Spiró György;

A korabeli színházi világ emblematikus figurája, Major Tamás ösztönözte a szerzőt a dráma megírására. Az imposztort 1983-ban mutatta be a Katona József Színház Zsámbéki Gábor rendezésében és a „megrendelő”, Major Tamás főszereplésével

- „...csak egyetlen dolog hat a közönségre: az őszinteség”

Boguslawski, Ganz Ábrahám és egy pitiáner szélhámos – három főszereplő, három Spiró György-dráma, jókedv, keserűség és elveszített illúziók egy kötetben. 

Az új kötetből Az imposztor régi ismerősünk: 1983-ban a Katona mutatta be Zsámbéki Gábor rendezésében, azóta többször játszották. Nyomtatásban is nem egyszer megjelent már. Az eddigi Spiró-életmű egyik slágerdarabja lett.

Nem véletlenül. A mű ugyanis tökéletesen megőrizte frissességét: figurái ma is elevenek, a poénok mit sem fakultak. S noha a mű a XIX. század eleji, orosz elnyomás alatt álló Lengyelország vidéki teátrumában játszódik, a megelevenedő szituáció a mai magyar olvasó/néző számára sem ismeretlen. A színház ugyanis szinte mindig és mindenhol kiszolgáltatott a regnáló hatalomnak. Költséges, mecenatúrára utalt műfaj lévén mifelénk kiváltképp nehezebben tud ellenállni a politikai repressziónak: ha meg akar maradni, valamennyire alkalmazkodnia kell. Az imposztor alapját képező regény (Az Ikszek, 1981) narrátora a szüntelenül ambivalens körülmények lényegét emeli ki: „A királyi páholyban jöttek-mentek az uralkodók, lengyelek, poroszok, szászok, oroszok, a szereplők változtak, a díszlet maradt. És maradtak a valódi színészek is, minden hatalom kiszolgálói, akik a megfelelő pillanatban minden hatalmat hátba szoktak támadni.”

Miként Az imposztorban is. Az egyetlen estére a vilnai társulathoz szerződött varsói szupersztár, az idős Bogusławski a Tartuffe címszerepét alakítva tör borsot az előadás díszvendége, az orosz helytartó orra alá. A főhős a szerző drámaírói munkásságának egyik legnagyobb figurája. Összetett, színes személyiség: kellemetlenkedő és behízelgő, kicsinyes és nagyvonalú, szárnyalóan emelkedett és démoni. Vibrálóan életteli, minden megszólalása figyelemre méltó (szerepértelmezései például dramaturgiai és intellektuális remeklések), ha megjelenik, a középpontba kerül, a többiek méltán szólítják Mesternek. – Köztudott, hogy Az Ikszek ismeretében a korabeli színházi világ emblematikus figurája, Major Tamás ösztönözte a szerzőt a dráma megírására. Jó érzékkel ismerte fel, hogy az Imposztor alakjából igencsak hálás szerep lehet. (Később – mások mellett – Benedek Miklós is játszotta, legutóbb Kern András debütált Bogusławskiként.)

A dráma újraközlését az is indokolhatja, hogy a szerző nemrég jelentősen módosította a befejezést. Teljesen megváltoztatta például Bogusławski/Tartuffe zárómonológját, mely így mindenekelőtt a gonoszság intrikáinak, hazugságainak lépre menő hiszékenységet állítja pellengérre. Élesen kigúnyolja azok naivitását, akik a fensőbbség igazságtevésében bizakodnak. Félreérthetetlenné teszi: a korrupció, a csalás leleplezése, ha az elkövető egyébként lojális, nem áll az uralkodó rend érdekében. A színészek utólagos reakcióiban pedig felerősítette azt a hangot, hogy „egyszer az életben végre igazat mondtunk”.

A második dráma címadója és főhőse Ganz Ábrahám (1814-1867), a svájci német származású innovatív vasöntő gyáros, aki azért jött Magyarországra, mivel itt egy új Amerika határtalan lehetőségeit véli felfedezni. A mások által lemondóan emlegetett elmaradottság, civilizálatlanság az ő értelmezésében a „tiszta lap” előnyeit rejti magában. „Hungarusnak” tartja magát, magyar ruhában jár, a munkásaival és otthon a feleségével azonban németül beszél. Ők ugyanis valamennyien németek. S mivel Ganz többször hangsúlyozza: alkalmazottai a legjobbak a szakmában, fontos jelzéssé válik, hogy magyar nincs közöttük.

A Pesti Színház decemberben bemutatott előadásában Kern András alakítja Boguslawskit

Új hazája iránti elkötelezettségét jelzi, hogy a szabadságharc idején fegyvert szállít a honvédseregnek, emiatt komoly retorziókkal kell számolnia. A kihallgatásai során kell rádöbbennie, hogy szinte az egész rendszert átszövi a korrupció. A megtorló gépezetben mindenki megvesztegethető, kinek-kinek – vagyis a tábornoktól kezdve az alacsony rangú hadbíró tisztekig – precízen megszabott tarifája van. Ganznak, ha élni akar, alkalmazkodnia kell a szisztémához. Rövid idő alatt sikert sikerre halmoz, ám a pályája csúcsán váratlanul véget vet életének. Spiró tragédiájában az okok között nyomatékkal szerepel az is, hogy a magyarrá lett svájci néhány évtized alatt elveszti illúzióit, már tudja: ez az ország nem Amerika. S nem is lesz soha.

2020-ban, azaz a Covid-járvány idején a Katona meghívásos pályázatot hirdetett olyan művekre, melyeket online-közegben is elő lehet adni. Az erre készült Bábel dombja középponti – legalábbis az eseményeket mozgatni akaró – figurája pitiáner szélhámos, aki egy mindössze néhány ember lakta nyomortelepre téved. Villámgyors tájékozódás nyomán úgy hiszi, jövedelmező „piaci résre” lelt, s úgy dönt: az itt élőktől védelmi pénzt fog követelni. Hamar kiderül azonban, hogy egy nála jóval erősebb – maffiózó – vállalkozás már rég komoly hasznot húz ezekből a szerencsétlenekből.

Hab a tortán, hogy e rémes szükséglakásokba kényszerült, reménytelenül lecsúszott alakok között egykori kitűnő matematika tanár is akad. A mű egyik szarkasztikus jelenetében épp a kisstílű, félanalfabéta bűnözővel igyekszik megkedveltetni tantárgyát: „A számok, kérem szépen, nemcsak síkban vagy térben vannak, hanem időben is vannak” – magyarázza lelkesen. Az olvasó/néző persze, remekül szórakozik, de a jókedvbe – és nemcsak itt – egyre több keserűség is vegyül.

Infó: Spiró György: Az imposztor. Ganz. Bábel dombja. Magvető, 2024. 

Néhány héten belül Budaörsön és Székesfehérváron is bemutatták Ivan Viripajev Részegek című darabját. Előbbi Fehér Balázs Benő rendezésében nyersebb, naturalistább, míg utóbbi Bagó Bertalan színrevitelében elemeltebb, filozofikusabb.