi célpontok elleni csapások azért nem egyszerűek, mert sok fegyverrendszerük mobil.

A Biden-kormányzat eddig óvatos volt az erő alkalmazásával kapcsolatban, igyekezett rendre kiemelni, hogy diplomáciai úton próbálják kezelni a konfliktust és elkerülni a húszikkal való közvetlen konfrontációt.

A húszik november közepe óta – keddig bezárólag - 24 támadást hajtottak végre kereskedelmi hajók ellen az Egyesült Államok közel-keleti katonai műveleteit felügyelő Központi Parancsnokság szerint. A feszültség tovább fokozódott a múlt héten, amikor húszi harcosok négy kis hajón tüzet nyitottak amerikai helikopterekre, amelyek egy szingapúri lobogó alatt közlekedő hajó megmentésére indultak a Vörös-tengeren. Az amerikai haditengerészet helikopterei viszonozták a tüzet, és elsüllyesztettek három húszi hajót.

Az ENSZ Biztonsági Tanácsa is felszólította a jemeni húszikat, hogy hagyjanak fel a Vörös-tengeren és az Ádeni-öbölben a hajózás elleni támadásaikkal. Ezek törvénytelenek, és veszélyeztetik a regionális stabilitást, a hajózás szabadságát és a globális élelmiszerellátást - mondta Chris Lu, az Egyesült Államok ENSZ-képviselője. A tanács egyúttal felszólított a "Galaxy Leader" nevű, egy izraeli céghez köthető, japán üzemeltetésű teherhajó és legénysége szabadon bocsátására, amelyet a csoport november 19-én foglalt el.