Tavaly 0,6 százalékkal 3,89 milliárd literre csökkent a nagy magyarországi láncok üzemanyagforgalma – derül ki a főbb hazai olajcégeket képviselő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) éves összesítéséből. Mindazonáltal nyilvántartásunk szerint még ez is minden idők negyedik legmagasabb szintje.
Benzinből kerekítve 1,54 milliárd liter fogyott, ami fél százalékos bővülés, illetve a valaha mért ötödik legmagasabb szint. Ezen belül, furamód, míg a 95-ös alaptermék 1,27 milliárd literje 1,3 százalékos visszaesés, addig a prémiumtermékekből értékesített 270 millió liter közel tíz százalékos ugrás. A normál dízel 2,14 milliárd literje 2,7 százalékos csökkenés, amit a közel 16 százalékos bővülést mutató, 203 millió literes prémiumforgalom se tudott emelkedéssé változtatni: így gázolajból tavaly összesítve 1,4 százalékkal kevesebbet tankoltak.
A számok tükrében 2024 az erőteljes megnyugvás éveként értékelhető. Hasonló, 0 közeli értéket utoljára 2009 mutatott. Míg 2020-ban a Covid miatt az igények több mint 8 százalékkal estek, 2021 több mint 5 százalékos bővülést hozott. Más, érdemi gazdasági hatás nem lévén a 2022-es év szinte egészében érvényes árstop miatt az akkori, éves forgalom további mintegy 22 százalékkal ugrott. 2023-ban, szintén lényegében az árstop kivezetésének hatásaként, közel 16 százalékos esést mértek.
A MÁSZ és tagvállalatai örömmel tapasztalták a benzinben elért emelkedést – vélekedett az adatok kapcsán lapunk megkeresésére Grád Ottó, a szervezet főtitkára, hozzátéve, hogy az eredmény a prémiumtermékek iránti kereslet általuk üdvözölt élénkülésének tudható be. A gázolajfogyasztás összesített csökkenése pedig alapvetően a gazdaság visszafogott teljesítményének köszönhető. Egyszersmind reményének adott hangot, hogy 2025 már minden üzemanyagfajta piacán növekedést hozhat.
A helyzet részint értékelhető a 2022-es árstop okozta hullámzást követő megnyugvásként – értett egyet felvetésünkkel a főtitkár. Ugyanakkor más hatások is érvényesültek, így a jövedékiadó-emelés, a nemzetközi nyersolajárat befolyásoló világpolitikai és -gazdasági várakozások, illetve események, a forint árfolyama, valamint a hazai benzin- és a gázolajár versenyképessége. Felméréseik szerint például a benzinforgalom viszonylag kedvező alakulásában a nyári idegenforgalmi időszak kiemelt szerepet játszott. Szintén fontos kérdés, hogy a nemzetközi fuvarozók szemében mennyire vonzók a hazai dízelárak.
Grád Ottó a tarifák mértékének a forgalom alakulása szempontjából ezúttal nem tulajdonít kiemelt jelentőséget. A főtitkár szerint azok „nem kellemesek, de nem elfogadhatatlanok”. Mi sem bizonyítja ezt inkább, mint a jóval drágább prémiumtermékek egyértelműen növekvő népszerűsége. Bár a jelenlegi világpolitikai kilátások tükrében Grád Ottó 2025-re további jelentős üzemanyagáremelkedést nem vár, a gázolaj szerinte a belátható jövőben drágább maradhat a benzinnél. (Megjegyzendő: tavaly Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter több alkalommal is nem pontosított „beavatkozással” fenyegette meg az ágazatot arra az esetre, ha a KSH szerint az üzemanyagok hazai átlagára a környező államok szintje fölé nőne. E követelménynek a hazai tarifák az év közepe óta megfelelnek.)
Közel egy éves csúcson a dízelár
Csütörtöktől a benzin nagykereskedelmi ára 3, a gázolajé pedig 6 forinttal nő – közölte a Holtankoljak.hu. Ha ez a kútárakban is megjelenik, a benzinért 639, a gázolajért pedig 661 forintot kérhetnek átlagosan literenként. Számításunk szerint előbbi 8, utóbbi 11 havi csúcs.