Radnóti Színház;

A Pál András és Major Erik által játszott melegpár kálváriája megrázó. Párosuk az előadás egyik nagy erőssége

Apokaliptikus gyötrelmek – A Radnóti Színház az Angyalok Amerikában című előadása sajnos napról napra aktuálisabb

Miközben a nyolcvanas évek Amerikájáról szól, a magyarországi mindennapjainkat érintő áthallásai különösen tanulságosak.

A Radnóti Színház Angyalok Amerikában (Első rész: Küszöbön az ezredforduló) című előadásban viszonylag az elején két férfi megcsókolja egymást. Szerelemből. Ez a momentum sok mindent eldönt aztán arra vonatkozóan, ami a következő három óra játékidőben lezajlik a színpadon. Elsősorban tétet ad a történéseknek. Tony Kushner darabját, melyet 1991-ben írt sokfelé bemutatták a világban, nálunk a Vígszínház Sátorban Rudolf Péter, az Alföldi Róbert által vezetett Nemzetiben pedig Andrei Serban rendezte. Született belőle televíziós sorozat és opera is. Most Upor László fordításában Nagy Péter István vitte színpadra a Nagymező utcai teátrumban. A nyolcvanas években Amerikában Ronald Reagan elnöksége alatt játszódó dráma semmit sem kopott az aktualitásából. Sőt, a magyarországi a másságot egyre inkább üldöző kormányzati propaganda nagyon is élessé teszi a több szálon futó sztorit, a mindennapjainkhoz közel érezzük a szereplőket. Devich Botond színpadképe profi és változatos, a legkülönbözőbb jelenetekhez képes izgalmas tereket teremteni. Ugyanezek a jelzők helytállóak Szabados Luca jelmezeire és Bocsárdi Magor zenéjére.

Nagy Péter István rendezése képileg és tartalmilag is impulzív, leginkább a filmes eszközök látványosak, de a színészvezetés is markáns. Bevallott és eltitkolt érzelmek kusza világába viszi el a nézőt a darab. A Pál András és Major Erik által játszott melegpár kálváriája megrázó. Egyikük AIDS-es, ebben a helyzetben kellene kitartaniuk. Párosuk az előadás egyik nagy erőssége. Emberivé teszik a szinte kibírhatatlan gyötrelmeket, az összetartozás és menekülés egymást váltó irtózatos libikókáját. A László Zsolt által játszott ügyvéd valós figura, évtizedekkel ezelőtt a mostani amerikai elnök mentora is volt. Nem vállalja melegségét, eladja magát az épp érvényes politikai kurzusnak, bűnös lélek, egy darabig magasra is ível a karrierje. Haláláig hazudik a külvilágnak és saját magának is. Simon Zoltán szintén egy ügyvédet játszik, aki sokáig menekül, hogy bevallja saját magának a valódi identitását. A gyógyszerfüggő feleségét alakító Bata Éva fokozatosan őrlődik fel.

Tóth Ildikó, Lestyán Attila és Berényi Nóra Blanka több szerepben nyújtanak bravúrosat.

Az előadásban többször keveredik az álom és a valóság. A legmegdöbbentőbb azonban, amikor a politika gátlástalanul belenyúl az egyének magánéletébe. 

Ez sajnos egyre ismerősebb nálunk is. Törvényekkel, tiltásokkal fékeznék azt, amihez semmi közük. Az elfogadás helyett a megbélyegzés dívik újra. Az ez ellen lázadókból pedig ellenségeket kreálnak. Az előadásban ennek ellenpontjaként egyfajta víziókként jelenik meg egy szabad világ, ahol mindenki bátran lehet önmaga.

A nyolcvanas évek Amerikájában, Ronald Reagan elnöksége alatt játszódó dráma semmit sem vesztett aktualitásából

Az összkép rendkívül apokaliptikus, és egyáltalán nem szívderítő. A produkció szárnyaló fantáziája és néhol önfeledt fanyar humora talán ad némi vigasztalást.

 

Infó: Tony Kushner: Angyalok Amerikában. Első rész: Küszöbön az ezredforduló. Radnóti Színház. Rendező: Nagy Péter István