interjú;magyar fiatalok;médiahasználati szokások;Rajnai Richárd;

- „Nem tiltani, hanem érteni kell a fiatalok médiahasználatát, ami a demokráciának is jó lehet”

Életünk egyre nagyobb része zajlik a digitális médiatérben, de hogy készíti fel a telefonokat beszedő iskola a diákokat erre? Mi jellemzi a gyerekek, kamaszok viszonyát a saját médiaeszközeikhez? Miért van szükség a digitális eszközhasználaton túl a médiaoktatásra? Például mert a demokrácia is ezen múlhat – véli Rajnai Richárd PhD, médiakutató, aki két évtizeden át tanított mozgókép- és médiaismeretet, illetve történelmet egy pécsi művészeti középiskolában. Miért van szükség a médiaműveltség fejlesztésére? címmel jelent meg hiánypótló kötete a témában, rengeteg friss, a Covid alatt és után felvett kutatással színesítve.

– A felnőttek – az oktatási rendszer, a politika, a különböző szakemberek – többnyire csak tiltásokkal, korlátozásokkal, riogatással tudnak reagálni arra, hogy „beszippantja a gyerekeinket a digitális világ”. Hogyan lehetne elérni, hogy kialakuljon egy egészséges médiahasználat?

– Nincs abban semmi új, hogy a médiatechnológiában bekövetkező változások kapcsán veszélyben lévő gyermekekről hallunk. Napjaink médiával kapcsolatos morális pánikjának célkeresztjében a közösségi médiahasználat áll. De ha visszatekintünk, akkor azt látjuk, hogy nagyon hasonló problémának tekintették a 80-as években a televíziót, vagy a 90-es években a videójátékokat. Hogy ez társul egy orvosi beszédmóddal, az sem újdonság, mert erre az embereknek fogékonyak. A média ebben a kockázat-fókuszú megközelítésben nem csak veszélyes, hanem egészségkárosító. Olvastam én is olyat egy magyar tanulmányban, hogy „heti öt órányi Google használattól megváltozik az agy szerkezete”. Lehet ilyeneket mondani, de ettől nem jutunk a problémákhoz közel. 

A médiakutatásnak két nagy paradigmája van: a 70-es évek elejéig az volt a kérdés, hogy mit tesz a média a közönséggel? Közben 1964-ben létrejött a Birminghami Egyetemen a Cultural Studies központ és kutatócsoport, akik azt mondták, a fontosabb kérdés az, mit tesz a közönség a médiával? Ők ezt kezdték kutatni, máig ez jelenti az angolszász médiaoktatás alapját. Ha arról beszélünk csak, mit tesz a média a közönséggel, mindig az eszközök lesznek a főszereplők, és egy rendkívül gyorsan változó médiatér sejlik fel, ami egyszerre csábító és félelmetes. Azt is tudjuk, hogy általában a fiatalok alkalmazkodnak gyorsabban az új médiakörnyezethez. A félelmek tehát jó részt abból fakadnak, hogy a felnőtteknek fogalmuk sincs, mit csinálnak a gyerekek a médiatérben. Biztos valami tabuval találkoznak, erőszakkal, szexualitással, akkor inkább tiltsuk. Ehhez társul az orvosi beszédmód, főként például a függőség hangoztatása. Így lesznek a felnőttek szemében sokat internetező, TikTokozó, videójátékozó gyerekekből függők, miközben az esetek nagy részében a szülők vagy tanárok nem is tudják, hogy a gyermek épp mit csinál az online térben.

– Mi lenne a jó szülői stratégia? Amikor appokkal ellenőrzik, milyen oldalakat nyit meg, hány percet tölt ott a gyerek, az is a korlátozás egy formája.

– Meggyőződésem, hogy akkor tudjuk jobban megvédeni a gyermekeinket a médiatér valós veszélyeitől, ha megpróbáljuk megismerni és megérteni, hogy mit miért tesznek. Attól, hogy a legkönnyebben a fiatal korosztályok alkalmazkodnak az új és újabb médiatechnológiákhoz, még nem jelenti azt, hogy mindent tudnak és nincs szükségük segítségre. Van olyan hazai kutatás, mely alapján arra következtethetünk, hogy a médiát azok a szülők gondolják a legveszélyesebbnek, akik a legkevésbé ismerik. Tehát a saját bizonytalanságukat és félelmüket vetítik ki a gyermekük médiahasználatára. Az online világban otthonosabban mozgó felnőttek között jóval több a megengedő attitűddel rendelkező. Hiba lenne azt gondolni, hogy a gyerekek magukra hagyhatók a médiatérben, de az sem megoldás, ha az eszközhasználatuk korlátozásával megpróbáljuk őket onnan elüldözni.

– A gyakorlatban mit tehetünk? Regisztráljunk mi is a TikTokra?

