Budapest;Karácsony Gergely;Vitézy Dávid;javaslat;Fővárosi Közgyűlés;Rákosrendező;

- Közös előterjesztéssel érné el Karácsony Gergely és Vitézy Dávid, hogy élhető, zöld városfejlesztés legyen Rákosrendezőn

Garanciákat kérnek arra, hogy a főváros elvárásait senki nem kerülheti meg.

Megjelent egy előterjesztés a Fővárosi Közgyűlés következő ülésére szánt dokumentumok között, amelyben Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid korábbi főpolgármester-jelölt, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője együtt kéri a kormánytól: Rákos-Dubaj helyett élhető, zöld, emberléptékű városfejlesztés legyen Rákosrendezőn – vette észre a Válasz Online.

A portál szerint a közös előterjesztés tudomásul veszi azt a tényt, hogy a nemzetközi megállapodást megkötötte a kormány. Nem azért küzdenek tehát, hogy az emirátusi fejlesztő, a Belgrádban már egy hasonló nagyléptékű projektet megszerző Mohamed Alabbar cége ne kapja meg a területet, hanem azért, hogy legalább Budapest mondhassa meg, milyen legyen az itt megszülető új városrész.

A dokumentumban szerepel

  • egy legalább 25 hektáros új közpark, ami nem lehet egy tetőkert a vasút felett, hanem valódi, ökológiailag értelmezhető zöldterület.

  • a lefedett Rákos-patak kiszabadítása a beton alól, és mellette a XIII. és a XIV. kerületet összekötő zöldfolyosó létesítése.

  • a belső városrészek és Rákosrendező lineáris parkkal történő összekötése a váci vasútvonal mentén, egészen a Nyugati pályaudvar térségéig.

  • összesen legfeljebb 1.600.000 m2 bruttó szintterületű beépítés, ezen belül 15.000 lakás létesíthető, ezek a számok megfelelő sűrűségű, nem túlzsúfolt, de erősen városias beépítést garantálnak.

  • egy új kulturális, vagy más jellegű, látogatóvonzó közintézmény létrehozása.

  • az oktatási, szociális és egészségügyi intézmények helyben történő felépítése az új városrészhez.

  • a hagyományos budapesti városképhez való illeszkedés az esetleges magasházak magasságának meghatározásánál és elhelyezésénél.

  • a váci vasútvonal Nyugati pályaudvar és Rákospalota-Újpest közötti szakaszának teljes felújítása, de nemcsak általánosságban, ahogy az a nemzetközi szerződésbe belekerült, hanem a 2021-es agglomerációs vasúti stratégia szerint, ami teljes korszerűsítést, kapacitásbővítést irányoz elő.

  • a Szegedi út felüljáró felépítése a 3-as villamos átvezetésével Angyalföldre.

  • a Millenniumi Földalatti Vasút meghosszabbítása és a létező szakasz felújítása, új járművek beszerzése. A javaslatba bekerült, hogy ez csak abban az esetben elegendő, ha a fejlesztés visszafogott módon történik, sűrű vagy magasházas beépítés esetén más kötöttpályás projektre is szükség van, például a 4-es metró meghosszabbítására.

  • a reptéri gyorsvasút idehajlítása helyett a korábbi tervekben szereplő Városliget megálló létesítése a zuglói körvasúton.

Az előterjesztés alapján a területre vonatkozó építési szabályokat nem kiemelt projekt típusú kormányrendeletben állapítanák meg, hanem a fővárosi önkormányzat alkothatja meg őket. Emellett létrejönne egy projekttestület is, amiben helyet kapna az állammal azonos súllyal a főváros és a két érintett kerület.

Egy sor változtatást tolnának át még év vége előtt a törvényhozáson.