Tavaly közel 16 százalékkal 3,9 milliárd literre esett a nagy hazai kútláncok üzemanyagforgalma – jelentette tegnap az e vállalkozói kört képviselő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ). Benzinből másfélmilliárd liter fogyott, ami 11 százalékos esés. Ezen belül 95-ösből 17 százalékkal kevesebb, 1,3 milliárd liter került a tankokba. A gázolaj iránti igények viszont valamivel több mint 18 százalékkal 2,4 milliárd literre csappantak. A prémiumbenzinek iránti igények viszont 35 százalékkal 246 millió literre ugrottak. Kiemelt minőségű dízelekből ellenben csak 2 százalékkal több, 175 millió liter fogyott.
Az értékesített mennyiség, a visszaesés ellenére, adatbázisunk szerint, a 2022-es rekord, illetve 2019-es értékesítés utáni, valaha mért harmadik legmagasabb érték. Bár 2022-ben az üzemanyagértékesítés 22 százalékos emelkedést mutatott, az első három hónap során – a 2021. november közepétől hatályos, 480 forinton „bestopolt” árszint első teljes negyedévében – a számláló mutatott 34 százalékot is.
A MÁSZ-adatok alapján végzett számításunk szerint 2023. utolsó negyedében 384 millió liter benzin és kereken 600 millió liter gázolaj fogyott a márkás hálózatokon, ami egyaránt 9 százalékkal múlja alul az előző év hasonló időszakának szintjét. Ez az érték fokozatos csökkenés a második negyedévhez képest, amikor benzinből 14, gázolajból pedig több mint 25 százalékkal kevesebbet adtak el az előző év hasonló időszakához képest.
A visszaesést még mindig egyértelműen és szinte kizárólag a 2022. december 6-áig hatályos üzemanyagárstop bumeránghatásának tudja be Grád Ottó MÁSZ-főtitkár. 2022-ben ugyanis – legalábbis a tilalmak év közben foganatosított, egyre szélesebb körű kiterjesztéséig – zömmel a külföldiek tankolásai, mesterségesen feltornászták a keresletet. Igaz, ehhez hozzájárult az úgymond alacsony – valójában minden korábbinál magasabb – 480 forintos üzemanyagárak miatti „spájzolás” is. A MÁSZ-adat további sajátossága, hogy „csak” a – mintegy 2 ezer hazai töltőállomás valamivel több mint felét kitevő - márkás, avagy „színes” kutak forgalmát méri. Az árstop miatt ugyanakkor 2022-ben a MÁSZ-kutak forgalmi adata még az országos üzemanyagforgalom-emelkedési szintet is jócskán meghaladta. Az autósok ugyanis azt észlelték, hogy az árstopos egyentarifával megszűnt a nagy láncokhoz nem tartozó, jellemzően kényelmetlenebbül megközelíthető kutak árelőnye. Így sokan átszoktak a könnyebben megközelíthető, márkásabb kutakra. Ennek visszacsapó hatásaként ugyanakkor valószínűsíthetőleg a MÁSZ-forgalom 2023-as esése is meghaladja a (később megjelenő) országos összesítést. Mivel ugyanis, az árstop megszüntetésével újból visszaállhatott a kis kutak árelőnye, a leginkább tarifaérzékeny ügyfelek visszaszokhattak. (Ennek kapcsán megjegyzendő, hogy a kis töltőállomások érdekeit képviselő Független Benzinkutak Szövetsége szerint, több ok miatt, máig nem állt vissza teljes egészében a 2021. vége előtti állapot.)
A gázolajkereslet benzinéhez viszonyított, jóval nagyobb tavalyi visszaesését a főtitkár szintén a főleg dízelalapú átmenőforgalom számlájára írt árstopos többettankolások megszűntével indokolta.
A többi esetleges gazdasági hatás, így akár az árak, akár a cégek vagy a lakosság anyagi helyzete, az árstophoz képest, eltörpül – tette hozzá. A prémiumbenzinek látványos forgalomugrását Grád Ottó szintén azzal magyarázta, hogy míg az árstop alatt az intézkedés hatálya alá nem tartozó prémiumtermékek literjéért akár 700 forintnál is többet elkértek, a most alacsonyabb árak visszaszoktathatták az érdeklődő közlekedőket. (Ezek közé tartozhatnak azok az autósok, akik régebbi típusai számára kockázatot jelenthet a normál 95-ös 2020-ban megnövelt biotartalma.) A prémiumdízelek azért sem követték le ezt az ugrást, mert kiemelt minőségű gázolaj általában kevésbé árérzékeny vevőkör nagyobb gépjárműibe való. A MÁSZ főtitkára a jövedéki adó 41 forintos emelésével kapcsolatban kialakult, összetett piaci helyzetet egyelőre változatlanul nem kívánta véleményezni. Mindazonáltal rögzítette: a különböző szereplők kiskereskedelmi tarifáikat nemcsak az esetleges adóváltozások, hanem egyéb üzleti megfontolások – így nem kevéssé a vilápiaciár- és forintárfolyam-változások, illetve a helyi sajátosságok - nyomán módosítják.
Grád Ottó az elkövetkező hetek során, feltéve, hogy az amúgy számos politikai feszültséggóc nem mutat jelentős változást, nagyjából változatlan hazai üzemanyagtarifákra számít. Most különösebb világpiaci keresletugrás sem valószínűsíthető. A MÁSZ-főtitkár a gázolaj árában akár némi csökkenést sem zár ki.
Szerdától tovább nő a gázolajár
Szerdán bruttó 3 forinttal tovább drágul a gázolaj - közölte a Holtankoljak.hu. Ha ezt a kútárakban is érvényesítik, akkor az árösszehasonlító oldal literenként 609 forintos átlagárakra számít. A benzin 578 forintos átlagtarifája ezúttal nem változik. Tegnap az irányadó, Brent-típusú nyersolaj hordónkénti ára az elmúlt két hónap átlagán, 78 dolláron állt. A forint dollárárfolyama - nagyarányú javulást követően - azóta szintén nem mutat jelentős kilengéseket. A kutak zöme ugyanakkor hétfőn (egyébként a Népszava előzetes értesüléseinek megfelelően) érvényesítették a január 1-től hatályos, 41 forintos jövedékiadóemelés második, 21 forintos részletét - hívta fel a figyelmet a szakportál.