Tizenhat milliárd forinttal támogatott volna meg a magyar kormány egy olyan autóipari beruházást, amely enélkül is megvalósult volna, az Európai Bizottság nem engedélyezte a tranzakciót – vette észre a hvg.hu.
A GKN Automotive Hungary Kft. gyárát tavaly szeptemberben avatták fel Felsőzsolcán. Az akkori híradások szerint az autóipari alkatrészeket előállító vállalat a BMW-t, a Mercedes-Benzt, a Suzukit és a Volkswagent fogja kiszolgálni, valamint 1500 új munkahelyet teremt. A brit tulajdonú cég beruházásának bejelentésekor ott volt Szijjártó Péter külügyminiszter is, azt azonban nem árulta el, a magyar állam mekkora támogatást biztosít a cégnek, mondván, ezt csak akkor hozzák nyilvánosságra, ha az Európai Bizottság is jóváhagyta.
Az összeg most abból a közleményből derült ki, melyben az Európai Bizottság megtagadta a támogatás engedélyezését. A brüsszeli testület közölte,
„az Európai Bizottság arra a következtetésre jutott, hogy az Észak-Magyarországon létesített új autóipari alkatrészgyár megépítéséhez Magyarország által nyújtani tervezett támogatás nincs összhangban az uniós állami támogatási szabályokkal”.
A közlemény szerint Magyarország 43,76 millió euróval, azaz közel 16 milliárd forinttal támogatná a brit céget. Részletes vizsgálata alapján azonban az Európai Bizottság úgy véli, Magyarország nem bizonyította azt, a támogatásnak mérvadó szerepe volt a kedvezményezett azon döntésében, hogy beruházását Magyarországon valósítsa meg. Pedig az ünnepségen
Szijjártó még azt mondta, a beruházásért erős nemzetközi verseny volt, amelyet Magyarország nyert meg.
A brüsszeli indokolásban szerepel, hogy mivel az állami támogatásnak nem volt valódi „ösztönző hatása”, nem ösztönözte ténylegesen a GKN Automotive Hungary Kft.-t arra, hogy Észak-Magyarország régióban ruházzon be, összeegyeztethetetlen az uniós állami támogatási szabályokkal, „ezért Magyarország nem nyújthatja a támogatást”.