;

MÁV;tájékozódás;hőség;víz;vasúti közlekedés;utasok;fennakadások;felsővezeték-szakadás;vasúti sínek;

- MÁV: A hőség miatt fennakadások várhatók a vasúti közlekedésben, mert a sínek deformálódhatnak

A rendkívüli meleget sajnos már nem bírják a hazánkban jellemzően túlkoros szerelvények és berendezések. A vasúttársaság arra kéri az utasokat, hogy indulás előtt tájékozódjanak az aktuális forgalmi helyzetről, s ha tehetik, inkább a reggeli vagy az esti órákban utazzanak.

A MÁV-Volán-csoport minden tőle telhetőt elkövet azért, hogy kezelje a rendkívüli forróság okozta problémákat, fenntartsa a vasúti közlekedés folyamatosságát és biztosítsa a megfelelő körülményeket az utazáshoz. Ugyanakkor az extrém hőségben gyakrabban meghibásodhatnak a többnyire túlkoros vasúti járművek, berendezések és a sínek – figyelmeztetett pénteki közleményében a magyar vasúttársaság. 

A MÁV Zrt. azt kéri, hogy az utasok indulás előtt tájékozódjanak a menetrendről, az aktuális forgalmi helyzetről, az esetleges fennakadásokról, amelyeket okozhatja a sínek deformálódása. Emiatt sebességkorlátozásokat is bevezethetnek, de a nagy meleg hatására a felsővezeték-szakadás vagy az áramszedőtörés kockázata is fennáll. A MÁV szerint szakembereik folyamatosan készen állnak a hibák elhárítására.

– Sajnos a járműparkunk jelentős része még nem klímával, hanem úgynevezett légjavító-berendezéssel felszerelt, ezek a korábbi készülékek azonban a 35 fokos vagy azt meghaladó hőséggel már nem bírnak. A több napon át tartó rendkívüli forróság közepette történő maximális kihasználtság mellett pedig – az időszakos karbantartás ellenére is – növekszik a meghibásodás esélye – adott a MÁV magyarázatot a kialakult helyzetre. Javasolják, hogy a kritikus hőségre érzékeny, egészségileg veszélyeztetett utasok a – ahogy arról beszámoltunk, a jövő csütörtökig meghosszabbított – legmagasabb fokozatú hőségriasztás ideje alatt csak a legszükségesebb esetben induljanak útnak.

Akinek mégis utaznia kell, annak a MÁV a Volánbusz helyközi buszait ajánlja. – A buszjáratok párhuzamos megoldást kínálnak, használják ki a vármegye- és országbérletek előnyeit, az érintett buszok 84 százalékán ugyanis klímaberendezés működik – dicsérte társszolgáltatóját a vasúttársaság. Kiemelték, hogy az utasok mindig elegendő mennyiségű ivóvízzel vagy szomjoltó folyadékkal induljanak útnak, és napközben a forgalmasabb busz- és vasútállomásokon továbbra is vizet osztanak a harmadfokú hőségriasztás ideje alatt.

Ha a rendkívüli időjárási körülmények miatt operatív beavatkozásra van szükség, a MÁV közleménye szerint – lehetőségükhöz képest – intézkednek szerelvénycserével, másik szerelvény vagy pótlóbusz beállításával. Ígérik, folyamatosan ellenőrzik a klímaberendezésket, s ha kell javítják azokat, de korábbi tapasztalataik szerint legtöbbször az a probléma, hogy a készülékek működnek, csak „technikai korlátaik” miatt nem képesek olyan mértékben lehűteni a levegőt, hogy az az utasok többségének komfortos legyen. Utazásra mindenesetre a reggeli és esti órákat javasolják, de állítják: „az újabb gyártású IC-, EC-kocsikban, a többcélú teres bisztró- és prémiumkocsikban, valamint a klímás motorvonatokban (FLIRT, KISS, Talent, Uzsgyi, Desiro) a klímaberendezések hatásfoka jellemzően az igényeknek megfelelő”.

Az építési és közlekedési miniszter a Palotanegyedben tervezett 300 milliárdos beruházási keretből két marokkal szórná a közpénzt, az önkormányzat megkerülésével. Pikó András, Józsefváros polgármestere közölte: amíg az otthonok biztonsága nem garantált, amíg a tervek szükséges módosításáról nincs konszenzus, ebben nem vesznek részt.