;

Színházi Kritikusok Céhe;

A kritikusok céhének tagjai szerint a Forte Társulat Akár Akárkije az egyik legjobb független előadás

- Egy előadás minősége nem a színház fenntartóján múlik

Egy országos színházi fesztivál válogatása kizárólag a színházi előadások minőségén alapulhat, ezért fölösleges a kőszínházi és a független produkciókat szétválasztani a Színházi Kritikusok Céhe szerint.

Múlt év novemberében derült ki, hogy a sok-sok évig Pécsen rendezett Országos Színházi Találkozót (POSZT) idén június 10. és 16. között Kaposváron tartják meg. A POSZT szervezéséből még 2019-ben kilépett a Magyar Színházi Társaság, a fesztivál társszervezője, a Magyar Teátrumi Társaság elnöke, Vidnyánszky Attila pedig már akkor arról beszélt: a POSZT utódját vándorfesztiválként képzeli el.

A kaposvári Csiky Gergely Színház igazgatója, Fülöp Péter január végén a Magyar Nemzetnek elmondta: az új országos színházi találkozóra hatvanöt társulat 107 előadása jelentkezett, a fesztiválra nevezett a budapesti Örkény István Színház, a Katona József Színház és a Radnóti Színház is. Az előadások előválogatója Bán Teodóra, a Margitszigeti Színház ügyvezető igazgatója, Lantos Anikó, a Thália Színház fesztiváligazgatója, Németh Ákos drámaíró és Zalán Tibor költő. Javaslataik alapján hét-hét darabot választ a versenyprogramba a kaposvári színház művészeti tanácsa. A Színházi Kritikusok Céhét pedig felkérték arra, hogy egy nagyszínpadi és egy kamaradarabot jelöljön, így végül nyolc-nyolc előadás kerül a versenyprogramba.

A Színházi Kritikusok Céhe most Fülöp Péternek, valamint Mészáros Tibornak, a kaposvári színház művészeti vezetőjének levélben jelezte: nem ért egyet a független színházak és a nem független színházak a felkérésben sugallt különválasztásában. „Meggyőződéssel valljuk, hogy a független és a kőszínházi előadások nem esztétikai, mindössze fenntartói, azaz lényegében pénzügyi modelljükben térnek el egymástól, és semmilyen okot nem látunk arra, hogy ezt a különbséget bármiféleképpen is rávetítsük az előadások minőségére. (...) Egy reprezentatív, országos színházi fesztivál válogatása kizárólag a színházi előadások minőségén alapulhat, és egy kizárólag a színházi előadások minőségén alapuló válogatásnak nem lehet szempontja, hogy az adott előadás független vagy kőszínházi, nagyszínpadi vagy kamaraszínpadi-e. (...) Épp ezért nem szeretnénk a hihetetlenül gazdag független színházi repertoárból mindössze két darab előadást kiemelni, mert meggyőződésünk, hogy ilyen kevés kiemelt előadás nem reprezentálhatja a mai magyar színház, de még a mai magyar független színház egészét sem” – írták.

A kritikusok céhének tagsága ugyanakkor évről évre leadja szavazólapját, azon többek között megjelölve a legjobb független színházi előadásokat is. A céh levelében harminc olyan független színházi előadást sorol fel, amelyek a tagjai szerint díjra érdemesek. A három legtöbb szavazatot kapott előadás: a Forte Társulat Akár Akárkije, Az imádkozó Pintér Béla és Társulatától, valamint a Füge Produkció Ki ölte meg apámat című előadása.

„Bízunk benne, hogy az Országos Színházi Találkozó szervezői átgondolják döntésüket, és nem kötik számszerű adatokhoz a független színházak szerepeltetését a fesztiválon” – zárta levelét a kritikusok céhe.

Klaus Mann regényéből, a Mefisztóból készített színpadi adaptációt Varga Emese és a rendező, Béres Attila. A Komáromi Jókai Színház előadása kegyetlen és nagyon aktuális történelmi tablóként is nézhető.