;

oktatás;képzés;pedagógusok;PDSZ;vizsga;

- „A rendelettervezet egyenesen megalázó” – A PDSZ követeli, hogy a Pintér-féle belügy vesse el a tanárok vizsgáztatásáról szóló terveit

Valódi oktatási reformokra van szükség, melyekkel a pedagógus-továbbképzési rendszer ténylegesen a 21. századi igényeket szolgálja ki, illetve kihívásokat oldja meg – szögezte le a szakszervezet.

A kötelező képzésre és a mobiltelefonhasználat-korlátozásra vonatkozó rendelettervezet elvetését követeli a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ).

A szakszervezet erről szóló szerdai közleményében az áll, a rendelettervezet által előírt képzés elvégzésével a pedagógusok teljesítményének sem minőségi, sem mennyiségi növekedése nem várható, ugyanis az nem ennek a képzésnek a függvénye, ezen mutatók növelését ezzel a képzéssel nem lehet elérni. Éppen ezért tiltakozik a nevelő-oktató munka során alkalmazott tartalomszabályozók ismeretéről szóló, miniszter által elrendelhető képzés teljesítési kötelezettségéről szóló rendelettervezet ellen.

Mint arról lapunk elsőként beszámolt, a Belügyminisztérium még hétfőn tett közzé egy tervezetet, melyből kiderült, egy új, a pedagógus továbbképzés rendszerétől független képzésen kell részt venniük a tanároknak, tanítóknak és az óvodapedagógusoknak a következő tanévben, hogy „megújítsák” ismereteiket a Nemzeti alaptanterv és az Óvodai nevelés országos alapprogramjával kapcsolatban. A tervezet szerint a képzést a köznevelésért is felelős miniszter, vagyis Pintér Sándor belügyminiszter írhatja elő a pedagógusoknak. A tervek szerint a képzést és a számonkérést 2024. szeptember 1. és 2025. január 31. között kell teljesíteni, amit az Oktatási Hivatal szervez meg a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) bevonásával.

A PDSZ azonban szerdán azt is közölte, aggályosnak tartja, hogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetem – amelynek még nincs akkreditált tanárképzési programja – bármilyen tartalmi szabályozásra vonatkozó pedagógusképzésben közreműködjön. „Ellenben fontosnak tartjuk, hogy az oktatási kormányzat a tanév során a szakszervezetek, szakmai szervezetek és a pedagógusok széles körű bevonásával vizsgálja felül, és dolgozza át a Nemzeti Alaptantervet” – áll a közleményben.

A szakszervezet összegzése szerint a rendelettervezet következtében

  • a pedagógusok terhei tovább növekednek,

  • a képzés elvégzésére és teljesítésére fordított időt a gyerekekkel való foglalkozásokra szánt időkeretből veszik el, vagyis ezáltal csökkenhet a foglalkozások minősége a felkészülési időkeret csökkenésének következtében,

  • a képzésnek a Teljesítményértékelési rendszerrel való összekapcsolása pedig az így megkapott teljesítményértékelési eredményeket még irrelevánsabbá teszi.

A PDSZ a pedagógusokra vonatkozó mobiltelefonhasználat-korlátozás ellen is tiltakozik, szerinte ez az intézkedés sem releváns abban, hogy a pedagógusok minőségi és/vagy mennyiségi teljesítményét növelje. A szakszervezet kiemelte, kitart azon álláspontja mellett, hogy

  • valódi oktatási reformokra van szükség, melyek keretén belül a pedagógus-továbbképzési rendszer ténylegesen a 21. századi igényeket szolgálja ki, illetve kihívásokat oldja meg,

  • a mobilhasználat szabályozását a jogalkotó hagyja meg intézményi hatáskörben – ez lenne ugyanis a legoptimálisabb mindenki számára, valamint

  • a rendelettervezet egyenesen megalázó értelmiségi hivatást gyakorló pedagógusok számára.

Egyébiránt a szakszervezet elutasít minden tervezetet, amely többletmunkát jelent az érintettek számára anélkül, hogy külön díjazás járna érte.

Ha a helyek elfogynak, a következő hónapban lehet újra próbálkozni. Az intézmény vezetője szerint a szakorvoshiány okozza a problémát.