Megjelent egy előterjesztés a Fővárosi Közgyűlés következő ülésére szánt dokumentumok között, amelyben Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid korábbi főpolgármester-jelölt, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője együtt kéri a kormánytól: Rákos-Dubaj helyett élhető, zöld, emberléptékű városfejlesztés legyen Rákosrendezőn – vette észre a Válasz Online.
A portál szerint a közös előterjesztés tudomásul veszi azt a tényt, hogy a nemzetközi megállapodást megkötötte a kormány. Nem azért küzdenek tehát, hogy az emirátusi fejlesztő, a Belgrádban már egy hasonló nagyléptékű projektet megszerző Mohamed Alabbar cége ne kapja meg a területet, hanem azért, hogy legalább Budapest mondhassa meg, milyen legyen az itt megszülető új városrész.
A dokumentumban szerepel
egy legalább 25 hektáros új közpark, ami nem lehet egy tetőkert a vasút felett, hanem valódi, ökológiailag értelmezhető zöldterület.
a lefedett Rákos-patak kiszabadítása a beton alól, és mellette a XIII. és a XIV. kerületet összekötő zöldfolyosó létesítése.
a belső városrészek és Rákosrendező lineáris parkkal történő összekötése a váci vasútvonal mentén, egészen a Nyugati pályaudvar térségéig.
összesen legfeljebb 1.600.000 m2 bruttó szintterületű beépítés, ezen belül 15.000 lakás létesíthető, ezek a számok megfelelő sűrűségű, nem túlzsúfolt, de erősen városias beépítést garantálnak.
egy új kulturális, vagy más jellegű, látogatóvonzó közintézmény létrehozása.
az oktatási, szociális és egészségügyi intézmények helyben történő felépítése az új városrészhez.
a hagyományos budapesti városképhez való illeszkedés az esetleges magasházak magasságának meghatározásánál és elhelyezésénél.
a váci vasútvonal Nyugati pályaudvar és Rákospalota-Újpest közötti szakaszának teljes felújítása, de nemcsak általánosságban, ahogy az a nemzetközi szerződésbe belekerült, hanem a 2021-es agglomerációs vasúti stratégia szerint, ami teljes korszerűsítést, kapacitásbővítést irányoz elő.
a Szegedi út felüljáró felépítése a 3-as villamos átvezetésével Angyalföldre.
a Millenniumi Földalatti Vasút meghosszabbítása és a létező szakasz felújítása, új járművek beszerzése. A javaslatba bekerült, hogy ez csak abban az esetben elegendő, ha a fejlesztés visszafogott módon történik, sűrű vagy magasházas beépítés esetén más kötöttpályás projektre is szükség van, például a 4-es metró meghosszabbítására.
a reptéri gyorsvasút idehajlítása helyett a korábbi tervekben szereplő Városliget megálló létesítése a zuglói körvasúton.
Az előterjesztés alapján a területre vonatkozó építési szabályokat nem kiemelt projekt típusú kormányrendeletben állapítanák meg, hanem a fővárosi önkormányzat alkothatja meg őket. Emellett létrejönne egy projekttestület is, amiben helyet kapna az állammal azonos súllyal a főváros és a két érintett kerület.
Dubaj Rákosrendezőn: Szijjártó Péter tévedett vagy félretájékoztatták, az arabok csak 2025 szeptemberében kaphatják meg a munkaterületetElfogadták a rákosrendezői mini-Dubajról szóló törvényt