vasút;vonat;felújítás;Gubacsi híd;

- Olyan rossz állapotban van a Gubacsi híd, hogy sebességmérő figyeli, a vonatok betartják-e az 5 kilométer per órás sebességkorlátozást

A felújítás azok közé a projektek közé tartozik, amelyeket Lázár János korábban leállított. 

Sebességjelző segíti mostantól a vonatvezetőket a budapesti Gubacsi hídon, hogy be tudják tartani az 5 kilométer per órás sebességkorlátozást - derül ki az IHO cikkéből.

Emellett egy térfigyelő kamera is nézi a hidat, amelyet a vonatok áthaladásakor az ellenőrző központban figyelemmel kísérhetnek.  Mérik a híd északi oldalán, a Topánka út felől, a Csepeli átjáró felüljárójáról érkező járművek sebességét, szomorú emoji jelenik meg a kijelzőn. A déli oldalon leginkább a gyalogosokat figyeli, akik általában nem lépik túl a megengedett 8 kilométer per órás sebességhatárt. Emiatt a jelző szinte a nap 24 órájában zölden világít, mosolyogva üdvözli az arra járókat.

A Gubacsi híd, amely a XX. és a XXI. kerületet köti össze a Ráckevei-Duna fölött, kulcsfontosságú szerepet játszik a csepeli Szabadkikötő és számos jelentős hazai iparvállalat vasúti összeköttetésében. A híd lezárása jelentős logisztikai nehézségeket és gazdasági veszteségeket okozna, mivel Csepel szigetének nincs más nagyvasúti kapcsolata.

Az 1924-ben épült, majd a második világháborút követően 1947-ben újjáépített híd állapota kritikus szintre romlott. Már 2020-ban bevezettek egy 5 kilométer per órás sebességkorlátozást és 18-20 tonnás súlykorlátozást az áthaladó vasúti szerelvények számára. Tavaly június 30-án lejárt a híd üzemengedélye, így a tengelyterhelés nem haladhatja meg a 200 kilonewtonos, vagyis 20 tonnás határértéket. A Magyar Államvasutak (MÁV) által végzett terheléses vizsgálatok alapján a híd további használata csak szigorúbb feltételek mellett engedélyezett. Ezek közé tartozik az 5 km/órás sebességkorlátozás szigorú betartása, valamint a kéthavonta elvégzendő állapotfelmérések.

A Gubacsi híd felújítása régóta téma, az Orbán-kormány tervbe is vette a beruházást, amelyet azonban Lázár János építési és közlekedési miniszter 2022 nyarán forráshiány miatt, több mint 280 más projekttel együtt leállított. Tavaly a kabinet ismét napirendre vette a híd ügyét. Ekkor született egy új határozat, amely 44 milliárd forintot különített volna el a felújításra, a tényleges források biztosítása és a beruházás megkezdése ismét elmaradt.

A Fidesz helyi szócsöveit is bőségesen ellátták közpénzzel.