Beszéljünk egy kicsit akkor erről a német helyzetről. Nem kell minősíteni másik ország kormányzatát, mert nem szül jó vért. Különösen, hogyha nagyobb, mint te, és véletlenül egy nyakleves elszalad, akkor az nem esik jól senkinek. És azért a német medve nagyot lendít, tehát óvatos vagyok. Nyilván mindenkinek olyan kormánya van, amilyet megérdemel. És az kétségkívül igaz, hogy nem véletlenül tartanak előrehozott választásokat Németországban. Nyugodtan mondhatjuk, hogy kudarcok miatt kell előrehozott választást tartani. De azért látni kell, hogy miközben a németek is nyilván vétenek hibákat, valójában Brüsszel teszi tönkre Németországot - jelentette ki Orbán Viktor január 31-én.
Mondanom sem kell, hogy ezt követően a magyar kormányfő még hosszan elemezte a német belpolitikai eseményeket, és arra a következtetésre jutott, hogy a rossz irányba tendáló folyamatok számunkra azért rosszak, mert a Magyarországon előállított termékek nagy része a német, illetve a nyugat-európai piacokon keres helyet magának. Németország válságban van, Németországot a brüsszeliták teszik tönkre, gondolom a német von der Leyen asszonnyal az élen.
Már majdnem elbódultam a miniszterelnök péntek reggeli meséjétől, de szerencsére belebotlottam az egyik legnagyobb nemzetközi hitelminősítő január 31-i összefoglalójába. Próbálok rövid és közérthető lenni:
• A Standard and Poor’s Global Ratings (röviden: S&P) megerősítette Németország hosszú és rövid lejáratú hazai és külső államadósság-kötelezettségeinek lehetséges legjobb, "AAA/A-1 plusz" besorolását. Az osztályzatok kilátása változatlanul stabil. AAA kvalifikációt Európában általában a skandináv országok és a Benelux államok szoktak kapni, de ezek a gazdaságok jóval kisebb méretűek, mint a német. Az EU motorjaként számontartott NSZK tehát kiemelkedően jó érdemjegyet kapott.
• Az Orbán Viktor és Nagy Márton által lesajnált Németország külső fizetési mérlegegyenlege a legerőteljesebbek között van a világ legnagyobb gazdaságainak körében, a német gazdaság diverzifikált és ellenállóképes, az intézményrendszer és a szakpolitikai döntéshozatali mechanizmus hatékony és stabil. Jöhet eső, jöhet szél, sőt jöhet előrehozott választás és kormányváltás is: Németország problémákkal küzd, de nem roppant meg, lassuló pályára került gazdasága képes a regenerálódásra. Nem én mondom, hanem az S&P.
• A német költségvetési szabályrendszer révén a hazai össztermékhez (GDP) mért éves átlagos államháztartási hiány az S&P várakozása szerint a 2028-ig terjedő időszakban 1,4 százalék környékén mozog majd. Magyarországon 2024-ben ez az érték 4,8 százalék volt, az idei előirányzat 3,7 százalékos GDP-arányos hiány, jövőre talán „benézhetünk” a 3 százalék alá.
• Németországban tavaly a pénzromlás (infláció) mértéke éves átlagban 2,2 százalék, nálunk 3,7 százalék volt. Januárban Németországban a fogyasztói árindex 2,3 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A mi januári értékünk várhatóan 4 százalék feletti lesz, a decemberi idevonatkozó érték pedig 4,6 százalék volt. Micsoda különbség!
• Az S&P elemzése felhívja a figyelmet, hogy a német gazdaság növekedési lendülete továbbra is mérsékelt marad: úgy kalkulálnak, hogy a német össztermék 2025-ben mindössze 0,5 százalékkal bővül, és 2026-ra is csak 1 százalékra gyorsuló növekedést valószínűsítenek. Bezzeg a mi Nagy Mártonunk nem ilyen kishitű, hiszen úgy látja, hogy a magyar gazdaság idén negyedévről negyedévre egyre nagyobb ütemű növekedésre vált, és 2025 második felében már 3 százalék feletti bővülést láthatunk. Igaz, csak az év második felére (!) ígéri a 3 százalék feletti gyarapodást, azaz megint várnunk kell egy kicsit a feltámadásra. Csak azt mondja meg valaki, hogy miként lesz ebből - éves átlagos szinten – a remélt 3,4 százalékos növekedés?
• Az S&P úgy látja, hogy az amerikai vámok emelésének lehetősége kockázatot jelent az exportorientált német gazdaságra. Mivel a magyar gazdaság ezer szállal kötődik a némethez, nem kell hozzá tudósnak lenni, hogy okkal-joggal kijelenthessük: szurkolni kell a német sikerekért, és egyáltalán nem indokolt nagyképű ellendrukkerként hangoskodni!
• Szerintem fontos körülmény az is, hogy Németországot a két másik globális hitelminősítő is a lehető legjobb államadós-besorolással tartja nyilván: a Fitch Ratings "AAA", a Moody's Ratings ugyanennek megfelelő "Aaa" osztályzatot tart érvényben a német szuverén adósságkötelezettségekre, egyaránt stabil kilátással.
Egykori tanárom, Berend T. Iván professzor úr 2024. november 30-i jegyzetében így írt Németországról: „Németország Európa egyik leggazdagabb országa. Nemzeti jövedelme egy negyeddel nagyobb, mint Angliáé, egy-harmaddal haladja meg a franciát, kétszer akkora, mint az olasz és háromszorosa a spanyolnak. (…) Németország ma ismét válságban van, de ha csak azokat a korábbi nagy válságait nézem, melyeknek – néha túl közelről is – tanúja voltam, akkor azt kell mondani: nem féltem őket. Ebből is sikeresen fognak kimászni.”
Én sem Németországot féltem.
A szerző közgazdász, a DK országgyűlési képviselője.