futball;Magyarország;törvénymódosítás;igazolás;látványsport;idegenrendészet;

Megint írtak egy törvényt az Orbán-kormány kedvenc sportágai érdekében

Megoldottuk az átigazolási kérdést! – közölte a sportállamtitkár, miután a futball egyik szereplője kifogásolt valamit, 24 órával később pedig bejelentették a törvénymódosítást.

„Demokratikus rendszerekben is előfordul a lobbiérdekek érvényesítése mentén a törvényhozás befolyásolása, de nálunk ez lett a jogalkotás természetellenes és szokásos abszurd célja; noha kötelező lenne, az érdekeltekkel nem egyeztetnek, hatásvizsgálatot nem készítenek, és ez eredményez ilyen selejteket” – mondta a Népszava érdeklődésére Majtényi László jogtudós, egyetemi tanár, az MTA doktora, korábbi ombudsman azt követően, hogy gyors megoldással kezelték a döntéshozók a magyar futball egyik nem eget rengető, de mindenképp tanulságos ügyét a múlt héten.

Egy korábbi válogatott labdarúgó, a ZTE jelenlegi sportigazgatója a Sportrádióban megemlítette, hátrányos a magyar futballkluboknak az idegenrendészeti törvény hatályos rendelete – amelyet egyébként a vélt vagy valós migráció visszaszorítása érdekében hozott a törvényalkotó –, mert

 január 1. és február 29. között az idegenrendészet nem állíthat ki tartózkodási engedélyt a nem Európai Unióból és az Európai Gazdasági Térségből érkező állampolgároknak.

Márpedig a magyar futballklubok (sőt, állítólag a látványcsapatsportágak is) pont most szerettek volna szekérderéknyi nem EU-ból érkezett sportolót igazolni, hogy ezzel is lendítsenek az állami sportsajtó szerint folyamatosan javuló NB I nívóján. Egy nappal később a szövetség a sportállamtitkársághoz fordult, a kormány pedig ezek után átírta a jogszabályt, majd szombat reggel a rendészetért felelős belügyi és a sportállamtitkár közösen ünnepelhette a nagyszerű hírt, hogy „Megoldottuk az átigazolási kérdést!”

Az eljárást praktikusan azzal indokolták, hogy „a 2024 évi kiemelkedő jelentőségű sport világeseményekre való felkészülés fontosságát szem előtt tartva és Magyarország sportérdekére tekintettel az érintett sportolók kérelmezhetik a belügyminisztertől a tartózkodási engedély kiadását.” Majtényi László szerint ezek azok a tipikus törvények, amelyeket lex-szel illetnek: „Ilyenek a kifejezetten személyre, vagy egy szűk csoportra írt törvények. Az utóbbi években lassan százas nagyságrendben, tömegesen láttunk ilyeneket. 

A felvilágosodás óta érvényes elv, hogy ideális esetben a törvény a közjó érdekében megfogalmazott általános akarat, hiszen ez az alkotmány által meghatározott, demokratikus felhatalmazással létrehozott szabály. Az viszont, amikor személyre készülnek törvények, az a törvény eszméjével ellentétes” – fogalmazott a jogtudós.

„A legutóbbi botrányos törvénymódosítás például az volt, amikor az LMP akkugyárak kontroll nélküli építése elleni népszavazási kezdeményezését azzal lehetetlenítették el – ilyen a világon nincs –, hogy a támadott törvény címét a rendelkezés áthelyezésével megváltoztatták. De emlékszünk, volt olyan, amikor a törvénymódosítás egy külföldre akkreditált túlkoros magyar diplomata – lex Szapáry – kinevezését tette lehetővé. A sor hosszú, említhető például a volt sportolókról szóló lex Borkai, lex Mocsai, lex Schmitt is. Ezek a politikai kedvencekre írt törvények az alkotmányos elvekkel teljesen ellentétesek. De más kedvencekre, például a sportegyesületekre írt társasági adókedvezmény is bizarr alkotás, amikor a költségvetés helyett a sportklubokba kerül az adó, és lényegében rákényszerítik a nyereséges vállalatokat, hogy olyan tevékenységeket finanszírozzanak, amelyeket egyébként nem tennének” – fogalmazott Majtényi.

A jogtudós szerint az ilyen gyors törvénymódosítások tipikusan mutatják a formai és a tartalmi követelmények különbözőségét: formailag rendben van, az hozza a törvényt, akinek erre hatásköre van, ugyanakkor az alkotmányos társadalmi céllal összeütközésbe kerül, mert a parlamenti jogalkotásnak nem az a funkciója, hogy a kedvenceknek kedvezményeket adjon. Pláne ebben az esetben, hiszen a magyar állami propaganda évek óta sulykolja a migráns­ellenességet, aztán most kiderül, hogy ez sem vonatkozik mindenkire. Mindazonáltal megjegyezte: „A történet egyúttal jellemzi a törvényhozás minőségét.”

Lottóötös a futballistáknakAz Országgyűlés egy 2018-ban elfogadott törvény módosítása után 500 millió forintra emelte azt az éves bevételi határ, ameddig a profi sportolók a kedvezményes közteherviselést választhatják. Ez éves szinten a maximális összeg esetén elérheti a 197 millió forintos adómegtakarítást. Hasonló kedvezmény nem létezik a magyar gazdasági életben. Ekkora összeget évente csakis a labdarúgásban lehet keresni, de ott is csak egyetlen klub képes ilyen magas bért kifizetni. Törökország után valószínűsíthetően Magyarországon lehet a legkisebb adóteherrel sportolókat foglalkoztatni a kontinensen.