oktatás;teljesítmény;Magyarország;értékelés;

Nincs elég tanár, felkészülnek a tanárjelöltek

- „Az új teljesítményértékelő rendszer abba az irányba mutat, hogy a pedagógusok még többet dolgozzanak ingyen”

Furcsa, hogy a teljesítményértékelés célja elvileg a pedagógiai munka hatékonyságának javítása, erre a szempontra a 100-ból maximálisan mindössze 28 pontot lehet adni. A Belügyminisztérium szerint a teljesítményértékelés alkalmával negatív illetmény-eltérítés nem alkalmazható.

Az új teljesítményértékelő rendszer abba az irányba mutat, hogy még többet dolgozzanak a pedagógusok ingyen – nyilatkozta a Népszavának a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, miután csütörtök éjjel megjelent a Magyar Közlönyben a pedagógusok teljesítményértékeléséről szóló rendelet, amely idén június 1-jétől lép hatályba. Totyik Tamás szerint a következő tanévtől az értékelés lebonyolítása és a megnövekedett adminisztrációs kötelezettségek miatt az iskolaigazgatók, igazgatóhelyettesek, és a munkaközösség vezetők is jelentős többlet terheknek lesznek kitéve, különösen a nagyobb létszámú tantestületekben.

A rendelet szerint a teljesítményértékelést minden tanévben el kell majd végezni, legelőször a 2024/25-ös tanévre vonatkozóan. A pedagógusoknak és intézményvezetőknek személyes teljesítménycélokat is meg kell határozniuk már idén nyáron, még a tanévkezdés előtt. A teljesítményre összesen 100 pont adható, a pedagógusok esetében a szempontok között szerepel egyebek mellett a pedagógiai munka minősége, eredményessége, a feladatok mennyisége, a tehetséggondozás, a munkavégzés “megbízhatósága”, az elkötelezettség és az etikus magatartás. Az eredmény 80 százaléktól kiemelkedő, 50 százaléktól 79 százalékig átlagos, 50 százalék alatt fejlesztendő szintű lehet.

Totyik Tamás szerint a felsorolásban sok szubjektív szempont szerepel, szerinte kérdéses, hogy például a megbízhatóságot vagy az etikus magatartást melyik intézményvezető hogyan értékeli majd. Furcsállja azt is, hogy míg a teljesítményértékelés célja a pedagógiai munka hatékonyságának javítása, erre a szempontra a 100-ból mindössze 28 pontot lehet adni maximálisan. A PSZ elnöke számára az sem világos, hogyan értékelik majd azokat a pedagógusokat, akiknek a személyes teljesítménycéljaik fedik egymást, vagy akik egyszerre több intézményben dolgoznak. Arra pedig semmilyen garanciát nem lát, hogy a kiemelkedően teljesítő pedagógusokat anyagilag is jutalmazzák.

A rendelet szerint az értékelést vezető a teljesítményszint meghatározása után dönthet az illetmény-eltérítésről. Arra a rendelet nem tér ki, ez csak pozitív vagy negatív irányú is lehet, korábban ugyanis szó volt arról, hogy az alulteljesítő pedagógusok bérét csökkenthetik a törvényi bérsáv alsó határáig. Érdeklődtünk a Belügyminisztériumnál, az alacsony szintű teljesítmény járhat-e fizetéscsökkenéssel. A tárca válasza szerint a teljesítményértékelés alkalmával negatív illetményeltérítés nem alkalmazható.

Ha a végén majd egyetlen egy elvhű ember marad a korrupt Fidesz uralmán kívül, akkor az Baranyi Krisztina lesz – írta a független parlamenti képviselő.