A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2022 végén indított versenyfelügyeleti eljárást a GymBeam s.r.o.-val és annak magyarországi leányvállalata a Gymbeam Hungary Kft.-vel szemben, mivel akkori gyanúja szerint a cég több szempontból is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a hazai fogyasztókkal szemben - írja közleményében a GVH.
A nemzeti versenyhatóság az eljárás során megállapította, hogy a cég kereskedelmi gyakorlata valóban több ponton jogsértő volt. A vállalkozás:
a honlapján megjelenített termékleírásokban sok esetben olyan egészségre gyakorolt kedvező hatásokat, illetve gyógyhatásokat tüntetett fel, amelyek vagy nem feleltek meg a jogszabályi követelményeknek, vagy egyenesen tiltottak voltak.
2022. május 1. és 2023. november 7. között áthúzott árak alkalmazásával, és „legjobb árak” szlogen közzétételével valótlanul azt sugallta a fogyasztóknak, hogy egyes termékeket kedvezményesen vásárolhatnak meg.
2022. május 28-tól kezdődően, a jogszabályi előírás ellenére, nem jelenített meg egyes információkat a fogyasztói értékelések kezelésével és szűrésével kapcsolatban.
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a jogsértéseken felül megállapította, hogy a GymBeam kommunikációs gyakorlata összességében nem felelt meg a szakmai gondosság követelményének, mivel a cég nem biztosította, hogy ne forduljanak elő a felsorolt jogsértésekhez hasonló, nagy számú és rendszerszerű problémák.
Több termék forgalmazására ráadásul úgy került sor, hogy azokat a cég nem jelentette be előzetesen az illetékes hatóságoknak.
Az eljárás során a cég együttműködött a GVH-val, elismerte a jogsértéseket, lemondott jogorvoslati jogáról és utólagos megfelelési program bevezetését is vállalta. A megfelelési program többek között egy megfelelési szabályzat kialakítását, belső oktatások tartását és az Önszabályozó Reklám Testülethez (ÖRT) való csatlakozást is magában foglalja. Mindezeket a GVH Versenytanácsa enyhítő körülményként figyelembe vette
és végül 100 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra.
A nemzeti versenyhatóság ezúton is felhívja a vállalkozások figyelmét arra, hogy az élelmiszerekkel kapcsolatos, tápanyag-összetételre és egészségre vonatkozó reklámállításokat az európai közösségi jog közvetlenül szabályozza. A szabályozás értelmében az élelmiszerekkel kapcsolatban csak abban az esetben szabad egészségre vonatkozó állítást tenni, amennyiben az megfelel a rendeletben meghatározott feltételeknek és szerepel a tudományos ismereteken alapuló, engedélyezett állítások tételes EU-s listáján.
Hozzáteszik, az ügy arra is rámutat, hogy megéri együttműködni a Gazdasági Versenyhivatallal. A GVH-nak nem elsődleges célja a bírságolás, ezért számos együttműködési lehetőséget kínál a vállalkozások számára, aktív együttműködéssel az eljárások során jelentősen mérsékelhető a bírságösszeg.