– Ezt azért sem érdemes, mert a Covid idején egyértelműen látszott, hogy ha a diákok korábban használták is a Facebookot, az online oktatás során a platformon olyan személyek jelentek meg, akik eddig nem, köztük a tanáraik, ami nem tetszett nekik. A fiatalok nem szeretnek egy platformon lenni az idősebb generációkkal, inkább átvonultak másra. Ki szereti, ha minden mozzanatát a nagyi lájkolja először? Ma már a fiatalok a Facebookot, az Instagramot se nagyon használják. Nem csak azért, mert a TikTok sokkal ingergazdagabb vagy interakció-központúbb. A Covid alatti kutatásokban sok gyerek számolt be arról, hogy mennyire terhes, ha az osztályfőnök este Messengeren ír, mit kell csinálni holnapra. Ne gondoljuk azt, hogy a gyerekek szeretnek mindig online lenni, hiszen mi felnőttek sem szeretünk. A könyvem kapcsán leginkább az volt a kérdés, kérdezzük meg a fiatalokat, ők hogyan használják a médiát. Kiderült, hogy az előszeretettel hangoztatott  generációs modellek, az Y-tól az alfáig és ki tudja még meddig, nem működőképesek. Óriási különbségek vannak a fiatalok médiahasználatában. Már ha csak az én hat gyerekemet nézem. Az egyik sokféle platformot használ, a másik egyet sem, mert idegenkedik tőle, pedig minden lehetősége meg lenne rá. Ez attitűd- és személyiségfüggő, nem mindenki kocka. Van, aki csak sorozatokat néz, más játszik is, de például csak kevesen készítenek nagyobb közönség számára saját tartalmakat. Ha a gyerekekkel beszélgetünk a médiahasználatukról, az már nagyon fontos dolog. Hiszen például a fiatalok szívesen ismétlik azokat a mondatokat a társaikra, amiket otthon rájuk mondanak a szüleik. A mások médiahasználata mindig veszélyes, a sajátunk sokkal kevésbé. Ezt a mintát a felnőttektől látják, utóbbiak nagyon ritkán érzik a saját médiahasználatukat veszélyesnek.

– De a gyerekeket még a mi felelősségünk művelni, terelgetni. Mit tud ehhez hozzátenni az iskola?

– A hazánkban a 90-es években indult mozgókép- és médiakultúra tantárgy mára szinte teljesen kikopott a tantervekből. Általános iskolákban nem is tudott felfutni, nem voltak hozzá eszközök, sem tanárok, már csak a jobb gimnáziumokban tanítják. Ma nincs tömegeket elérő médiaműveltség-fejlesztés a magyar iskolarendszerben. A médiaműveltségnek eleve több összetevője van, rengetegféle készséget, kompetenciát feltételez, a technikai készségektől kezdve a médiarendszerek működésének megismerésén át az információhoz való hozzájutásig, sokan tévesen a filmkultúrát is sokan ide sorolják. A könyvben szerepel egy nagy mintás kutatás, ahol tanárokat kérdeztünk, szerintük mi a médiaműveltség. Akkoriban a fake news volt a slágertéma, és a tanárok közül sokan úgy gondolták, a médiaismeret lényege, hogy a gyerekek tudjanak különbséget tenni az álhír és a valós hír között. Ha most újra megkérdeznénk, szerintem a mesterséges intelligenciától való félelem lenne az egyik kulcskérdés. A tantárgyi szintű médiaoktatás eltünedezett, de a médiatudatosságra nevelés belekerült a nemzeti alaptantervbe és a kerettantervbe, részben az etika és erkölcstan tantárgyba beépítve. Már ez a kontextus azt feltételezi, hogy a média  nem a jó oldalra sorolódik. Roger Silverstone angol kultúrakutatónak volt egy jó hasonlata, miszerint a média olyan mint egy asztal, amit körbe ülünk. Egyszerre kapcsolja össze és választja el egymástól az asztal körül ülőket, azaz a közönséget, a médiahasználókat. A média ma az életvilágunk szerves része, annak minden előnyével és árnyoldalával. De mi magunk is részei vagyunk a médiának, mi is alakítjuk, például azzal, milyen tartalmakra, műsorokra vagyunk fogékonyak, mert akkor olyanokat fognak gyártani. A bulvárosodás egyik oka, hogy erre van igény, és nem csak a médiában, a politikában is ezt látjuk.

Múlt év végén megalakult a Nemzeti Ellenállás Mozgalom. Nem kell megijedni, nem a kormány ellen hívnak harcba, nem kell menni tüntetni, kiáltványokat aláírni, állást kockáztatni. A demokratikus ellenzék továbbra is beérheti a progresszív okoskodással, a négyévenkénti szavazással, vagy ahogy most illik, Magyar Péter és a Tisza Párt támogatásával. És ha már itt tartunk: az új mozgalom NEM-logója véletlenül sem azonos a Tisza „NEM félünk!” pólóin ékeskedő tagadószóval (bár véletlenül hasonlít rá). Más nemekről van szó, de a genderkérdéshez nem így van közük.