tömegközlekedés;Volánbusz;MÁV-Start;Építési és Közlekedési Minisztérium;

Több mint tízmilliárd forintot tévedhet a tarifareform költségeiben Lázár János minisztériuma, a tárca cáfol

Sokba kerülhet a kedvezmények kiterjesztése.

Látványosan hamis számokat közölt a kormánnyal a tarifareformról a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium. Az ígért egymilliárdos többlet többszöröse lesz a költségvetés többletkiadása a jegykedvezményekkel összefüggésben - írja a G7.

A lap felidézi, hogy a március 1-jével induló új tarfiareform kapcsán három törvénytervezet jelent meg február végén az Orbán-kormány honlapján. Az utasok a MÁV-Start és a Volánbusz járatain utazva már igénybe is vehetik a kedvezményeket, miközben ezeket a jogszabályokat még nem is hirdették ki. A módosítások a szociálpolitikai menetdíjkedvezményeket, a MÁV-Volán csoport és a GYSEV által biztosított jegy- és bérletkedvezményeket, valamint a határon túli magyarok utazási kedvezményeit érintik.

Lázár János tárcája azzal számol, hogy 900 ezer határon túli magyarnak teszik ingyenessé a közlekedést. Emellett a 6 és 14 év közöttiek ingyenes utazása és a 14 és 26 év közöttiek 50 százalékos utazási kedvezménye 1,7 millió főt érint majd, a fogyatékkal élők és a tartós betegek 90 százalékos kedvezménye helyett ingyenes utazásuk 280 ezer embernek csökkenti a költségeit. Az ellátottak körülbelül 300 ezren lehetnek, ők szintén ingyenesen utazhatnak az eddigi 90 százalékos kedvezmény helyett. Mindezt egybevéve az Építési és Közlekedési Minisztérium arra számít, hogy ezek összesen csupán egymilliárd forintos többletkiadást jelentenek a költségvetésnek. A portál becslései szerint

az új tarifareform kiterjesztett ingyenes kedvezményei 10-13 milliárd forint többletköltséget jelentenek majd az Orbán-kormány számára évente.

 Ennek körülbelül a fele többlet szociálpolitikai támogatást jelent, a másik fele pedig a szolgáltatók bevételkiesése.

A jelenleg hatályos kormányrendelet szerint az állam az ingyenes utazások után úgy kompenzálja a helyközi szolgáltatókat, hogy a teljes bruttó menetdíjbevételük egy meghatározott százalékát átadja nekik. A tervezetek szerint az állami kompenzáció mértéke a buszos közlekedésnél az eddigi teljes bevétel 20 százalékáról 53,5 százalékra, a vasúti közlekedésnél pedig 30 százalékáról 53,5 százalékra nő. Vagyis a MÁV-Start és a Volánbusz így várhatóan 25 milliárd forint helyett 54 milliárd forintot kap majd.

A MÁV-Start bevétele várhatóan 2,6 milliárd forinttal csökken, s hasonlóan jár a Volánbusz is, valamint a többi helyközi szolgáltató, vagyis ezen a tételen az állami többletkiadás legalább 7 milliárd forint lehet, a szolgáltatóknál keletkező alaphangon 5 milliárdos hiány pedig ugyancsak a költségvetést terheli majd.

UPDATE

Lapszemlénk megjelenése után kaptunk egy közleményt az Építési és Közlekedési Minisztériumtól, amely szerint a G7 szerzője egy olyan állítást ismétel meg hosszabban és bonyolultabban, amely már tavaly, a vármegye- és országbérletek bevezetésekor is elhangzott, és amelyet az élet azóta többszörösen cáfolt. „A gyakran politikai ambícióval is rendelkező közlekedési szakértők ugyanis tavaly májusban is több tízmilliárdos veszteséget jeleztek előre a kedvező új bérletek bevezetése miatt, a gyakorlat azonban cáfolta őket: az eredmény nem 30-40 milliárdos veszteség, hanem mintegy 6 milliárdos többletbevétel lett. Az olcsóbb bérletekből több fogyott, mint a korábbiakból, eddig a pillanatig mintegy 5,5 millió darab” – hívta fel a figyelmet a ÉKM.