Silvio Berlusconi;Olaszország;médiapluralizmus;Mediaset;közszolgálati médiaszolgáltató;Matteo Salvini;Giorgia Meloni;

Veszélyben az olasz sajtó pluralizmusa

Ha nagyon lassan is, de apad Giorgia Meloni pártja, az Olasz Testvérek (FdI) népszerűsége. 

Míg az SWG ügynökségnél az év elején még 29,2 százalékon állt a párt, a legutóbbi kutatás már csak 26,2 százalékos támogatottságot mutatott ki számára. Más felmérések ennél kisebb visszaesést regisztráltak, de a lefelé mutató trend egyértelmű. Meloni szerencséje, hogy az Elly Schlein által fémjelzett balközép Demokrata Párt (PD) nem tud profitálni ebből, megrekedt 20 százalék körül.

Ugyanakkor Meloni olyan médiakoncentrációt ért el, amilyen egyik elődjének sem sikerült. A közszolgálati csatorna, a RAI átalakítása nyomán a kormány embereit ültették felelős pozíciókba, ezzel a kormányfő biztosította közmédia abszolút ellenőrzését. Soha korábban nem volt még olyan kormány, amely a három fő csatorna (Rai1, Rai2 és Rai3) szinte egyhangú támogatását élvezte volna. A közszolgálati csatornák fel voltak osztva a pártok között az úgynevezett „lottizzazione” keretében, ami egyfajta történelmi csatornakiosztás. Ez még abban az érában született, amikor a kereszténydemokrák és a kommunisták uralták az olasz belpolitikát.

Ezután a miniszterelnök elérte a Mediaset lojalitását is, amely a Berlusconi család médiaimpériuma. A volt kormányfő finanszírozta azt a Forza Italia pártot, amelyet jelenleg Antonio Tajani miniszterelnök irányít, s szintén a jobboldali koalíció tagja. A Mediasetnél dolgozik Meloni gyermekének apja, Andrea Giambruno újságíró is.

A miniszterelnök, aki nagyon harcias a kritikus sajtóval szemben, most az újságok, televíziók és rádiók koncentrációja felé halad. Minden valószínűség Antonio Angelucci üzletember, a Matteo Salvini általl fémjelzett Liga egyik parlamenti képviselője felvásárolja az ország második legnagyobb hírügynökségét, az AGI-t. Ez jelenleg az ENI, az állami irányítás alatt álló energetikai vállalat 35 százalékos tulajdonában van. Más szóval a gazdasági minisztérium a többségi részvényese a cégnek. Az orgánum a felvásárlással Salvini bizalmasához kerülne, aki a médiabeszámolók szerint már bőségesen bizonyította a Meloni iránti lojalitását.

Az AGI-t még 1950-ben hozta létre az ENI akkori elnöke, Enrico Mattei. Mára a világ egyik elismert hírügynökségévé vált, amely több országban jelen van és 73 újságírót foglalkoztat. A munkatársak hetek óta tüntetnek a tervezett eladás ellen. Az ügyet Brüsszelbe vitték. Massimo Maugeri, az AGI korábbi brüsszeli tudósítója és a nemzetközi részleg vezetője emlékeztet arra, hogy "ez egy történelmi hírügynökség”. "Mindig is úgy végeztük a munkánkat, hogy nem álltunk sem az egyik, sem a másik oldalra. Most két okból is komolyan aggódunk. Az első az, hogy ez a mi munkánk, és attól tartunk, elbocsátások lesznek. A második, a súlyosabb pedig az, hogy egy ilyen fontos ügynökség, amely eddig széleskörű pluralizmust biztosított, olyan kiadói csoport kezébe kerül, amely egyértelműen jobboldali és a kormánytöbbség egyik képviselőjének tulajdonában van”. Angelucci nyilvánvalóan azért vásárolná meg a céget, hogy azt is a jobboldali médiaimpérium szereplőjévé tegye meg.

Félő tehát, hogy egyre csökken az egyébként rendkívül gazdag olasz média pluralizmusa. Mintha a magyar példa másol is ragadós lenne a jobboldali populisták számára. Ne feledjük, 2019-ben Heinz-Christian Strache akkori osztrák alkancellár, az Osztrák Szabadságpárt egykori elnöke a kiszivárgott, Ibizán felvett videóban bevallotta: a magyarhoz hasonló médiaviszonyokat alakítana ki Ausztriában.

Az olasz ellenzék mindenesetre január óta harcol az AGi eladása ellen. Peppe Provenzano, Mario Draghi kormányának volt minisztere szerint ez "állami botrány lenne".