A nagy visszhangot kiváltó buszvásárlás 2015-ben történt, akkor a pécsi önkormányzat tömegközlekedési cége, a Tüke Zrt. megvásárolt 115 használt Volvo buszt 3,5 milliárd forintért. A Tüke közbeszerzéssel, hitelből vette meg a nyolcéves flottát a holland Bus and Coach nevű vállalkozástól. Utóbb kiderült, hogy ezt a flottát 2014 őszén a Volvo hollandiai cége 2,8 milliárdért ajánlotta a Tükének, ráadásul, akkor még 123 buszból állt a kínált járműpark. A Bus and Coach értesülve a Tüke vételi szándékáról közvetítőként lépett bele az üzletbe, s az ő manővere csaknem egymilliárd forinttal drágította meg a vásárlást a város cége számára.
A magyar hatóságok csak azt követően indítottak nyomozást az ügyben, amikor a holland rendőrség a buszvásárlás ügynökeit pénzmosással gyanúsította meg. A magyarországi nyomozás végén az ügyészség gazdasági csalással vádolta meg a Tüke volt vezetőjét, P. Istvánt, valamint két, a buszvásárlásban ügynökként szereplő vállalkozót, a magyar-holland állampolgárságú Csengő Andrást, aki egykor Hollandia magyarországi tiszteletbeli konzulja volt, és a Németországban élő, magyar-amerikai állampolgárságú P. Endrét. Később a vádlottak padjára ültették a Bus and Coach tulajdonosát, Siebe P.-t is. Az ügyészség szerint a buszok megvásárlásához nem kellettek volna az ügynökök, hisz eleve megvolt a vevő és az áru, a közvetítők csak azért léptek be, hogy összejátszva, érdemi munka nélkül extrahaszonhoz jussanak.
Pécsi buszper: a bíróság érdemi indokláshoz se vette a fáradságot, az ügyészség hatályon kívül helyezné a felmentő ítéletetA Kaposvári Törvényszéken 2020-ban startolt a per. Az előkészítő tárgyaláson P. Endre – aki 550 ezer eurót kapott a buszeladás jutalékaként – elismerte a bűnösségét, őt a törvényszék felfüggesztett börtönre és pénzbüntetésre ítélte. A Tüke egykori vezetője 2022 februárjában, 62 évesen meghalt, így a magát ártatlannak valló P. István nem érte meg az elsőfokú ítéletet. Csengő András és Siebe P. is ártatlannak mondta magát, előbbi 1,6 millió, utóbbi 200 ezer eurót jutalékot vágott zsebre a buszok eladásán.
A törvényszék tavaly májusban felmentette a két vádlottat, mondván: a Bus and Coach buszeladáson kasszírozott 20 százalékos jutaléka nem szokatlan az üzleti világban. Az ügyészség fellebbezett, ezért a per pénteken a pécsi táblabíróságon folytatódott. A vádhatóság el szeretné érni, hogy a tábla hatálytalanítsa a verdiktet, és utasítsa a törvényszéket új eljárásra. A tábla április 30-ára napolta el a pert, s akkor hirdeti ki határozatát.
Pécsi buszper: nincs itt semmi látnivaló, felmentő ítélet születettBármi is lesz az ítélet, a közügyek iránt érdeklődő pécsieket aligha nyugtatja majd meg. Hisz ők úgy vélik: a buszvásárlás szálait nem a vádlottak, hanem az őket mozgató politikusok szőtték, és számukra életszerűtlen, hogy a közbeszerzéssel lebonyolított üzlet sokszáz milliós hasznát két „nyeretlen kívülálló” fölözi le. Pécs akkori fideszes vezetői bólintottak igent a Tüke buszvásárlására. A vételre kínált flotta pár hét alatt durván megdrágult, s erre hivatkozva a város vezetői érvénytelennek nyilváníthatták volna buszbeszerzési pályázatot. Nem tették meg. A politikusok szerepét azonban a nyomozóhatóságok sosem vizsgálták. Az eljárás során nem merült fel, hogy a németföldön élő, Pécsett senki által nem ismert és a buszvásárlásban járatlan P. Endre kinek a megbízásából került bele ebbe az ügybe, majd kinek utalta el egy thaiföldi off-shore-számlára a buszközvetítésért kapott 550 ezer eurót. Azt se kutatta a nyomozás, hogy Csengő András miért táskájában cipelte országhatárokon át a jutalékát, majd 900 ezer eurót kinek és miért akart elutalni egy távol-keleti bank számlájára. Ezekre a kérdésekre azonban a másodfokú ítélet sem találhat választ, amiképp – a mostani vádirat alapján – egy újra elrendelt elsőfokú tárgyalás sem.
Érdemes felidézni azt is: Bánki Eriknek, a térség legbefolyásosabb fideszes parlamenti képviselőjének üzlettársa volt P. Endre egy német cégben. Tudható az is, hogy a kormánypárti politikus épp a buszvétel idején, 2015. áprilisában utazott Hollandiába magánúton. Szerinte az is teljesen véletlen egybeesés, hogy épp aznap és azzal a géppel repült Hollandiába, amivel Csizi Péter fideszes politikus, aki saját bevallása szerint a buszvétel kommunikációjában vett részt, ő volt a „beszerzés arca.”