színház;

Aki képes volt végigülni a négy és fél órás előadást, az nem is egy e világi vízió, sokkal inkább egy árnyjáték tanúja lehetett

- Mindenható úr-e a rendező?

A világhírű Krystian Lupa és a Genfi Színház műszaki személyzete közötti ellentétek Svájcban és Avignonban is meghiúsították Az emigránsok bemutatóját. A panaszok többek között lelki terrorról, részeges és megalázó jelenetekről szóltak. Az előadás végül Párizsban valósult meg.

Ritkán övez akkora várakozás egy színházi előadást, mint ahogyan az Az emigránsok esetében történt január közepén a párizsi Odeon Színházban. A nagy, tömegeket megmozgató botrányok már rég elkerülik a színpadok világát, és bár a világhírű lengyel rendező, Krystian Lupa előadása körül tavaly nyáron kirobbant indulatok nem vertek világméretű hullámokat, mégis az európai színházi körökben, és azon belül is a francia nyelvű színházi területen igen komoly kérdéseket vetettek fel, melyek talán utat nyitnak majd igazi változásoknak díszleteken innen és túl. Annyi biztos, hogy soha még annyi szem nem kísérte egy előadás nyílt színi átállásaiban finom árnyakként suhanó kellékesek és díszítők néma balettjának mozdulatait, mint itt. És nem véletlenül, ugyanis az alább leírt események főszereplőivé éppen ők, azaz genfi kollégáik váltak.

Mert azzal ugyan valószínűleg mindenki tisztában van, hogy minél nagyobb lélegzetvételű egy színházi előadás, annál jelentősebb a segítők létszáma is, azt mégis valószínűleg kevesen sejtik, hogy nélkülük nincs színház. A reflektorfényben játszó, és ilyen módon a nézők számára egyedül látszódó színészek szinte csak statisztái egy nagyobb úrnak, amit technikai lebonyolításnak hívnak. Ugyanis műszaki háttér nélkül ma már nincs se fény, se hang, de még a függöny sem megy fel kezdéskor.

Ezt Krystian Lupa is megtapasztalhatta, amikor a Comédie de Genève (Genfi Színház) műszaki személyzetének ellenállása meghiúsította az Avignoni Színházi Fesztivállal és az Odeon Színházzal koprodukcióban készülő előadásának bemutatóját, melyet a színház vezetése egy az egyben lemondott a premier előtt egy héttel „munkafilozófiai különbségekre” hivatkozva. A Le Temps svájci napilapban megjelentek szerint a színház stábját „mentálisan és fizikailag is kimerítette” Lupa próbákon tanúsított magatartása. A Libération francia napilapban megjelent válaszában Lupa ugyan bocsánatot kért a próbák során történt két különösen erőszakos kirohanásáért, ám kijelentette, hogy „amikor egy színház külföldi rendezőt hív, azt a saját munkamódszerével együtt hívja meg, amihez a csapatoknak legalábbis meg kellene próbálniuk alkalmazkodni a próbák során.”

A Comédie de Genève műszaki stábjának tagjai erre egy igen hosszú, a közösségi médiákban közzétett nyilvános levélben válaszoltak, amelyben „többszörösen előforduló tiszteletlenségről, szitkozódásokról, gúnyolódásról, lelki terrorról, részeges és megalázó jelenetekről, valamint kaotikus munkaszervezésről” írtak. Minden részletre kiterjedő sokoldalas írásuk záró kérdéseivel pedig még tovább nyitották, és rendszer szintre emelték az ügyet: „Hogy lehet, hogy színésztársaink, akik tanúi voltak mindezen eseményeknek, nem foglalnak állást? Miért nézték el az elítélendő cselekedeteket? Meddig kell elmennie Lupa úrnak, hogy megértse, hogy valami nincs rendben? Mi a »Lupa-módszer«? Mi az ő etikája?”

És bár a produkció színészei valóban kifejezték ellenállásukat a színház vezetésének döntésével szemben, a dominóeffektus beindult, és a lemondott svájci premier magával sodorta az Avignoni Fesztiválon való bemutatkozást is.

Nehéz igazságot tenni egy olyan ügyben, melynek csak utórengései kerülnek nyilvánosságra, bár egy dolog biztos: Krystian Lupa egy olyan korszak és világ szülötte, ahol a színházrendező hatalmát és jogkörét korlátlannak tekintették. Ahol a művészi nagyság egyenlőbbé tesz, és ahol alkotás közben minden megengedett. Ő ebben a közegben vált azzá a világszerte elismert művésszé, aki lett, és hozta létre emblematikus előadásait.

