Oroszország;Kalinyingrád;Poroszország;Königsberg;Német Lovagrend;

Az 1330 és 1360 között épült königsbergi katedrális, amely a ma Kalinyingrádnak nevezett város központjában áll. Jobbra fent: az egykori Német Lovagrend területének egy részét elfoglaló Kalinyingrádi Terület térképe

Königsbergből Kalinyingrád – Egy exklávé története

Ha az ember földrajzi atlaszt lapozgat, két Oroszországot találhat. Az egyik hatalmas, és a balti államoktól a Csendes-óceánig tart. A másik kicsi; a 15 ezer négyzetkilométer területű régió Lengyelország, Litvánia és a Balti-tenger közé ékelődik. Ugyanezen a területen egy történelmi atlaszban, a középkori lapokon a Német Lovagrend nevű államalakulat található. Milyen összefüggés van a kettő között?

„Az egyházi lovagrendek – az alacsonyabb és közepes rangú feudális nemességnek e rendi szervezetei – a keresztes háború jellegzetes termékei. (...) ők voltak a közel-keleti frank uralom tulajdonképpeni gerince” – írja Walter Zöllner. A lovagrendek a hagyományos szerzetesrendekre hasonlítanak, amennyiben vallásosságon, lemondáson, vagyonközösségen, engedelmességen alapultak. Azonban egy lényeges különbséggel: a lovagrendek fegyvert viseltek és azt használták is. A keresztes háborúk korában a Szentföldön három nagy – és több kisebb – alakult: a johannitáké, a templomosoké és a Német Lovagrend. Ez utóbbi a legkisebb és utolsóként alakult meg a nagyok közül. Teljes neve „A németek Szent Máriáról elnevezett jeruzsálemi ispotályának rendje”. Míg a másik kettő nemzetközi, emez tisztán német. Brémai és lübecki polgárok alapították azt a jeruzsálemi kórházat, amely körül megszerveződött. Feladatának a gyógyítást és a pogányok elleni harcot, ezen belül a zarándokok, utazók kíséretét, védelmét vállalta. Jelképe a fekete kereszt. A rend szabályzatát III. Ince pápa hagyta jóvá – minden idők egyik legerősebb és legaktívabban politizáló pápája.

Miután a keresztesek kiszorultak Jeruzsálemből, a Német Lovagrend előbb Akkó (Akkon) városába, majd a teljes közel-keleti vereség után Európába kényszerült. A rendnek német, itáliai, görög, spanyol földön is voltak birtokai, rendházai. Akkó eleste után Velencébe költözött, majd II. András királyunk hívására Magyarországra. II. András Erdély délkeleti szögletében, a Barcaságban ajándékozott területet a rendnek és a kunok megtérítését bízta rájuk. A lovagrendek nagy tapasztalatot szereztek a Közel-Keleten várak építésében, fél tucat várat építettek Erdélyben is. Hamar kiderült, a vendégek nem lesznek a király engedelmes alattvalói. Rövidesen állammá lettek az államban. Szeparatista törekvéseik miatt András király ki akarta űzni a rendet, de első alkalommal a pápa békét kérő javaslatára még elállt szándékától. Ám amikor a helyzet krónikussá vált, legyőzte és kiűzte a német lovagokat. Ekkor kerültek a Balti-tenger délkeleti partvidékére. Hogy miért épp ide, megvan a maga oka.

Brémai Ádám adott hírt először arról, hogy a lengyelek és az oroszok közelében élnek a sembek vagy poroszok, akik „emberséges emberek”, mert segítik a hajótörötteket. Itt meg kell jegyeznünk két tényezőt. Az egyik, hogy földrajzi okok miatt a Balti-tenger partjain sokkal több volt a hajótörés, mint a Földközi-tenger mentén. A másik, hogy a tengerparton sokáig érvényesülő „parti jog” alapján az itt élők saját tulajdonuknak tekinthették a hajótörés során partra sodródó értékeket. A poroszok pedig, úgy tűnik, nem éltek e joggal, inkább segítették a bajbajutottakat. A poroszok egy kis nép, amely 1200 körül a Visztula alsó folyása és a Kurs-lagúna közötti területen élt. Nyelvük a balti nyelvcsaládba sorolható, legközelebbi rokonaik a mai népek közül a lettek és litvánok. Egy elképzelés szerint a porosz szó lótenyésztőt jelent.

