Jövőre lényegében törlik a teljes magyarországi üzemanyagforgalom után a kutaktól eddig beszedett, 3 százalékos kiskereskedelmi adót – derítettük ki a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) minapi közleménye alapján. A november végén kihirdetett jövő évi módosító csomag egy pontja szerint ugyanis jövőre a kutakat 500 millió forint éves forgalom felett változatlanul terhelő, 3 százalékos kiskereskedelmi adóból az üzemanyag-értékesítés utáni hányad levonható. Mivel a töltőállomások forgalmának nagy részét az üzemanyagok teszik ki, a többi termék eladása után szinte alig marad sarc. A jelenlegi tarifákból kiindulva a lépés literenként 16-17 forinttal csökkenthetné a kútárakat – becsülte megkeresésünkre Gépész László, a kis magyarországi töltőállomásokat képviselő Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) alelnöke. Felhívta azonban a figyelmet, hogy a jövedéki adó bruttó tíz forint feletti januári emelése szinte kioltja a hatást.
Az FBSZ a VOSZ segítségével meg tudta győzni a gazdasági kormányzatot, hogy muszáj megmenteni több száz, tisztességesen üzemelő és adófizető kis- és középvállalkozást, munkavállalók ezreit és egyúttal sok kistérség üzemanyagellátását – üdvözölte a lépést közleményében a VOSZ. Emlékeztettek: a 2021-2022-es „árstop”, majd az üzemanyagcégek kiskereskedelmi adójának ez év eleji, 3 százalékos – a nagy láncoknak csökkentést, a kicsiknek húszszorozódást hozó – „egységesítése” utóbbiakat a tömeges csőd szélére sodorta. Ezt látva az FBSZ és a segítségére siető VOSZ együtt győzték meg a Nemzetgazdasági Minisztériumot (NGM) a kiskeradó-változtatásról - írják.
Ennek kapcsán megjegyzendő: szakértőink egységes értelmezése szerint a törlés nem csak a magyarpiac kisebb szeletét képviselő helyi kutakra, hanem a forgalom körülbelül háromnegyedét lefedő nagy láncokra is kiterjed. Mi több, az arányok alapján utóbbiak költségvetési hatása számottevőbb. De az elemezések folyamatosak.
Míg a kiskereskedelmi adócsökkentés a költségvetést jövőre mintegy 70 milliárd forinttal rövidíti, addig a jövedékiadó-emelés 50 milliárd többlettel kecsegtet - becsülték szakértőink. A kis szereplőket megmentő, de az ágazat egészére kiterjesztett könnyítést tehát az Orbán-kormány nagyrészt az autósokra terheli - vélték.
Kapcsolódó megkeresésünkre az NGM-től eddig nem érkezett válasz.