Az első félév során 1,9 milliárd liter üzemanyag fogyott a főbb hazai láncok egységein, ami 0,9 százalékkal kevesebb a tavalyi év hasonló időszakának értékénél – közölte tegnap az iparág nagy belföldi szereplőit összefogó Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ). Az 1,1 milliárd liter gázolaj 1,2 százalékos, a 741 millió liter benzin pedig 0,3 százalékos mérséklődés. Igaz, az alaptermékek esetében nagyobb a visszaesés: az egymilliárd liter normál dízel 2,5, a 614 millió liter 95-ös benzin pedig 2,6 százalékos mínusz. A „fennmaradó” prémiumtermékek tehát újfent, jelentős igényugrást mutatnak: a 128 millió liter kiemelt minőségű benzin 12, a 92 millió liter prémiumgázolaj pedig 16 százalékos bővülés. A forgalom 2022-es árstop utáni megnyugvására utal, hogy míg az összesített érték két éve 33 százalékos ugrást, addig tavaly 18 százalékos esést mutatott. Igaz, a mostani adat is a valaha mért negyedik legmagasabb. Bár a hazai üzemanyagforgalom körülbelül kétharmadát a MÁSZ-tagvállalatok képviselik, a később megjelenő, országos adatok ettől olykor akár érdemben is eltérnek.
Lapunk megkeresésére a statisztikai hibahatár alatti csökkenést az inkább a második negyedévre jellemző, némiképp ideges, piaci hátterű ármozgásokkal hozta összefüggésbe Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára. Kérdésünkre ismét leszögezte: az áprilistól tapasztalt árcsökkenés és a június elejét követő drágulás nem a választásokkal, hanem a nemzetközi olajár hasonló mozgásával mutat kapcsolatot.
A MÁSZ tiszteletben tartja azt a kormányzati elvárást, hogy a hazai üzemanyagár-átlagok ne emelkedjenek a környező államok szintje fölé – szögezte le felvetéseinkre a főtitkár. Erre irányuló erőfeszítéseiket ugyanakkor, változatlanul, csak szabad piaci keretek között tudják elképzelni. Ratatics Péter MÁSZ-elnök lapunknak adott múlt csütörtöki nyilatkozatát idézve nyomatékosította: az ágazat nem tett, nem is tehetett olyan vállalást a kormánynak, hogy a hazai üzemanyagárátlag minden körülménytől függetlenül a környező államok szintje alatt marad. Ennek kapcsán üdvözölte, hogy Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, a MÁSZ-szal folytatott, hétfői tárgyalásait követően, nyitottnak mutatkozott a hazai és a szomszédos tarifák heti helyett havi szintű összevetésére. Ez számos, a piaci hatások eltérő ütemű érvényesítéséből következő félreértést eloszlathat. Igaz, a KSH múlt heti jelentésében a hazai átlagok ismét a szomszédoké alá estek. Annak kapcsán, hogy egyes szakértők szerint ebben a kútágazat szintén irányadó szereplőjének számító Mol jelentős, rejtett árréscsökkenései is szerepet játszhatnak, a főtitkár annyit szögezett le, hogy a piaci szereplők tarifáikat saját üzleti felfogásuk szerint határozzák meg. Ezt már csak az egy időben tapasztalt, akár literenként 50-60 forintos áreltérések is bizonyítják. De a hazai díjakat alapvetően változatlanul a piaci hatások mozgatják. Annak kapcsán, hogy miközben a nemzetközi nyersolajár lényegében egy hónapja 85 dollár körül imbolyog, nálunk azóta az árak először megugrottak, majd egy hete esésbe váltottak, emlékeztetett, hogy a hazai tarifák tényleges alapjául szolgáló terméktőzsdék mozgása ezúttal ismét eltért a nyersolajétól.
Mivel a főtitkár az év második felében már nem vár annyi nemzetközi feszültséget, abban bízik, hogy az év egésze, megnyugvó árakat és inkább halvány forgalomemelkedést hoz. Egyszersmind Grád Ottó abbéli reményének adott hangot, hogy a hazai üzemanyagár-téma is kikerülhet a közérdeklődés gyújtópontjából.
Árcsökkenés és -káosz
Keddtől a benzin nagykereskedelmi ára 2, a gázolajé pedig 3 forinttal csökken – közölte a Holtankoljak.hu. Mivel ettől a kútárváltozások újfent jelentős eltérést mutatnak, új végfogyasztói árbecsléssel ezúttal nem is éltek. És tényleg: az általuk hétfőn mért, 616 forintos benzin- és 623 forintos gázolajátlagárak annak ellenére egyeznek meg a múlt csütörtökre jelzett szinttel, hogy szombaton elvileg további 4-4 forintot nyestek a nagykereskedelmi árakból. A jelek szerint tehát ez utóbbi lépés a kútoszlopokon nem jelent meg.
Ütemkülönbségek
Grád Ottó, Ratatics Péter csütörtöki nyilatkozatára utalva, az adategyeztetési gondok közé sorolta például, hogy a hónap elején meggyőződésük szerint csak a két szomszédunkban érvényesített jövedékiadó-emelések adatközléseinek csúszása miatt került a hazai üzemanyagárátlag látszólag a környezőek fölé. Ehhez képest a legnagyobb hazai nagykereskedő immár hetente akár háromszor is kész díjait a piaci árváltozásokhoz igazítani – tette hozzá a MÁSZ-főtitkár.