Hogy mindezt milyen áron érte el, úgy tűnik, senki sem firtatta eddig, mert talán úgy gondolták, hogy ez az a szükséges és elviselendő rossz, ami az egyedülálló eredményhez vezet. A Comédie de Genève vezetőinek döntése valószínűleg egy elmérgesedett helyzetben az egyetlen elképzelhető megoldás volt. És mint oly sok esetben ,az idő Az emigránsok számára is egyfajta gyógyulást hozott, és adta meg a párizsi Odeon Színházat vezető Stefan Braunschweig számára a kellő távolságot ahhoz, hogy a produkció befejezése mellett döntsön.

Hogy milyen megállapodások eredményeként indult újra a munka, nem került nyilvánosságra. Az viszont tudható, hogy nem csak egy, hanem több tolmácsot is alkalmazott a színház. De nem azért, hogy egymást váltva dolgozzanak a rendező oldalán, hanem hogy minden részleg – hang, videó, világítás, színpad – munkáját saját fordító segíthesse, sőt még egy külön „stage manager”-t is szerződtettek mindezt koordinálandó, a nagy operaszínpadok mintájára. A kommunikációs vonalak ilyetén erősítése meghozta a tőle várt eredményt. A próbaidőszak a legnagyobb békében zajlott egészen a bemutatóig.

Ám a kérdés továbbra is kérdés maradt: mindenható úr-e a rendező, vagy csak a felhúzó karja egy millió részletből összerakott óraműnek? Valószínűleg erre is az idő adja majd meg a választ.

Álomszerű világ

Krystian Lupának, akit saját bevallása szerint leginkább a belső válság pillanatai érdekelnek, előadásaiban nem egy adott szöveg színpadra állítása a célja, hanem magában a szövegben való utazás, és a nézőben egyfajta tudatállapot felébresztése. Az emigránsok című előadásához W.G. Sebald 1992-ben megjelent regénye adta az alapot, amelyik négy, hazáját elhagyni kényszerülő szereplő életét írja le. Művében a német író egy közös elszakadás történetté szövi a veszteségtől és száműzetéstől megsebzett szereplői életét. Nyomon követi néma létezésüket, és az öngyilkossághoz vagy az ahhoz hasonló halálhoz vezető útjukat.

Lupa a négyből kettőt vitt színpadra. Kettő szellemet – hiszen, aki képes volt végig ülni a négy és fél órás előadást, az valami egészen szokatlan, nem is e világi vízió, hanem sokkal inkább egy árnyjáték tanúja lehetett.

Krystian Lupa univerzumának ugyanis egészen szinguláris a sűrűsége, mintha az anyag egy eddig ismeretlen, módosított állapotát szemlélnénk. Csöndekkel szabdalt suttogásokként érkeznek felénk a szövegek, és minden úgy gomolyog, mint egy ködös táj. Aki nem tudja, mire érkezett, azt fejbe vágja ez a látszólag energiátlan, tompa színpadi létezés. A színészek koncentrált, mesteri visszafogottsága és a ki-be lebegő vetítések által egy olyan álomszerű világ teremtődik, ahol a csöndek beszélnek, és a szavak hallgatnak. Lupa figuráinak kiúttalanságérzése bennünk ébred fel, ő ugyanis nem felmutatja, hanem megélteti a nézőivel a belső poklokat. Nem hagy közben nyugodni a kérdés, hogy vajon megéri-e? A nézőtér jelentősen megritkul a szünet alatt, de felvonás közben is nagy számban hagyják el itt-ott a termet az emberek, annak függvényében, hogy ki-mikor ér el a tűréshatára végére, ami így érdekes párhuzamba kerül a próbaidőszak történéseivel. Itt is ki-ki maga döntheti el, hogy neki mikor elég.

Névjegy

Az 1943-ban született lengyel rendező, Krystian Lupa az elmúlt negyven évben egy totális színházat fejlesztett ki. A krakkói Képzőművészeti Akadémia elvégzése után a Łódź-i Nemzeti Filmiskolában, majd a krakkói Ludwik Solski Színművészeti Akadémián tanult. Rendezői pályafutása az 1970-es évek végén indult, ami után nem sokkal a Teatr Norwida művészeti munkatársa lett (1977-1985), ahol áldozhatott a kísérleti színház iránti rajongásának, és olyan lengyel szerzők darabjait rendezte meg, mint Witkiewicz és Gombrowicz. 1986-tól a Stary Teatr igazgatója. A Tadeusz Kantor és Carl Jung nyomdokain alkotó drámaíró, díszlettervező és zseniális színész-rendező az irodalomban találta meg az ihletet számos olyan előadáshoz, melyek nemzetközi elismerést hoztak a számára. Munkásságát 2009-ben Európa Színházi Díjjal jutalmazták.

Infó

Az emigránsok. Krystian Lupa rendezése, W. G. Sebald regénye alapján. Odéon – Théâtre de l'Europe, Párizs.

Az öregedésről írt és rendezett előadást Kiss-Végh Emőke a Dollár Papa Gyermekei társulattal. A költőien vulgáris szövegű előadás érzékeny témákat érint abszurd módon.