Budapest;bérlet;

- Lázár ládikája

Olyan ez a budapesti bérletmegállapodás, mint a régi idők ajándékba kapott ládikája. Kívülről szépen faragott, tetszetős darab, amire mindenki vágyik. Belül tágas, sok minden belefér. A réseket kitöltik a jövő vágyott dolgai (közös regionális közlekedésszervezés, amit a BKK kap meg, sőt az ingyenes utazás). Alul pedig ott van egy titkos rekesz. Vagy akár több is. Azt még nem tudni, mit is rejtenek.

Főpolgármesterként ajándékot kapni a Budapest-ellenességéről elhíresült minisztertől legalábbis elgondolkodtató. 

Már most látszik néhány karcolás a ládán. A városvezetés mégis örvendezik. A korábbi, tavaly határozott miniszteri utasításra nem meghosszabbított megállapodás nehéz helyzetbe hozta a fővárost. A dupla bérlet súlyos árnyékot vetett a választási kampányra. Ráadásul későn kaptak észbe. Ügyes kommunikációval talán irányítható lett volna a népharag, de a járatritkítás esete jól érzékelteti, hogy ez a képesség hiányzik a városvezetésből. De pánikba esett a MÁV és a Volán is, megriadtak a külkerületi polgármesterek, választók százezrei kaptak volna egy gyomrost. Lázadás nem tört ki, de kormánykörökig is felért az elégedetlen moraj. Lázárt utasították, hogy nagyon gyorsan hozzon össze valamit. S ő arcvesztést kerülő ajánlatot tett: fogadják el kölcsönösen egymás bérleteit. A felvetés annyira abszurd volt, hogy az azt bejelentő sajtótájékoztatón el is hangzott: Karácsony ezt nem fogadja el. De megtette. Elég volt hozzá egyetlen (legalábbis hivatalosan) találkozó a miniszterrel.

A bérletügy mellett más is előkerült. Például a teherautó-behajtási díjra vonatkozó, potenciá­lisan 1,8 milliárdos hiányt hozó kormányhivatali fenyegetés, és vélhetőleg a mini-Dubaj ügye is.

Lázár minden bizonnyal tett valamiféle ígéretet. Nem nyilvánosan, így nem is számonkérhetően. Karácsony pedig belement a bérletalkuba. Holott az agglomerációban is használható vármegyebérlet durván kannibalizálja majd a Budapest-bérletet. A főváros, mentve a menthetőt, csökkentette a dolgozói bérlet árát, de a diákbérletnél meg se próbált versenybe szállni. Egyszerűen eltörölték, átengedve azt az állami cégeknek. Karácsony 4-5 milliárdos veszteséggel számol, és úgy tesz, mintha ez semmiség lenne, mondván: százmilliárdos elvonással is megbirkóztak. De ha valóban van ennyi tartalék a rendszerben, akkor miért nem költötték eddig fejlesztésre? Ha nincs, akkor hogyan teremtik elő? A 12 milliárdos állami normatíva elvonását egyenesen úgy próbálják beállítani, mintha az nem is lett volna.

A városvezetés azzal nyugtatja magát, hogy az új elszámolás átláthatóbb lesz a korábbinál. Ha most így is van, vajon meddig lesz így? A HÉV-megállapodást is egyoldalúan alakította át a kormány, a főváros pedig egyre többet fizetett. Ha pedig elfogy a pénz, akkor nem lesz miből elindítani a járműveket.

Lázárék eleve úgy számoltak, hogy az intézkedés teret nyithat költség- és teljesítményracionalizálásra. Ez pedig a járatritkítást és a fővárosi közösségi közlekedés MÁV-színvonalra süllyesztését vetíti elő.

Lázár semmilyen garanciát nem adott semmire.

Pillantás a kilencedikről