Először Szent Bernát szólított fel arra, hogy a pogányokat meg kell téríteni. Voltak is erre kísérletek. De miután az egyik misszionárius (erről mit sem tudva) egy szent ligetben töltötte az éjszakát, az amúgy békés poroszok megölték. A Német Lovagrendet Konrád király hívta be porosz földre a keresztesek kudarcai után. II. Frigyes német-római császár 1226-ban engedélyezte a lovagoknak állam alapítását. Korábban Oroszlán Henrik szász fejdelem vezetett egy keresztes hadjáratot a poroszok (és a vendek, egy szláv népcsoport) ellen; ám látványos eredmény nélkül. Így az erőszakos keresztény térítés szempontjából a rend jelenléte nélkülözhetetlenné vált.

A poroszok törzsszövetségben éltek, tagolatlan társadalmuk katonai demokráciába szerveződött, amit leginkább egy államalapítás előtti fázisként foghatunk fel. A lovagrend nem csupán katonai győzelmet aratott a poroszok felett, de leigázta és (hosszabb idő alatt) asszimilálta a kis népcsoportot. A porosz, mint balti etnikum a XVI. századra tűnt el teljesen. Bojtár Endre (a magyar baltisztika alapítója) szavaival élve a porosz összeomlás oka, hogy „túl demokratikus” társadalomban éltek. Másképpen, katonai demokráciájuk nem fejlődött tovább monarchiává, valódi állammá. A porosz népnek nem alakult ki igazi uralkodó osztálya. Emögött pedig a magántulajdon hiánya állt. Egy érdekes porosz szokás szerint, ha valaki meghalt, vagyonát lóversenyen osztották szét a győztesek között. Úgy tűnik, az uralkodó osztály, vagy legalább valamilyen törzsi-nemzetségi elit léte elengedhetetlen egy nép fennmaradásához, legalábbis akkor, ha nála fejlettebb hódítóval találkozik. A Szentföldre vezetett keresztes háborúkban kibogozhatatlanul fonódott össze a szakrális és a földhözragadt: a vallásos rajongás, a megváltás, bűnbocsánat reménye, illetve az evilági javak, föld, kincsek, hatalom szerzése. A poroszok elleni keresztes hadjáratban kevesebb lehetett a csábítás; az Európánál akkor fejlettebb, gazdagabb Közel-Kelettel ellentétben itt elmaradott, kevés zsákmánnyal kecsegtető vidék fogadta a hódítót.

Nagyobb szerepe lehetett a „valahol meg kell kapaszkodni, le kell telepedni” kényszerének. A Német Lovagrend államába nemcsak lovagok, de német parasztok is költöztek. 

Tőlük északra próbálkozott államalapítással a Kardtestvérek Rendje, azonban egy másik balti néptől, a lívektől katasztrofális vereséget szenvedett; ezután beolvadt a Német Lovagrendbe. A rend és az állam élén a nagymester állt. Fővárosa Marienburg volt, másik nagyvárosa a remek fekvésű, kikötőnek kiválóan alkalmas Königsberg, mely belépett a Hanza Szövetségbe – a kereskedővárosok Lübeck vezette ligájába. A porosz szó a XIV. századtól vette fel mai, „keletnémet” jelentését. Hatalma csúcspontján a lovagállam nem csak az eredetileg megszerzett Königsberg környéki vidéket birtokolta, hanem északabbra, a ma Lettországhoz, Észtországhoz tartozó területeket is, ahol a vidéki lakosság balti vagy finnugor, de a városok német jellegűek voltak, mint Reval (ma: Tallinn) Dorpat (ma: Tartu) vagy Riga – melyek szintén Hanza-városok. Maga a szorosan vett lovagrend is belépett a Hanza Szövetségbe. A rigai érsek pedig évszázadokig volt a lovagrend riválisa a lelkek fölötti uralomért.

