A kötelező képzésre és a mobiltelefonhasználat-korlátozásra vonatkozó rendelettervezet elvetését követeli a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ).
A szakszervezet erről szóló szerdai közleményében az áll, a rendelettervezet által előírt képzés elvégzésével a pedagógusok teljesítményének sem minőségi, sem mennyiségi növekedése nem várható, ugyanis az nem ennek a képzésnek a függvénye, ezen mutatók növelését ezzel a képzéssel nem lehet elérni. Éppen ezért tiltakozik a nevelő-oktató munka során alkalmazott tartalomszabályozók ismeretéről szóló, miniszter által elrendelhető képzés teljesítési kötelezettségéről szóló rendelettervezet ellen.
Mint arról lapunk elsőként beszámolt, a Belügyminisztérium még hétfőn tett közzé egy tervezetet, melyből kiderült, egy új, a pedagógus továbbképzés rendszerétől független képzésen kell részt venniük a tanároknak, tanítóknak és az óvodapedagógusoknak a következő tanévben, hogy „megújítsák” ismereteiket a Nemzeti alaptanterv és az Óvodai nevelés országos alapprogramjával kapcsolatban. A tervezet szerint a képzést a köznevelésért is felelős miniszter, vagyis Pintér Sándor belügyminiszter írhatja elő a pedagógusoknak. A tervek szerint a képzést és a számonkérést 2024. szeptember 1. és 2025. január 31. között kell teljesíteni, amit az Oktatási Hivatal szervez meg a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) bevonásával.
A Nemzeti alaptantervből vizsgáztatná a tanárokat a Pintér-féle belügyA PDSZ azonban szerdán azt is közölte, aggályosnak tartja, hogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetem – amelynek még nincs akkreditált tanárképzési programja – bármilyen tartalmi szabályozásra vonatkozó pedagógusképzésben közreműködjön. „Ellenben fontosnak tartjuk, hogy az oktatási kormányzat a tanév során a szakszervezetek, szakmai szervezetek és a pedagógusok széles körű bevonásával vizsgálja felül, és dolgozza át a Nemzeti Alaptantervet” – áll a közleményben.
A szakszervezet összegzése szerint a rendelettervezet következtében
a pedagógusok terhei tovább növekednek,
a képzés elvégzésére és teljesítésére fordított időt a gyerekekkel való foglalkozásokra szánt időkeretből veszik el, vagyis ezáltal csökkenhet a foglalkozások minősége a felkészülési időkeret csökkenésének következtében,
a képzésnek a Teljesítményértékelési rendszerrel való összekapcsolása pedig az így megkapott teljesítményértékelési eredményeket még irrelevánsabbá teszi.
A PDSZ a pedagógusokra vonatkozó mobiltelefonhasználat-korlátozás ellen is tiltakozik, szerinte ez az intézkedés sem releváns abban, hogy a pedagógusok minőségi és/vagy mennyiségi teljesítményét növelje. A szakszervezet kiemelte, kitart azon álláspontja mellett, hogy
valódi oktatási reformokra van szükség, melyek keretén belül a pedagógus-továbbképzési rendszer ténylegesen a 21. századi igényeket szolgálja ki, illetve kihívásokat oldja meg,
a mobilhasználat szabályozását a jogalkotó hagyja meg intézményi hatáskörben – ez lenne ugyanis a legoptimálisabb mindenki számára, valamint
a rendelettervezet egyenesen megalázó értelmiségi hivatást gyakorló pedagógusok számára.
Egyébiránt a szakszervezet elutasít minden tervezetet, amely többletmunkát jelent az érintettek számára anélkül, hogy külön díjazás járna érte.
Telefonszigor az iskolában: tavaly a Belügyminisztérium még mást akart„Oda kell figyelniük, hogy 3-5 pedagógusnál több ne kerüljön be a kiváló kategóriába, és ne kelljen túl sokat fizetni”