„A matematika terén gyengén teljesítők magas aránya, különösen a hátrányos helyzetű diákok körében, korlátozza Magyarország versenyképességét és innovációs kapacitását” – olvasható az Európai Bizottság által kiadott Oktatási és Képzési Figyelő 2024-ben számol be
Az uniós jelentés szerint – idézi a hvg.hu – a PISA-mérések ugyanis azt mutatják, hogy tíz magyar diákból körülbelül három gyengén teljesít a matematika, minden negyedik pedig a szövegértés és a természettudományok terén. A helyzet pedig ennél is lesújtóbb a szegényebb diákok körében, ugyanis az oda tartozó diákok több mint fele, 54,9 százaléka teljesít gyengén matematikából.
A dokumentum szerint az egyenlőtlenség oka az oktatási rendszer megszervezésében keresendő. „Az EU összes diákja közül a hátrányos helyzetű diákok Magyarországon járnak a leggyakrabban az előnyösebb helyzetű társaiktól elkülönülten iskolákba, és ez a szegregáció tükröződik a teljesítményekben is” – hangzik a jelentés.
A legjobban teljesítő diákok aránya 2012 óta stagnál. A jelentés szerint a növekvő tanárhiány is okozója annak, hogy csökkent az oktatás színvonala. A jelentéstevők emellett felhozzák, hogy az OECD-tag uniós országok közül Magyarországon a legalacsonyabb a tanárok fizetése, és a korai iskolaelhagyók aránya is jócskán meghaladja az EU-s átlagot.