A lovagrendet vezető nagymester tisztsége választott, de életfogytig szóló volt. Általános helyettese a nagykomtur. A hadsereg főparancsnoka a nagymarsall, aki emellett közigazgatási feladatot is ellátott, ő volt Königsberg irányítója. A főispotályos afféle „egészségügyi miniszter”, emellett Elbing város irányítója. Az államot vezető tisztviselőgárdában a funkció szerinti és a területi munkamegosztás elve ötvöződött. A középkor ispotályokkal (kórházakkal) meglehetősen gyenge lábon állt. A két Großschäffer Marienburg és Königsberg kereskedelméért felelt. Az országban csak a lovagrend verethetett pénzt, és rendelkezett a borostyánkőexport monopóliumával is. A tisztviselők mellett álló legfőbb testület az évente egyszer összehívott Nagykáptalan, itt választották a nagymestert is. A XIV. századtól megnőtt a nagymesteri tanács jelentősége. A földek kétharmada közvetlenül vagy közvetve a lovagrend birtoka, a fennmaradó egyharmad a négy püspöké volt. Igaz, kialakítottak négyezer szolgálati birtokot, használóik afféle katonanemességet képzetek. Akadt néhány nagybirtokos, de igazi arisztokrácia nem alakult ki, így szoros értelemben vett földmagántulajdon sem. A rendi fejlődés során két rend jött létre: a fenti értelemben vett nemességé és a polgárságé. Vagyis ellentétben Európa legtöbb országával, főnemesi (arisztokrata) rend nem létezett, és az egyház sem szerveződött renddé.

A németek 1410-es támadása a történelmi mérkőzést a lengyelek javára döntötte el. A grünwaldi csatában a lengyel-litván hadsereg, melyben cseh és orosz segédcsapatok is voltak, tönkreverte a lovagok seregét. Egyébként a grünwaldi a középkor egyik legnagyobb és legvéresebb csatája, melyben akár negyvenezer ember halhatott meg. Grünwald másik neve Tannenberg. A súlyos vereség után a lovagi állam lengyel hűbéri függésbe került. A XV. században a lengyelektől függő porosz állam egyházi jellege fokozatosan megszűnt, az állam elvilágiasodott. A Német Lovagrend hatalmát több tényező is aláásta. Európa-szerte csökkent a vallás és az egyház tekintélye a XV. században, s ezzel együtt csökkent a lovagrend presztízse. A litvánok megkeresztelkedésével megszűnt a rend legitimitásának alapja. A rendi fejlődés sem kedvezett nekik – a porosz nemesség és polgárság a lovagrendben ellenfelet látott. A nemzetközi színtéren végbement változások is kedvezőtlenek voltak: Nyugaton és északon megalakult a Kalmari Unió (a skandináv országok dán vezetésű perszonáluniója); míg délen és keleten a már említett lengyel-litván unió vált nagyhatalommá. Mindebben jelentős szerepet játszott Albrecht von Hohenzollern. Ő volt az utolsó nagymester és az első porosz herceg. A reformáció is nagy hatást gyakorolt az országra. A Porosz Hercegség vált Európa első protestáns (evangélikus) országává. A nagymesteri szerepkör fokozatosan személyi, fejedelmi hatalommá alakult. 1618-ban perszonálunióban egyesült a Porosz Hercegség és a Brandenburgi Őrgrófság. A kettős államot 1701-től hívták Poroszországnak, fejedelmét pedig királynak. Königsberg a porosz királyok koronázóvárosa lett. Miután a Rajna-vidéken is területeket szerzett a porosz állam, majd megkaparintotta Sziléziát, az egykori Német Lovagrend területét Kelet-Poroszországnak kezdték nevezni.

Poroszország teremtette meg a német egységet; az 1848-as forradalmi kudarc után 1864 és 1871 között három háborúban jött létre az egységes Németország. A Dánia elleni háborút még közös erővel vívta meg a két érdekelt fél, Poroszország és a Habsburg Birodalom (1864). Másodszorra egymással mérkőztek meg, hogy melyikük legyen a német egység összekovácsolója (1867). Végül a Franciaország elleni győztes háborúval érték el, hogy a franciáktól megszeppent Bajorország is csatlakozzon. A mindhárom háborúban győztes Poroszországnak – élén Bismarck kancellárral és Vilmos királlyal – köszönhető a német egység. Az egységes, császári Németországot a versailles-i palota tükörtermében kiáltották ki, megalázva a franciákat. (Ezzel kezdetét vette a kölcsönös megszégyenítések sora. Az I. világháborút lezáró fegyverszünetet egy vasúti kocsiban íratta alá a győztes francia hadvezetés a vesztes némettel. 1940-ben Hitler ugyanebben a vasúti kocsiban kötötte meg az ezúttal vesztes Franciaországgal a fegyverszünetet).

