Egy újévi babona szerint az vár ránk egész évben, ami az esztendő első napján történik velünk – soha rosszabb 2025-öt, mint Fischer Ádám és Haydn. A Műpa újévi koncertjén ezúttal a harmadik bécsi klasszikus – akinek a dirigens szerint több törődésre van szüksége - Az évszakok című oratóriuma volt hallható a Concentus Musicus Wien, a Rádióénekkar, Baráth Emőke, Uwe Stickert és Sebestyén Miklós előadásában, a január elsejei hangverseny állandó karmestere, Fischer Ádám vezényletével.
A több mint hetven éve Nikolaus Harnoncourt csellista alapította, a korhű előadásmód legendás együttesévé vált Concentus Musicus Wien különleges vendég volt a Műpa színpadán, mellettük gyönyörűen szólt a Rádióénekkar. David Fischer betegség miatt kénytelen volt lemondani fellépését, Lukács szerepébe a német tenor, Uwe Stickert ugrott be, Hannát Baráth Emőke (szoprán), Simont Sebestyén Miklós (basszus) énekelte fantasztikusan. Pompás ötlet volt rézfúvósokat vinni az emeletre, sokfelől élvezhettük Haydn muzsikáját és a Műpa sokat és joggal dicsért akusztikáját.
Fischer Ádámon múlt, hogy a beugró tenor és a zenekar tempóban és harmóniában tudott maradni, és különösen jó volt látni a karmester és a muzsikusok a megszokottnál közvetlenebb kapcsolatát, ami a koncertvégi tapsnál egyértelműen megmutatkozott: ő ment oda a zenekari szólistákhoz és szólamvezetőkhöz gratulálni, mutatva szerepük egyenrangúságát.
Nem véletlen, hogy Az évszakok Haydn ritkábban játszott oratóriuma, cselekménye és karakterei alig, szövege nem különösebben árnyalt, ám jól énekelhető és jól szolgált ahhoz, hogy a komponista érzelmi viszonyulását megmutathassa a természethez, a négy évszakhoz. Ez a valódi oka annak, hogy Fischer Ádám 2025 kezdetére ezt a művet választotta a hagyományos A teremtés helyett. Ahogy újévi köszöntőjében írja: „Az évszakok ezt a „rendet” és „módot” mutatja be a négy évszak szerinti körforgásban, annak minden elemével: hóval és hideggel, lágy napfénnyel, nyári viharral, és az ezekhez igazodó emberi foglalatosságokkal. Aztán egy matinékoncerten szembesültem azzal, hogy ma már olyan dolgokat kell elmagyaráznom a gyerekeknek, hogy mi az a hó, és hogy mit jelent „a parthoz bilincselve a tágas tó, lebéklyózva a folyó árama”. Ott értettem meg igazán, mennyit változik a világ, mit jelent a klímaváltozás. (…) Gyerekként én még láttam a befagyott Dunát. Gyalog át lehetett menni a jégen. Ma pedig már vannak kisgyerekek, akik nem ismerik a havat sem! Vajon számukra is lesz tavasz, nyár, ősz és tél? Átadható lesz-e a következő generációknak Haydn örök üzenete a világ gyönyörűségéről és az évszakok változásainak állandóságáról? A természettel élnünk kellett volna, és nem visszaélni vele. Tartok tőle, hogy a helyzet ma már visszafordíthatatlan. Ugyanakkor remélem, hogy tévedek, és ezt a reményt fejezi ki az újévi előadás” – áll Fischer Ádám újévi üzenetében. Tévedjen, azaz legyen igaza.
Infó: Haydn: Az évszakok. Karmester: Fischer Ádám. Közreműködők: Baráth Emőke, Uwe Stickert, Sebestyén Miklós. Concentus Musicus Wien. Magyar Rádió Énekkara, karigazgató: Pad Zoltán 2025. január 1., Műpa