Már öt nappal ezelőtt, január 16-án értékesítették a Rákosrendező vasútüzemhez nem szükséges területeit; mintegy 85 hektárnyi területet értékesített az állam, nettó 50,9 milliárd forintos vételáron – derült ki a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) hétfői, a nagy érdeklődés ellenére napokig titokban tartott privatizációt magyarázó közleményéből. Azután tájékoztatták minderről a nyilvánosságot, ahogy arról lapunk is beszámolt, hogy a hvg.hu saját információja alapján azt megszellőztette. A tárca a kormány és az Egyesült Arab Emírségek kormánya közötti nemzetközi megállapodásra hivatkozik, és arra, hogy „a jelenleg elhagyatott és elhanyagolt Rákosrendező vasútállomás körüli terület már régóta várt, átfogó és komplex fejlesztése indulhat meg”.
A budapestieknek és általában a magyaroknak az évtizedek óta megszokott politikusi szófordulattal soha nem látott fejlesztéseket ígér a közlemény, ami a Rákosrendezőn és vonzáskörzetében élők számára jelentős előrelépést és fejlődést fog jelenteni elsősorban a tömegközlekedés minőségét és elérhetőségét illetően. – A beruházással jelentősen fejlődik Budapest közlekedése, továbbá a XIV. és a XIII. kerület összeköttetése is érdemben javul. Továbbá 800 millió eurónyi állami infrastruktúra fejlesztés keretében gyalogos- és vasút feletti közúti felüljáró, vasúti pálya fejlesztés, az M1-es metró meghosszabbítása, kerékpárút és gyalogút megépítése, valamint a vasúti pálya befedése valósulhat meg oly módon, hogy felette egy park kialakítható legyen – áll a gyakorlatilag mindenkinek mindent ígérő szövegben.
A részletekről szólva, kiemelték, hogy az érintett területrészek kijelölése a MÁV Zrt. igényeinek megfelelően, a társasággal szoros együttműködésben valósult meg. – A rozsdaövezet felszámolása érdekében az eladásra független szakértő által meghatározott értéken került sor, a fejlesztést az Eagle Hills csoport valósítja meg. Az új tulajdonos feladata lesz a terület beruházási tevékenységhez szükséges előkészítése, a hulladékok elszállítása és a környezeti kármentesítés elvégzése is – tették hozzá. A tájékoztatás szerint a kormányzati döntésnek megfelelően az Eagle Hills a vételárat három ütemben fizeti meg, a teljesítés a nemzetközi megállapodásban foglalt állami vállalások teljesítéséhez igazodik. A fejlesztő az első vételárrészlet megfizetését követően tulajdonjogot szerez a terület felett annak érdekében, hogy el tudja kezdeni a fejlesztéseket. Az egyes vételárrészletek biztosítására az állam több biztosítékot, garanciát is kért (anyavállalati garancia, bankgarancia, visszavásárlási jog), amelyeket az Eagle Hills biztosított.
Mint írják, a nemzetközi megállapodás és a kormánydöntés értelmében, a rögzített állami vállalásokra figyelemmel a további vételárrészletek megfizetésére az egyes állami vállalások teljesítésekor kerül sor. Így a második vételárrész megfizetésének feltétele a fejlesztés sikeres megvalósításához szükséges jogalkotási intézkedések több lépcsőben történő megtétele, többek között a vonatkozó építésügyi előírások felülvizsgálata, módosítása, a beruházás kiemelt jelentőségű beruházássá minősítése, valamint a szükséges telekalakítások lefolytatása, Az utolsó vételárrész megfizetésének feltétele az említett 800 millió eurónyi állami infrastruktúra fejlesztés megvalósítása. A szerződést legkésőbb 2039. március 13.-ig lezárják, és ezt követően a fejlesztő köteles kifizetni a terület teljes (inflációval növelt) vételárát.
Vitézy Dávid: Rákosrendező eladásával az Orbán-kormány felpörgette Budapest végkiárusítását– A nemzetközi megállapodásban az Egyesült Arab Emírségek vállalta, hogy legalább 5 milliárd eurónyi beruházást hajt végre az érintett ingatlanokon, létrehozva ezzel egy új, modern városrészt. Az Eagle Hills által bemutatott elképzelések alapján a terület egyes részein 250 és 500 méter magasságú épületek is elhelyezhetők. A fejlesztés során a beruházónak minden hatályos építészeti, biztonsági és környezetvédelmi szabályt be kell tartania, ezt az állam a legszigorúbban fogja ellenőrizni és betartatni – áll az ígéretek sorában.
„Ez nettó hazaárulás” – Karácsony Gergely szerint lehet, hogy a mini-Dubaj sztorija csak most kezdődik igazánAláírták a szerződést, az arab befektetőké lett a budapesti mini-Dubaj területeA MÁV szerint nincs pénz rendbe tenni Rákosrendezőt, ezért jelenlegi állapotában adják el a területet