Kíváncsian vágtunk neki a Ceredre vezető utunknak, hiszen a Nógrád megye északkeleti részén fekvő község ideális helyszín arra, hogy elmélyüljünk a művészetben és a természetben egyaránt. Az ArtColony Cered története 1996-ig nyúlik vissza, mikor is Fürjesi Csaba (képünkön) képzőművész többedmagával helyszínt keresett a szabad alkotáshoz. – Mindig is szerettünk volna a baráti társasággal egy saját művésztelepet, ezért keresgéltünk helyeket az Őrségben, a Balatonon, majd a Mátrában, mikor is egy ismerősöm felhívott, hogy nézzük meg, mi a helyzet Cereden, ahol aztán ott ragadtunk. Három éven keresztül szállást béreltünk, majd alapítótársaimmal közösen vettünk egy házat, melynek hátsó udvarában szerveztük a művésztelepet, hogy majd itt rakunk egy nagy tüzet, körbeüljük, nézzük a csillagokat, gitározunk, festünk, grafikázunk, filozofálunk, és vörösbort iszunk – meséli Csaba.
A történetüket már három kötetben megírták: a legutóbbiban Nátyi Róbert művészettörténész kitért arra, hogy a művésztelep első évei még az ismerkedés és az öndefiniálás jegyében teltek. Akkor az alkotók jobbára grafikai munkákat készítettek, aztán ahogy a telep kezdett nemzetközivé válni, úgy a festészet és a többi művészeti ág is megjelent. Eközben a ceredi környezet is hatott a művészekre és a telep évente kitalált témáira is. 2006-ban az Akácfa projekt keretében például a helyi építészet alapanyagául szolgáló akácfa művészi alkalmazását kutatták, 2007-ben pedig a Ceredi vásznak nevű tematika arra inspirálta őket, hogy a háziipari termékekből készítsenek kortárs munkákat. Nátyi Róbert kiemeli azt is, hogy a művésztelep témái az évek során már nemcsak a hely szelleméhez kapcsolódtak, de számos irányba tágultak, miközben a rendezvény országszerte és nemzetközileg is egyre híresebb lett, a telepek pedig szakmailag is megalapozottá váltak.Az ArtColony ma is él és virágzik, és mint a pikniken megtudtuk, egyes művészek még házat is vásároltak a faluban, így Cereden nem pusztán a nyár erejéig, de egész évben egy művésztelep működik.
V4-esek és a IV. ötéves terv
Cereden Fürjesi Csaba első körben a Jókai utca 19. szám alatti ArtComplex épületébe vezet minket, azon belül is a tavaly alapított Galéria ’23-ba, melyben aznap nyílt a Sites and Roots II. című kiállítás, amely bemutatja a Ceredi Művésztelep korábbi alkotóinak munkáit. Míg körbesétálunk, látjuk, hogy főleg a visegrádi országokból érkeztek ide alkotók, de Csaba elmondja, hogy a világ számos tájáról utaznak hozzájuk művészek. Megmutatja saját alkotását is, mely egy második világháborús, fából készült borotválkozódoboz, melyet fényobjektté (light box) alakított. A belsejében egy félgömböt helyezett el, melyet alulról fénnyel világított meg, így szimbolizálva azt, hogy akik ezt a dobozt a háború alatt használták, az volt számukra maga a hordozható univerzum, az ő külön bejáratú intim világuk.
Az épületben található még a Múzeum ’80, egy iroda, amelyben megőrizték a korabeli állapotokat: az egyik sarkában Lenin-szobor áll, egy falra helyezett felirat pedig arról tanúskodik, hogy sikerült teljesíteni a IV. ötéves tervet, és a munkaversenyben kiemelkedő eredményt elérni.