Nehezebb dolga lesz és több buktatóval fog szembesülni az ellenzék, ha a jövőben közpénzből akar kampányolni.
A Miniszterelnöki Kabinetiroda egy, karácsony előtt társadalmi egyeztetésre bocsátott kormányrendelet-tervezete szerint tovább szigorítanák az utcai plakátolás szabályait. A jogszabályok eddig is úgy rendelkeztek, hogy a felületek tulajdonosainak el kellett küldeniük a listaárakat Budapest Főváros Kormányhivatalának, amely országos illetékességgel jár el. Ezek a szabályok tovább szigorodnak, ugyanis akár teljes kampányok állhatnak le, amennyiben az érintettek nem teljesítik az új előírásokat.
Az új jogszabály értelmében ugyanis a közpénzekkel való felelős gazdálkodásra kötelezett szervezetek nem tehetnek közzé reklámot, amennyiben nem listaáron helyezték el a hirdetéseket vagy a listaártól való eltérésre a közbeszerzésekről szóló törvény alapján közbeszerzési eljárásra kötelezett reklámozó esetében a uniós nyílt eljárás vagy beszerzési eljárás alkalmazása nélkül került sor. Szintén kizáró ok lesz, ha a reklámozó nem küldi el a szerződést a kormányhivatalnak, amit annak megkötésétől számított öt munkanapon belül kell megtennie. Ezt egyébként nyilvánosan is elérhetővé kell tennie.
A rendelkezések betartásában a közterület-felügyelet nyújt segítséget, de akár rendőrség segítsége is igénybe vehető lesz, az illetékes hatóság hivatalból ellenőrzi a jogszabály betartását. Ez olyan esetekben lesz lehetséges, amikor szabálytalanul helyeznek ki egy hirdetést.
Jogerősen megrovásra ítélte a bíróság az Orbán-kormány óriásplakátjait átfestő Heindl PétertEmellett szigorodnak a szankciók is, ugyanis kimondanák, hogy ismételt vagy többrendbeli jogsértés esetén bírság kiszabása tekintetében nincs mérlegelési lehetősége a hatóságoknak. Vagyis ha egynél több helyen van kihelyezve az adott hirdetés, akkor automatikusan jár a büntetés. A reklámozó, illetve a reklám közzétevő a kiszabott bírságot, illetve a jogsértően kihelyezett reklám, illetve plakát eltávolításával összefüggésben felmerült költségeket, díjakat az erről szóló döntés kézhezvételétől számított 8 napon belül köteles a hatóság által megjelölt számlaszámra befizetni.
A rendelet elvileg egyértelmű átláthatósági és elszámoltathatósági követelményeket támaszt minden közpénzből finanszírozott reklámkampánnyal szemben, függetlenül attól, hogy azt kormányzati vagy más közpénzből működő szervezet indítja el. Bár ez egyenlő feltételek látszatát kelti, aligha képzelhető el, hogy a Sára Botond vezette budapesti kormányhivatal akadékoskodni fog, ha a Fidesz, vagy éppen a Miniszterelnöki Kabinetiroda plakátkampányaival valamiféle probléma merülne fel. Ez szintén igaz az ellenőrzésekre is. A szabályok valós hatása nyilván attól függ, hogy a kormány mennyire szigorúan és pártatlanul alkalmazza őket, különösen a saját reklámkampányaira.
Bonyolultabb a kérdés, ha egy európai parlamenti frakció Magyarországon indít kampányt. Bár az európai parlamenti frakciók nem magyar közpénzből működnek, a magyarországi kampányokra vonatkozó reklámszabályokat nekik is be kell tartaniuk, ha kampányukat itt valósítják meg. Ezért az új szabályozás – különösen az adminisztrációs szigorítások – rájuk is hatással lehetnek.
Magyar Péter megköszönte Rogán Antalnak, hogy a nemzeti konzultációs plakátokkal nagyon könnyű inkább őt reklámozni