A II. világháborúban, amikor már a német Wermacht hátrált és a szovjet Vörös Hadsereg nyomult előre, az oroszok Kelet-Poroszországban érték el először a német területeket. A Königsberg körül zajló 1944-es csata nagy szovjet győzelmet hozott. A németek okozta szenvedések miatt bosszúszomjas szovjet katonák a kelet-porosz lakossággal szemben számos atrocitást, kegyetlenséget követtek el. Megjegyzendő, hogy harag, bosszúvágy, gyűlölet másutt is volt a németekkel szemben – de egyedül a Vörös Hadsereg esetében akadt példa arra, hogy a hadvezetés a hadicélokon túlmenően, kifejezetten bosszúra is buzdította a közkatonákat. Itt zajlott le a világtörténelem legnagyobb kiürítési akciója: a német állam kétmillió embert evakuált Kelet-Poroszországból. A történelem legnagyobb (legtöbb halálos áldozatot követelő) hajókatasztrófája nem a Titanicé, mint ahogy a közvélemény egy része véli. A lakosság kimentése során süllyesztették el a Wilhelm Gustloff nevű német hajót, melyen a menekültek és a legénység együtt több mint tízezer főt számlált. Közülük kilencezren vesztek hullámsírba. (Erről szól Günter Grass remek kisregénye, a Ráklépésben).

Sztálin az 1943-as teheráni konferencián vetette fel először Churchillnek és Rooseveltnek Lengyelország „odébb tolásának” ötletét. A brit miniszterelnök emlékiratából tudjuk, hogy a szovjet diktátor négy gyufaszállal szemléltette javaslatát. Célja a kelet-lengyel területek megtartása volt, azzal, hogy Lengyelországot kárpótolni kell nyugaton, Németország rovására. A szovjet javaslat indoka a nyilvánvaló terjeszkedés, hódítás volt. 

Az ukrán és belarusz lakosságú területeken ez etnikailag akár indokolható, de Sztálin Kelet-Poroszország felosztását is felvetette. Churchill és Roosevelt kényszerből, sok vita után beleegyezett a követelésbe. Az egykori Német Lovagrend területének déli felét Lengyelország kapta, az északi részt a Szovjetunióhoz csatolták: a területi változásokat a potsdami konferencia (1945) szentesítette. Így keletkezett az orosz exklávé (lengyel-litván nézőpontból enklávé). A Kalinyingráddá átnevezett Königsberg egyike annak a néhány európai városnak, ahol a népesség etnikai összetétele a XX. század során, politikai okból teljesen megváltozott. A német lakosságú Hanza-város egy főleg orosz, fehérorosz és ukrán népességű szovjet várossá, majd a Szovjetunió megszűnése után orosz várossá vált. A mai lakosság kevesebb, mint 1 százaléka német. A szovjet időkben mindent megtettek, hogy a város német múltját kitöröljék az emlékezetből is.

Az Oroszországon belüli migráció tapasztalatai alapján Kalinyingrád a hatalmas ország egyik legvonzóbb városa. Lakossága csaknem ötszázezer fő. Nem csak a város nemzetiségi összetétele változott meg. Az egykori porosz város híres egyetemével a német kultúra egyik központja volt. Mára Immanuel Kant, E. T. A. Hoffmann vagy Hannah Arendt városából az orosz haditengerészet, a műszaki és halászati oktatás és kutatás központja lett.

Az RMDSZ ezekben a hónapokban úgymond a jó oldalon állt. Akkor is, amikor belépett az új kormányba, és akkor is, amikor Crin Antonescu jelölését támogatta. Csakhogy mindez paradox módon egyre inkább ütközik Magyarország szuveranista, az EU szétesését vizionáló politikájával.