;

Budapest Airport;Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér;Dömötör Csaba;

- Dömötör Csaba szerint a Liszt Ferenc reptér megvásárlása évi 30-35 milliárdos osztalékot hozhat az államnak

Stratégiai jelentőségűnek tartja a reptér visszavásárlását.

Stratégiai jelentőségű, hogy újra magyar tulajdonba kerül a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér - mondta Dömötör Csaba, a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára a Facebookon hétfőn közzétett videójában.

Dömötör Csaba szerint a budapesti reptér stratégiai jelentőségét jól mutatja, hogy az elmúlt húsz évben megháromszorozódott a forgalma és most újra a Covid-járvány előtti rekord-szinteket közelíti. A reptér nyereséget termel az országnak, az intézmény osztalékfizető képessége 30-35 milliárd forint, tehát nem pénzt visz, hanem pénzt hoz az államnak - magyarázta az államtitkár.

A kifutópályák még messze nem érték el a kapacitásuk maximumát, ezért még tovább bővülhet a forgalom - állította. Hozzátette, a reptér milliók számára az ország kapuja, 15 millió utasról van szó, ami a jövőben akár meg is duplázódhat. Alapvető érdek, hogy méltó legyen ehhez a ranghoz, és az eddigieknél jobban működjön - mondta. Szerinte a külföldi tulajdonosok eddig úgy vettek ki egy halom pénzt az üzemeltetésből, hogy az egyre szükségesebb fejlesztések rendre elmaradtak és nem épült új terminál. A terminál építésére állítása szerint most sor kerülhet. Kitért arra is, hogy a reptér megközelítési lehetőségét is javítani kell.

Dömötör Csaba emlékeztetett rá, hogy a repteret a baloldali kormány 2005-ben privatizálta, „enyhe megfogalmazás szerint is, eléggé tékozló módon”. A reptér ugyanis már akkor évi 10 milliárdos nyereséget hozott, ami azóta csak nőtt - emelte ki. Hozzátette, hogy a privatizációs bevételt a „akkori balos kormány szinte teljes egészében azonnal felélte”. Az ígért nagyarányú fejlesztések elmaradtak, helyette elbocsátásokra került sor, amikor Bajnai Gordon került az üzemeltető cég igazgatósági székébe - mutogatott az államtitkár.

A piac sztárjai, a Magnificent 7 gyűjtőnéven ismert csúcstechnológiai társaságok, az Alphabet, Amazon, Apple, Meta, Microsoft, Nvidia és a Tesla hét közepére jelentős árfolyamveszteségeket könyveltek el.