ékszer;tárlat;

A kiállítás azoknak ajánlott, akik nyitottak a kortárs művészet határterületei iránt

- Az ékszer mint határterület

Új pop-up kollekcióval bővült a Ragyogj! – Ékszerek ideje című időszaki kiállítás a Magyar Nemzeti Múzeumban, ahol a MOME jelenlegi és egykori hallgatóinak, valamint tanárainak a munkái kaptak helyet.

„Az ékszer nem csupán dekoratív tárgy, hanem az identitás és művészi önkifejezés eszköze” – ez a gondolat áll a Magyar Nemzeti Múzeum „Ragyogj!” kiállításának legújabb fejezetében nyílt pop-up tárlat középpontjában. A „Határvonalakon” címet viselő bemutató a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fiatal alkotóinak merész anyaghasználatával és konceptuális megközelítésével írja újra az ékszer fogalmát.

A múzeum Kupolatermében megnyílt tárlat nem kevesebbre vállalkozik, mint hogy újraértelmezze az ékszer és test kapcsolatát. A kiállítás kurátora, Vági Flóra tudatosan a legifjabb generáció, az elmúlt évtizedben diplomázott vagy még tanulmányaikat folytató alkotók munkáira fókuszált, mely döntés egy, a kortárs ékszertervezésben nemrég végbement paradigmaváltást tükrözi.

A hat tematikus egységre tagolt kiállítótérben olyan alkotások sorakoznak, amelyek radikálisan szakítanak a hagyományos ékszerkészítés konvencióival. Fekete Fruzsi gombák spóratartó lemezeit idéző munkái például a nőiség és természetközeliség határmezsgyéjén egyensúlyoznak, míg Nagy Fanni szárított növényekből készült ékszerei a mulandóság rezonáns fizikai manifesztációiként értelmezhetők. Sági Luca „Savas eső” sorozata nem egyszerűen környezeti reflexió, hanem az ember és tér viszonyának újragondolása, közben Rémiás Szilvia „Body light” sorozata a technológia és az emberi test találkozási pontjait veszi górcső alá, LED-ekkel és gombelemekkel kiegészített illusztris alkotásaiban.

A kiállított művek anyaghasználata is egy különösen érdekes motívum. A tradicionális nemesfémek mellett megjelennek olyan rendhagyó alapanyagok, mint Tengely Nóra lírai fészek formájú brossában a természetes textúrák, vagy Kocsor Eszter Sára „Fekete Tükör” sorozatában a PVD bevonatú rozsdamentes acél.

Az aranytól vagy ezüsttől való eltávolodás iránya minden esetben szimbolikus, reflektáltan túllép a dekorativitás hagyományos keretein.

Az MNM és a MOME együttműködésének első gyümölcseként megvalósuló projekt különös jelentőséggel bír, hiszen a múzeum nem csupán a magyar, de a külföldi közönség előtt is páratlan keretet biztosít a fiatal generáció művészetének. Ahogy Zsigmond Gábor főigazgató a megnyitón hangsúlyozta, az „élő múzeum” koncepciója éppen az ilyen progresszív kezdeményezésekben ölt testet. Koós Pál, a MOME rektora pedig rámutatott: a két intézmény közös nevezője a tudás-generálás és -megőrzés kettős küldetése, ennek fényében pedig egy mintaértékű „együtt lélegzés” jöhet létre.

Az ékszer ma már a művészi kifejezés egyik fontos eszköze is

A „Határvonalakon” tárlat szerves részét képezi annak a nagyívű koncepciónak, amely a „Ragyogj!” kiállítás egészét jellemzi.

Az őskori leletektől a kortárs alkotásokig ívelő gyönyörűen árnyalt történeti narratíva most a jövő felől kap új értelmezési keretet.

A fiatal alkotók munkái szintén nem pusztán továbbgondolják, hanem alapjaiban értelmezik újra az ékszer fogalmát, ám saját eszközeikkel és világnézetükkel.

A pop-up kiállítás az ékszerművészet rajongói, mellett mindazoknak ajánlott, akik érdeklődnek a kortárs művészet határterületei iránt. A tárlat ugyanis nem kevesebbet állít, mint, hogy az ékszer ma már nem pusztán dísztárgy, hanem a művészi önkifejezés és társadalmi reflexió teljes értékű médiuma.

Infó: Határvonalakon – Ékszerek az ember, a természet és az épített környezet metszéspontjaiban

Magyar Nemzeti Múzeum Kupolaterme. Nyitva: április 13-ig.

Bár egyelőre nincs konkrét jele annak, hogy az Osztrák Szabadságpárt átalakítja a szférát, egyre nagyobb az aggodalom. A művészek felkészültek az érdekvédelemre.