;

FTC;Nemzetgazdasági Minisztérium;Mahart PassNave Személyhajózási Kft.;Építési és Közlekedési Minisztérium;

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter

- Elveszik Lázár János tárcájától a NER renitens cégét, de az tévedés, hogy Rogán Antalé kapja

A Magyar Turisztikai Ügynökség tulajdonosi jogait 2024 januárja óta a Nagy Márton vezette Nemzetgazdasági Minisztérium gyakorolja.

Először évesen jelent meg a sajtóban, hogy egy kormányzati rendelettervezet szerint Lázár János minisztériumától megvonják a Mahart Passnave Személyhajózási Kft..tulajdonosi jogait, amelyek visszakerülnek a Rogán Antal vezette csúcsminisztérium alá tartozó Magyar Turisztikai Ügynökséghez (MTÜ). A Népszava kérdésére Bényi Szabolcs, a cég vezetője pontosította az információt: – Az igaz, hogy a továbbiakban nem a közlekedési tárcához tartozik a cégünk, de nem is a Miniszterelnöki Kabinetiroda alá fog. Néhány hete a Nagy Márton-féle Nemzetgazdasági Minisztérium lett az MTÜ joggyakorlója, így a miénk is – mondta kérdésünkre Bényi Szabolcs.. (Nemrég az a hvg.hu is helyesbítette, hogy a Rogán-féle tárca lesz a tulajdonosi jogok gyakorlója, amelyik januárban először írt arról, hogy az MTÜ a nemzetgazdasági tárcához kerül – a szerk.)

Mint ismert, a Mahart-Passnave volt az a cég, amely januárban megvonta szponzori támogatását a Ferencváros női kézilabda-csapatától, minekutána a klubelnök és Fidesz-pártigazgató  Kubatov Gábor indulatos Facebook-posztban kelt ki a cég vezére ellen: „Bényi Szabolcs hátba szúrta a kézilabdásainkat!” – írta. A posztban Kubatov jelezte, a cég lépése jogellenes, mivel a Passnave arra hivatkozva bontott szerződést, hogy a csapat eredményessége a tavaly márciusban három évre meghosszabbított szerződés aláírása után jelentősen visszaesett, de Kubatov Gábor szerint ez nem volt igaz.

Az FTC annak ellenére Bényi Szabolcsot vádolta az ügyben, hogy időközben kiderült, ő Lázár János miniszter felügyelte Építési és Közlekedési Minisztérium utasítására bontotta fel a szerződést, amit a Lázár-féle tárca azzal indokolt, hogy „a közösségi közlekedést biztosító cégek forráshiányos helyzetében az ilyen típusú támogatások folyósítása nem időszerű, és a döntés nyomán felszabaduló forrásokat az érintett cégeknek szolgáltatásaik minőségének javítására és munkavállalóik bérnövelésére kell fordítaniuk”.

A Mahart Passnave 51 százalékban a magyar államé, 49 százalékban annak a svájci Viking hajózási cég leányvállatának a tulajdona, amelynek az egyik szállodahajója, a Viking Sigyn okozta a magyar polgári hajózás történetének legsúlyosabb balesetet, a Hableány katasztrófát. A cégnek 2022-ig a Rogán Antal alá tartozó Magyar Turisztikai Ügynökség volt a joggyakorlója.

Egyébként a pénteki körülbelül a hatodik alkalom, hogy a Mahart Passnave egyik minisztériumtól a másikhoz kerül. 

A kft. tevékenységét két fő részre lehet osztani, közlekedésire és turisztikaira. Nyilván utóbbi lényegesen jövedelmezőbb, így az, hogy az MTÜ-vel együtt a nemzetgazdasági tárca veszi magához, indokoltnak tűnik. Hogy miért ennyire kelendő a cég, arra Bényi Szabolcs nem tudott válaszolni. Nincs itt semmi összeesküvés – intézte el a cégvezető az erről szóló kérdést. 

Néhány év különbséggel alapítottak Felcsúton és a romániai Ovidiuban futballakadémiát. Az előbbi állami pénzből nem ér el semmit, az utóbbi magántőkéből prosperál.