Szó, ami szó: a Ma este gyilkolunk rövid műfaji meghatározása maga a megoldhatatlan feladat. Persze, ha csuklóból kellene intézni, akkor lehetne azt mondani, hogy ez az angolszászoknél whodunnit-nek nevezett darab magyar verziója, azaz egy nyomozó alkatú karakter megfejti a gyilkos kilétét – ha már egy film helyszínéül szolgáló színészotthonban úgy döntenek, hogy „ma este gyilkolnak” és olyan ostoba címet sikerült a műnek adni, mely tulajdonképpen az egész rejtélynek csaknem a megfejtése.
Nem mellékesen, a mű felütése egészen jó: látjuk Tolnai Tivadart, az egykori nagy sztárt, aki az átkosban volt a magyar Poirot vagy Sherlock Holmes, azaz Radeczky hadnagyot (Kern András), aki anno a királyi tévén oldott meg bűnügyeket 122 rész erejéig.
Napjainkban a harmadik válása után egy színészotthonban köt ki, ahol szerinte rajta kívül az összes többi lakó vidéki ripacs, kivéve a fiatal nővérkét (Hermányi Mariann, aki kifejezetten üde szereplője a műnek).
Amikor az egyik este az egyik „ripacs” (Jordán Tamás) meghal, akkor Radeczky úgy gondolja, nyomozni fog, a nővérkéből pedig Watson doktort farag. Ezek után az egész lehetne még izgalmas is, de igazi nyomozás helyett afféle kabaré alapú komédiát látunk, ami nem nagy tragédia, elvégre Fazakas Péter rendező parádés szereposztással, megbízható iparosként dolgozik (ami manapság nagy szó), hiszen Kern és Jordán mellett Bálint Andrást, Bánsági Ildikót, Bodrogi Gyulát, Koltai Róbertet, Pogány Juditot, Takács Katit mozgatja a vásznon.
Lehet meghatódni és nemes célokról beszélni, hiszen ezeket az idős legendákat összehozni derék tett, és előfordulhat, hogy némelyiküknek tényleg ez az utolsó mozis megmérettetése.
Egyszóval, a Ma este gyilkolunk nem borzalmas fércmű, sokkal inkább afféle ódivatú mulatozás, ami még jól is tud esni, különösen a megcélzott idősebb mozirajongók körében – reméljük sikerül őket szórakozásra csábítani. Ha őszinte kritikai szemmel nézzük, akkor persze bőven lehet hiányérzetünk a látottakkal kapcsolatban: meg lehetett volna jobban „tornáztatni” például Kern Andrást, közös jelenetei Koltai Róberttel lehettek volna legendásak akár, de hát, ehhez nem ártott volna a szcénákat tisztességesen megírni. Egyszóval, tényleg számos színészlegendát látunk, ám legyünk pozitívak és igyekezzünk örülni, hogy vannak és annak, amit kihoztak belőlük. Mert leginkább az ő jelenlétük képvisel itt kézzel fogható értéket.
Infó
Ma este gyilkolunk
Bemutató: október 31.
Forgalmazó: InterCom
Mindemellett érthetetlen, hogy miért kellett beletenni az amúgy nem túl hosszú műbe a totálisan oda nem illó és kifejezeten kínos két amatőr rappert a szanatórium melletti fatelepről, akik azon túl, hogy bemondják TV2-n látható produkciók címét és sikeresen igyekeznek a mű komplex megítélését mélybe taszítani. Keresztes Tamás és Pál András jelenléte gigantikus talány. Miképpen az is, hogy kicsoda Monori Abigél, aki a forgatókönyvet jegyzi a vásznon látott kreditek alapján, ennek ellenére nem volt ott a díszbemutatón és interjúra sem ajánlották a sajtónak. Persze, szakmai körökben ismert fordulat, hogy Köbli Norbert írta a forgatókönyvet – legalábbis annak bizonyos verzióit – és Abigél nem valós személy (Staub Viktória alakította karakter a 2022-es A játszmában – Köbli teremtettje). Hogy ez legalább annyira átlátszó fordulat, mint a filmben látható lezárás? A végzetét senki és semmi sem kerülheti el, legyen az mese vagy valóság.
Egy rejtéllyel kevesebb
"...alkotói nézetkülönbségek miatt tavaly ősszel távoztam a filmből, és kértem, hogy a nevem helyett a Monori Abigél álnevet tüntessék fel. Harag nincs, sok-sok nézőt kívánok a filmnek, a ragyogó színészeknek és a profi stábnak" - kommentálta Köbli Norbert a port.hu cikkét.