Verebics Ágnes;Nemes Anna;Czene Márta;Nagy Nikolett Colette;Kmetyó Annamária;

Múló idő a képeken

A fiatalság és öregség a hívószava a Tér-Kép Galéria legújabb kiállításának, melyen négy női művész munkáin keresztül kerülhetünk közelebb a témához. A tárlat személyes hangvételű, mivel az alkotók maguk választottak a műveikből, a kurátor, Nagy Nikolett Colette pedig szöveget is kért tőlük, melyben beszámoltak arról, hogyan viszonyulnak az élet ezen két szakaszához, illetve miként jelenik meg a fiatalság és az öregség a műveikben.

– A tárlathoz azért kértem fel női alkotókat, mivel a társadalom nagyobb elvárásokat támaszt a nőkkel szemben, mint a férfiakkal, legyenek fiatalok vagy idősek – mondta lapunknak Nagy Nikolett Colette, hozzátéve, azt reméli, hogy a kiállított művek elgondolkodtatják a közönséget a téma kapcsán. Verebics Ágnes a Rétegek című sorozatában például a saját arcáról készített fekete-fehér fotókat, melyekből egyeseket digitális úton öregbített, aztán fóliákra printelte azokat, és elhelyezve egymáson egyszerre mutatta meg a különböző idősíkokat. A fiatalság elvesztése című olajfestménye szintén hasonló logikára épül, ezen a művész a saját meztelen hátát mutatja, mely előtt a fiatalkorában levágott tincsét tartja a kezében.

Czene Márta is több idősíkot jelenít meg a kollázsában, melyen a képek hol közvetve, hol közvetlenül utalnak a fiatalságra és az öregségre. A művész szerint a média azzal fenyegeti a nőket, hogy a fiatalsággal és szépséggel együtt mindent elveszítenek, miközben sokakban fel sem merül, hogy nemcsak a külsejük miatt kelthetik fel mások érdeklődését. Erre a frusztrált állapotra utal az Elég című akrilkép, melyen a művész asztalra helyezett két karja között egy üres, fehér tányér díszeleg, így fejezve ki a koplalást, mint a fogyókúra szélsőséges változatát. Egy olajképen pedig egy csírázó krumplit látunk, mely bár elöregszik, pontosan ezzel válik széppé.

Nemes Anna tussal és akrillal felvitt, komor hangulatú képein az emberi létezést mutatja fel: az egyiken a végtelen, fekete térben a művész apja jelenik meg, míg a másikon két ember közeledik egymáshoz. Az alkotó szerint az öregséget úgy kell felfogni, mint a létezéssel együtt járó mozgást, alakulást, mely nemcsak pusztít, de létre is hoz. Ennek kifejezéséhez a képein akvarellt használ, mely a vásznakon szétfolyva az idő múlását teszi láthatóvá. Kmetyó Annamária művein szintén fontos szerepet kap azok anyagisága. A művész a magáról készített meztelen fotókat egy két méter hosszú pamutvászonra szitázta, melyet borkősavval itatott át, ami a hő hatására folyamatosan bomlik le, így mutatva meg metaforikusan, hogy a fiatalság és az emberi lét mulandó.

Infó: fiatalság // öregség. Kurátor: Nagy Nikolett Colette. Tér-Kép Galéria. Megtekinthető 2024. június 21-ig

Két évtizeddel ezelőtt klasszikus zenei hangversenyek rendezésére minden szempontból alkalmas terem nyílt meg Budapesten a Művészetek Palotájában. Jól érzékelhetően alakította át a magyar koncertéletet.