globális felmelegedés;klímaváltozás;atomreaktorok;tengerjáró hajók;

A 2020-ban üzembe állított orosz Akagyemik Lomonoszov úszó atomerőmű reaktorai csaknem öt éve látják el villamos és hőenergiával a távol-keleti térség egy részét

És az óceánjárókat mi hajtja majd?

Friss megállapítás, hogy Földünk légkörének immár mintegy 1,5 Celsius fokkal magasabb az átlaghőmérséklete, mint az ipari forradalom kezdetekor, azaz körülbelül kétszáz évvel ezelőtt volt. Reális-e a klímaveszély? Minden bizonnyal, sőt, nagy valószínűséggel igen a válasz.

 Riasztó lehet ez az érték, mivel ekkora növekményt csak századunk közepére jósoltak a szakemberek. És ha igen a válasz a hőmérséklet-növekedésre, akkor milyen mértékben jelent veszélyt? Erre már igencsak szerteágazó és nem is egyformán határozott válaszokat kaphat a közös jövőnket féltő ember. Még bizonytalanabbak a válaszok a megoldások hogyanjára és kimenetelükre.

Életünket – és nemcsak a gazdaságilag fejlett világban élőkét – erősen meghatározza a termékek, gyártmányok, továbbá az emberek nagy tömegű mozgása, áramlása, méghozzá nagyon jelentős mennyiségben és nagy távolságokra is. A szállítóeszközök – autók, kamionok, repülőgépek, nemkülönben a vízi járművek – motorjainak kibocsátása a légkörünket szennyező gázoknak mintegy 20-25 százalékért felelős. Ennek a tetemes értéknek is igen jelentős részét teszi ki a nagy óceánjárók mozgatásából fakadó szennyezés. Nemrég olvashattam egy érdekes cikket a tengeri luxusutazások hajóinak döbbenetes méretnövekedéséről és az utasok számának ugyancsak drámai emelkedéséről. Azt is megtudhattam, hogy a tengerjáró hajók szén-dioxid kibocsátása Európában 2022-ben csaknem 20 százalékkal magasabb volt, mint 2019-ben. Döbbenetes adatok, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy, egyfelől Európa részvétele a tengerhajózásban nem is túl jelentős, másodszor pedig mindössze három év növekményét jelenti a 20 százalékos érték.

Ennél sokkal nagyobb a jelentősége a többségében igen nagy méretű és nagyszámú tengeri teherhajók kibocsátásának. A tengerhajózás évente mintegy 300 millió tonna fosszilis tüzelőanyagot használ el. Ráadásul, ennek nagyobb része – anyagi okokból – pakura, amely a legszennyezőbb kőolajszármazék, viszont meglehetősen olcsó termék. Vannak persze igen ambiciózus elképzelések a redukálásra. Így például az ENSZ Nemzetközi Tengerészeti Szervezetének (International Maritime Organization, IMO) tavalyi jelzése szerint közel nullára kell csökkentenie az így keletkező kibocsátását 2050-re. Igaz, úgy tűnik elkezdtek józanabbul gondolkodni és most már 2008-hoz viszonyítva 50 százalékos mérséklést írnak elő.

Hogyan valósítható meg ez a fontos kimenetelű terv? Mindenesetre a jelenleg uralkodótól eltérő hajtás-táplálási megoldásokkal. Szóba jöhet az ammónia és a hidrogén, mint hajtóanyag, és nyilván az elektromos hajtás is, vagyis az akkumulátorok. Mindegyik lehetőség nem csekély gondot is hordoz. A gázok esetében igen nagy méretű tároló tartályok szükségesek, amelyek nyilván erősen rontják a szállítóeszközök hasznos befogadóképességét. Ráadásul az újratöltések megoldása sem egyszerű, ez főleg az akkuk esetében jelent erős kihívást. Ám láthatók biztató lehetőségek is. Napjainkban már a küszöbön topog a hosszú távra is elfogadható megoldás: az immár ismét erősen felszálló ágba került nukleáris technika, ebből is a negyedik generációs reaktorok, illetve a kis moduláris reaktorok (Small Modular Reactor, SMR). Az SMR többnyire néhányszor tíz megawatt teljesítményt tud szolgáltatni és különösen alkalmas mozgó járművekre telepítve, vagy szárazföldön a vezetékhálózattól távoli helyeken, vagy például tengervíz sótalanításához, energiaforrásként.

Mindenesetre jelenleg már számos fejlett gazdaságú országban, az USA-tól kezdve európai, elsősorban skandináv országokon át az oroszokig, dél-koreai és japán kutatókig és vállalkozókig igen jelentős erőfeszítésekről jönnek értesülések SMR alkalmazásokról a tengerhajózásban. Eddig négy megvalósult esetről tudni, mindegyik állami támogatással készült. Az amerikaiak már az ötvenes évek végén kifejlesztettek és alkalmaztak egy könnyűvíz-hűtésű reaktort, a Savannah-t, amely mintegy tíz évig működött, de nem bizonyult alkalmasnak, túl bonyolult és drága volt. Viszont szolgál most is egy SMR-hajtás az orosz Szevmorputy kereskedelmi hajón. Nem bizonyult sikeresnek a németek Otto Hahn és a japánok Mutsu hajóján alkalmazott ilyen hajtás. Mindkettőt leszerelték és visszaállították a járműveket dízel-hajtásra.

