Novemberben kissé javult a környező államok átlagához viszonyított benzinárelőnyünk – számítottuk ki a KSH által is használt uniós és nemzetközi adatbázisok alapján. Így, a múlt hét hétfői állapot szerint, novemberben, a hazai benzinár 5, a gázolajé pedig 1 forinttal múlhatta alul a környező államok Ukrajna nélkül számolt átlagát. (A november végi tört hét adatait is tartalmazó KSH-számítás pénteken várható, de a hivatal heti és havi összesítései eddig lapunk előzetes becslésétől nem mutattak érdemi eltérést.)
Bár benzinárelőnyünk egy forinttal kedvezőbb az októberi adatnál, május és augusztus között, minden hónapban álltunk ennél már jobban is.
A benzinénél hagyományosan kedvezőtlenebb helyzetű dízelárunk május óta nagyjából megfelel a környező államok szintjének. Így az érték plusz 2 és mínusz 3 forint között mozgott. Igaz, előbbi, júniusi adat – pontosabban az utolsó hét 4 forintos benzinártöbblete - miatt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter már „behívatta” és leteremtette a hazai olajipar képviselőit. Változatlan kormányzati elvárás ugyanis, hogy a hazai üzemanyagárak KSH által számított havi átlaga ne érje el a környező államokét. Bár az a propagandaállítás, hogy az üzemanyag árcsökkenés a kormánynak köszönhető, valótlan, tény, hogy az év második felében a korábbi évekhez képest a környező államokéhoz viszonyított benzin- és dízelárhátrányunk jobbára -előnybe fordult.
Zuhant a kis magyarországi benzinkutak forgalma, a kiskereskedelmi különadó emelése eltüntette az eddigi árelőnytNémiképp üröm az örömben, hogy november utolsó, teljes hetében, mindkét üzemanyagfajta átlagára magasabbra jött ki a szomszédok átlagánál. A benzin esetében ez 1, míg a gázolajnál 2 forint. Ugyanakkor, a megelőző hetek, jóval kedvezőbb adatai, a havi átlagot már árelőnnyé tornászták.
Míg a hazai benzinár átlaga a múlt hónapban 607 forintra rúgott, addig a környező államok átlaga 612 forintot tett ki. Ez Magyarországon 1,7, a szomszédoknál pedig 2 százalékos drágulás.
Dízelünk átlaga az év 11. havában 621 forintra jött ki, ami 3 százalékkal haladja meg az októberi szintet. A környező országok átlaga 622 forint, ami 2,8 százalékos drágulás.
A KSH által a felmérésbe bevont, környező államokat is tartalmazó, hetes listán, a hazai benzinár, novemberben, Románia után, a 2. legalacsonyabbnak számított. E tekintetben, októberhez képest, a szlovéneket megelőzve, egy helyet javítottunk. A listát „vezető” szerbek literenként átlag 23 forinttal drágábbak. Dízelárunk ugyanakkor, az előző hónaphoz képest, a hetes listán, a harmadik legalacsonyabb helyzetéből pont középre került. Így, a szlovákok és a románok után immár a horvátok is olcsóbbak. A legdrágábbak itt is a szerbek, ahol literenként 58 forinttal kérnek többet a termékért.
Folytatódik az árcsökkenés
Keddtől, szombathoz hasonlóan, 2-2 forinttal csökken a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára - tette közzé a Holtankoljak.hu. Ha ezt a töltőállomásokon is érvényesítik, úgy a 95-ös 616, a dízel pedig 630 forintba kerülhet a kutakon, literenként. A Brent típusú nyersolaj hordónkénti ára tegnap 72 dollár körül járt, ami felülről közelít a szeptember óta már négyszer is megérintett, 70 dolláros szinthez. Ezalatt Magyarországon a benzin nagykereskedelmi ára 18, a gázolajé pedig 31 forinttal nőtt. Bár felmérésünk szerint a kútárváltozások rendszeresen eltérnek a nagykereskedelmiektől, az elmúlt két hónap e tekintetben nagy változást nem hozott.
A Népszavára panaszkodott a GVH
Bár ama, november végi hírünk kapcsán, miszerint a kis hazai töltőállomásokat képviselő Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) perrel kívánja elérni, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) folytasson le részletes versenyfelügyeleti vizsgálatot a Mol 2022-es árstop alatti, szerintük versenysértő magatartása kapcsán, természetesen a GVH-t is megkerestük, a hatóság, arra hivatkozva, hogy az ügyben bírósági eljárás zajlik, nem kívánt információval szolgálni. Ehhez képest ugyanakkor az Index megkeresésére tegnap mégis részletesen leírták: alaposan megvizsgálták a beadványt, de arra jutottak, hogy a Mol 2022-es magatartásával nem hozta hátrányos helyzetbe a kis kutakat, így nem szükséges a részletes vizsgálat. A lap tudósítása olvastán ezt megerősítette a Mol is. A GVH az Index számára azt a közlésünket, miszerint az uniós versenyhatóság az FBSZ beadványát a GVH-hoz irányította, akként értelmezve cáfolta, mintha ez az akta átadását jelentette volna, amit nem állítottunk. A GVH megjegyzéseivel, esetleges kifogásaival, lapunkat, tudósításunk megjelenése óta sem kereste.