Peren kívüli megegyezés szerint 271,8 millió ausztrál dollárt (65 milliárd forint) fizet az Uber az ausztrál taxisoknak kompenzációként, akik komoly bevételkiesést szenvedtek, miután a cég túl agresszíven jelent meg a piacon. A taxisok kollektív pert indítottak, de mielőtt a legfelső bíróság elé került volna az ügy, megszületett az alku. A pert öt évvel ezelőtt 8000 taxis és taxitulajdonos indította, mert az Uber színre lépésével bevételeiket és engedélyeiket is elvesztették. A védőügyvédeik szerint a cég engedély nélküli autókat és taxis bizonyítvány nélküli vezetőket alkalmazott félrevezetve a törvényhozókat. A telekocsi használatára vonatkozó szabályozás sehol a világon nem létezett, amikor a cég több mint egy évtizede elindult az országban. Ma minden ausztrál államban szabályozzák az Uber működését.
Amint arról lapunk is beszámolt, február végén az Uber bejelentette, hogy a 2016-os magyarországi kivonulása után idén az egyik legnagyobb és legrégebbi taxiszolgáltatóval, a Főtaxival partnerségben visszatér a fővárosba. Metál Zoltánt, az Országos Taxis Szövetség elnökét arról kérdeztük, miben lesz most más a helyzet, mint a cég 2016-os kitiltása előtt volt? - Amikor az Uber annak idején megjelent Magyarországon, bár törvénytelenül működtek, azt gondolták, később valahogy - akár korrupció révén is - elintézik az ügyeket, és majd menni fog az üzlet. Másfél évig működtek így. 2016-ban egy új jogszabály lépett életbe, amely szabályozta a taxis szolgáltatást és a fuvarszervezők működését. Ezen feltételeket nem voltak hajlandók teljesíteni, és kivonultak az országból. Pár év múlva a nemzetközi menedzsmentet leváltották, a 2019-ben felállt új vezetőség megpróbált - már csak azért is, hogy ne kelljen olyan óriási kártérítéseket fizetniük, mint most Ausztráliában - törvényes módokon bejutni az egyes országok piacaira. Akár úgy, hogy önállóan jelentek meg, akár úgy, hogy felvásároltak más társaságokat, vagy mint nálunk most úgy, hogy betársulnak egy létező nagy múltú, a piacon stabilan jelenlévő taxitársaságba. Betartják a szükséges szabályokat, ,,sárgák" lesznek, lesz rajtuk jelzés, a vezetők is rendelkeznek igazolvánnyal, és szabott áron dolgoznak. A brandet adja maga az Uber, szolgáltatás megszervezését és a hátteret a Főtaxi leányvállalata, az F Mobilitás Kft. - magyarázta a taxisszövetség elnöke.
Fixáras és sárga lesz Budapesten a visszatérő UberA felhasználók számára nem lesz átjárható a két platform: aki uberezni akar, az az Uber appján kereshet magának elérhető sofőrt, aki a Főtaxival utazna, az a Főtaxi elérhetőségein (telefon, mobilalkalmazás) hívhat autót. Jelenleg 6480 taxis rendelkezik engedéllyel Budapesten, ők a kisebb-nagyobb társaságoknál dolgoznak. Bizonyos mértékű vándorolás mindig van, de egy új szereplő megjelenésével ez nyilván élénkülni fog, az Uber Taxi feltételei lehet, hogy kedvezőbbek lesznek sokak számára. Az a több mint 700 ember, aki már jelentkezett náluk, az eddigi ,,sárga taxisok" közül került ki. Ennyi sofőrre mindenképpen szükség van, hogy ki tudja szolgálni a felmerülő igényeket a nap 24 órájában.
Mi is az az Uber?
A San Francisco-i, multinacionális vállalat, utazásmegosztó szolgáltatással, futárszolgáltatással, ételkiszállítással és nemzetközi teherfuvarozással foglalkozik 70 országban és több, mint 10 ezer városban. Az utazásmegosztó szolgáltatását 150 millióan veszik igénybe havonta, és 6 millió aktív sofőrje és futárja van. 2010-ben indult startupként, azóta felforgatta a taxis üzletágat. 2023-ban a szállítási bevételek 28,7, az ételszállítási bevételek 18,3 százalékát tudhatta magáénak. Az Uber a sofőrjeit alkalmi vagy független félként határozza meg, amit a hatóságok és a versenytársak a leginkább kritizálnak, mert így azoknak nincs semmilyen jogi védettségük. De a vállalat agresszíven lobbizik, akár korrupt módon is, nem veszi figyelembe vagy kikerüli a helyi szabályozásokat. Ezekről 2012 és 2017 között több, mint 127 ezer dokumentum szivárgott ki.