A nukleáris megoldások felfutását jól jellemzi, hogy ma már mintegy 200 reaktor működik 160 vízi járművön – hajón és tengeralattjárón. Ezek egy része negyedik generációs reaktor (összehasonlításul: a most épülő Paks 2 erőmű reaktorai 3+ generációsak). Az amerikai TerraPower és az angol-olasz Newcleo vállalat már fejleszt negyedik generációs SMR-eket. az oroszok is előrehaladott megoldásokat mutatnak e téren: A Szevmorputy teherhajójukat még 1988-ban bocsátották vízre és még most is üzemben van. A nukleáris hajtás egyelőre inkább a tengeralattjáróknál és a jégtörő hajóknál terjedt el, az oroszoknál ez utóbbiakból hetet működtet nukleáris reaktor.

Már említettem, hogy a dízel- vagy a gáz-hajtású hajók esetében a káros kibocsátás mellett az üzemanyagtartály is igen nagy problémát jelent, ugyanis a tömege mellett igen nagy teret is igényel. Hasonló problémák jelentkeznek az akkumulátoros táplálás esetében is: a szükséges teljesítményhez igen nagy akkukat kellene építeni, amellett a rendszeres töltésük is gondot jelentene. Ezeknek a problémáknak a megoldása mind az SMR-ek mellett szól. Természetesen nem mindegy, milyen reaktorokra esik a választás. A szakemberek egyöntetűen a negyedik generációsok mellett voksolnak. Ám ezek változatai még többnyire fejlesztési, jobb esetben kísérleti üzemi fázisban vannak.

Mint minden új megoldás bevezetésének vannak ellenzői is. Az SMR-hajtások esetében éppen a hajóépítő vállalatok egy részétől jönnek ilyen hangok. Akad olyan vélemény is, hogy rövid távon érdemes lenne a nukleáris reaktorokat egyszerűen csak villamosenergia termelésére használni és ezzel kis széntartalmú alternatív tüzelőanyagokat előállítani. No jó, ez esetben is érvényes a fanyar mondás, hogy a zavaró hatások ellenére is, azért a karaván halad. Jelenleg is már jelentős előrehaladással fejlesztenek, sőt alkalmaznak is főleg vízhűtéses SMR-kel hajtott nagy vízi járműveket a kínaiak, a dél-koreaiak meg az oroszok. Az utóbbiaknál a 2020-ban, üzembe állított Akagyemik Lomonoszov úszó atomerőmű reaktorai immár csaknem öt éve látják el villamos- és hőenergiával a távol-keleti térség egy részét.

***

„Midőn ezt írtam, tiszta volt az ég. / Zöld ág virított a föld ormain” (Vörösmarty: Előszó). Amikor elkezdtem írni az SMR-ek nagy szállító járműveken való alkalmazásairól, még ígéretes fejlesztésekről olvashattam a szaksajtóban. Most viszont az egyik legfontosabb fejlesztő ország immár három éve háborúzik, amelynek nemigen látszik a befejezése. Másfelől, éppen e cikkem záró részének írásakor olvashattam a hírt, hogy a másik nagyhatalomban a frissen munkába lépett elnök a kutatás-fejlesztési munkák állami hozzájárulásának jelentős korlátozását jelentette be.

Ám a végső kitekintés mégis bizakodó lehet. A kis moduláris nukleáris reaktorok fejlesztése és alkalmazása erősen felfutó szakaszba lépett. Számomra hasonló jelenségnek tűnik, mint amikor a múlt század nyolcvanas éveinek elején-közepén megjelentek a mini-, majd nem sokkal később a személyi számítógépek. Addig a számítógépek fejlesztése és alkalmazása terén legfontosabb országok (USA, Nagy-Britannia, Japán) tudományos és gazdasági előrejelzéseiben az egyre nagyobb teljesítményű és tudású számítógépek szerepeltek a jövő megtestesítőiként. Ma már a tenyeremben tartott okos telefonom képességei egy korábbi nagy számítógépével vetekednek. Igen ám, de napjainkban az óriásgépek teljesítményének és tudásának növekedése is töretlen. Hiszen a felhőnek, a hatalmas szerverek működésének ez is feltétele.

Eléggé nagy biztonsággal úgy vélem, hasonló „békés együttélésre” számíthatunk a jövőben a nukleáris technika területén is. És a kis moduláris reaktorok segítenek majd, hogy a légkörünk épségét veszélyeztető hajtások a nagy szállító járművekben átadják helyüket az erre a problémára megoldást kínáló kis moduláris technológián alapuló atomreaktoroknak.

Volt az 1990-es évek elejének nagy levéltári „forradalma” Oroszországban, amikor megnyíltak az archívumok egy rövid ideig, és az élelmesebbje gyorsan lemásolt vagy akár hazavitt mindent, ami hozzáférhető vagy hazavihető volt. A szabadság, ahogy minden téren akkortájt, szabadrablásként értelmeződött.